در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان
تابناک: مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: نشست ویژه «نجوم و ادب پارسی» با هدف اعلام آخرین اخبار و رویدادهای جذاب آسمانی هم‌زمان با دوازدهمین سالگرد تاسیس این باشگاه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 12 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حسین مزروعی اظهار کرد: در این برنامه که با حضور منجمان و علاقه‌مندان به نجوم برگزار می‌شود، به بررسی سوژه‌هایی مانند پدیده‌های نجومی در آسمان پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که شاعران بزرگ ایران مانند نظامی، حافظ و سعدی در اشعارشان به تعدادی از رویدادهای نجومی هم اشاره کرده‌اند، آسمان شب و پدیده‌های نجومی یکی از سوژه‌هایی بود که شاعران و ادبای قدیم ایران به آن پرداخته بودند.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان با اشاره به اینکه برخی از این شاعران در آثار ادبی خود به توصیف اجرام آسمانی و برخی از رویدادهای نجومی می‌پرداختند، افزود: خاقانی، نظامی گنجوی، حافظ و سعدی از جمله شاعرانی هستند که در اشعار آنها، به نجوم توجه ویژه‌ای شده است.

وی بیان کرد: عباس ماهیار، استاد و پژوهشگر پیشکسوت ادبیات کشورمان به عنوان مهمان ویژه در یکصد و چهل و چهارمین نشست باشگاه نجوم اصفهان به سخنرانی خواهد پرداخت.

مزروعی ادامه داد: کتاب «بازتاب نجوم قدیم در ادب پارسی»، آخرین اثر این پژوهشگر است که در آن به تحلیل مهم‌ترین آثار شاعران و ادبای قدیم ایران پیرامون مباحث نجومی پرداخته و قرار است در این نشست این کتاب معرفی شود.

وی تصریح کرد: این پژوهشگر به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیز به بررسی فعالیت‌های علمی و نجومی این شاعر می‌پردازد، چرا که خیام علاوه بر شاعری، در زمینه تقویم‌نگاری و علوم ریاضیات، آثار شاخصی از خود به یادگار گذاشته است.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: طراحی تقویم جلالی و حل معادلات درجه سه از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی خیام محسوب می‌شود.

به گزارش فارس این برنامه قرار است روز دوشنبه 28 اردیبهشت ماه از ساعت 17 الی 20 در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار