بررسی های محققان امریکایی اثرگذاری تزریق سم بوتولینیوم داخل شکمی برای از‌ دست‌دادن وزن را نشان ‌می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 13 May 2015
به گزارش ایسنا تزریق سم بوتولینوم ‌A به پیلور (باب‌المعده) وا آنتروم به ‌طور آزمایشی برای کمک به بیماران چاق جهت کم‌کردن وزن به ‌کار رفته است.

محققان امریکایی برای ارزیابی کارآیی این رویکرد، فراتحلیلی از هفت ‌بررسی، شامل 115 بیمار چاق را انجام داده اند که 79 نفر آنها از تزریق سم بوتولینوم برای کم‌کردن وزن برخوردار شدند. همه‌ی بررسی‌ها شامل داده‌های مربوط به وزن بدن قبل و بعد ‌از درمان بود. چهار بررسی نیز شامل گروهی بود که پلاسبو برای مقایسه به آنها تزریق شده بود.

آنان دو فرا‌تحلیل را انجام داده اند‌، یکی مقایسه‌کننده‌ی وزن بیماران قبل و بعد ‌از تزریق و دیگری مقایسه‌کننده تغییرات وزن بدن در بیماران درمان شده و افراد تحت کنترل.

این محققان برای کنترل انحراف از تعداد کم بیماران در بررسی‌ها نتایج را با استفاده از آمار Hedges گزارش کرده اند که هیچ واحدی ندارد اما دامنه‌ی تأثیر را اندازه‌گیری می‌کند. (صفر معادل با عدم‌تأثیر است).

به گفته آنان هر‌دو فراتحلیل نشان دادند که تزریق سم بوتولینوم با کم‌کردن وزن همراه است (ارزش‌P=0.031 ،0.443 ،g برای تحلیل قبل ‌از تزریق در مقابل تحلیل بعد ‌از تزریق و 0.521- ؛ P=0.019 برای مقایسه با کنترل‌ها).

این تحقیق در veriewing Bang CS et al. Gastrointest Endoce 2015 Mar.9، منتشر شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار