یادداشت؛محسن رضازاده
پیروزی نیروهای محور مقاومت بعد ازخروج شورشیان مخالف اسد از این شهر چند روز ادامه داشت. حتی در ایران نیز در شهرهای مهمی مانند تهران و مشهد تجمعاتی به حمایت از محور مقاومت بوقوع پیوست. هرچند واکنش متحدان و هواداران عادی انها نیز رسانه ای شد.
کد خبر: ۳۴۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ 20 December 2016
پیروزی نیروهای محور مقاومت بعد ازخروج شورشیان مخالف اسد از این شهر چند روز ادامه داشت. حتی در ایران نیز در شهرهای مهمی مانند تهران و مشهد تجمعاتی به حمایت از محور مقاومت بوقوع پیوست. هرچند واکنش متحدان و هواداران عادی انها نیز رسانه ای شد.
 
در استانبول و برخی از شهرهای اروپائی تجمعاتی علیه این پیروزی محور مقاومت برپا شد. در استانبول این تجمع چهره خشن تر و شدیدرتی به خود گرفته بود .مساله ای کهموجب احضار سفیر ترکیه در ایران شد.
 
اما هزاران کیلومتر  آن طرف تر در قطر جائی که دفتر حماس قرار دارد بیانیه ای برعلیه این پیروزی صادر می گردد که گوئی آخرین تلاش برای وحدت نیروهای مبارز فلسطینی علیه اسرائیل به یاس بدل می گردد.
 
این در حالی است که تنها ساعاتی پس از صدور بیانیه، نیروهای امنیتی حماس در غزه اقدام به بازداشت خبرنگار یک روزنامه لبنانی وابسته به حزب الله، تعداد زیادی از فعالان رسانه ای که از پیروزی ارتش سوریه در حلب خوشنود بودند و تنی چند از رهبران حرکت صابرین کردند.
 
هرچند حماس عملا از سال 2012 و از زمان اتخاذ موضع سیاسی خود در قبال حوادث سوریه وارد عرصه میدانی و نظامی شد و روزنامه لبنانی السفیر که از روزنامه های نزدیک به حزب الله به شمار می رود اخیرا به فعالیت های گسترده میدانی حماس در سوریه اشاراتی داشته است مانند تأسیس گردان های اکناف بیت المقدس، شباب الهدی، لواء الحبیب المصطفی، ابوهارون، درع الغوطه، تأسیس اردوگاه آموزشی اکناف بیت المقدس در غوطه شرقی، تأسیس گروه های شبه نظامی ابن تیمیه، اجناد، مشروع امه در جنوب سوریه و تأسیس مرکز دینی و نظامی آموزشی در ریف ادلب و یک مرکز آموزشی مشترک با فیلق الشام و ساخت اردوگاه برای گردان اعدوا (شعار اخوان) در شمال سوریه، و انتقال تجربیات ساخت تونل های زیرزمینی به گروه های شبه نظامی و مسلح، بخشی از فعالیت های نظامی حماس علیه دولت اسد از سال 2012 تاکنون است جناح داخل هوادار تقویت روابط با ایران است – این جناح خارج – قطر نشینان- بود که به رهبری خالد مشعل تصمیم به اتخاذ این روش یعنی نزدیک تر کردن موضع خود به قطر و ترکیه کردند.
 
پاسخ تهران نیز چیزی جز گرمی بیشتر رابطه با جهاد اسلامی و شخص رمضان عبدالله دبیرکل این مجموعه نخواهد بود. مساله ای که تنها یک روز بعد از صدور بیانیه حماس محقق شد و رمضان عبدالله به دیدار مقام معظم رهبری فراخوانده شد.
 
این چرخش حماس به سمت محور دوحه-آنکارا را نبایستی تاکتیکی ویا سطحی دانست بلکه نشانه های مهمی از ایدئولوژیک بودن این  انتخاب وجود دارد. شاید مهمترین سند برای اثبات این موضوع این باشد که حماس در موعدی این انتخاب را انجام میدهد که چربش نظامی به سمت محور تهران دمشق است. در واقع حماس با مشخص شدن این برتری نظامی محور تهران ، ماهیت سیاسی خود را به وضوح آشکار ساخته و عیان به بیان آن پرداخته است.
رویداد دوم شاید مهمتر از رویداد اول باشد.
 
انتقام عثمانی اسلامی از روس ملحد
 
این عنوان بسیاری از توئیت های مسلمانان کشورهای عربی است که برای تسکین آلام خود از شکستهای ناشی از اتحاد روسیه با ایران و حزب الله و دمشق ، درحلب برای ترور سفیر این کشور در ترکیه انتخاب کرده اند.
 
آنها البته سعی دارند این مساله را انتقام ترکیه از روسیه جا بزنند اما این در حالی است که تماس تلفنی اردوغان و پوتین و محتویات مکالمه این دو رییس جمهور چندان سنخیتی با این مساله ندارد اما به نظر می رسد این ترور به مذاق مخالفان اسد بسیار خوش آمده است. این همان نکته مهمی است که نگارنده می خواهد به آن اشاره کند. یعنی تعمیق کینه های منطقه ای.
 
مولود مرت آلتین تاش عضو حزب آک پارتی ترکیه و از طرفداران اردوغان است که در شب کودتا به نفع نیروهای ویژه پلیس وارد عمل شد.
 
او به هنگام قتل سفیر روسیه در ترکیه مکررا نام حلب را بر زبان جاری می نمود. مکررا نام حلب را بر زبان آورده و می گفت... ما در حلب کشته شدیم و تو اینجا کشته می شوی..او فریاد می زد حلب را فراموش نکنید... او گوئی انتقام شکست حلب را از بزرگترین حامی نظامی اسد می گیرد. او فریاد می زد حلب را فراموش نکنید . او آگاهانهمیدانست چه کسی را باید بزند تا دلهای طرفدراران تروریست های سوری را آرام کند اما به نظر می رسد این جا داستان تمام نخواهد شد بلکه شاید حلب و متعاقب آن این ترور زمینه ساز نفرت پراکنی های منطقه ای جدیدی باشد. امری که همه خاورمیانه را تهدید خواهد نمود.
 پیروزی حلب و مابقی قضایا
 
عضو شورای مدیریت شبکه  الجزیره نیز در پیام توییتری خود، ترور سفیر روسیه واکنشی انسانی بود. روسیه مستحق از این بدتر است.
 
محسن رضازاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار