کد خبر: ۳۴۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 23 December 2016

به گزارش تابناک یزد،آزمایشگاه تحلیل و مدل‌سازی آماری دانشگاه یزد در زمینه تحلیل آماری پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه هرگونه مشاوره در مورد پژوهش‌های مرتبط با علم آمار به استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه راه‌اندازی شد.

دکتر عیسی محمودی مدیر گروه آمار دانشگاه در این باره افزود: این آزمایشگاه زیر نظر استادان مجرب گروه آمار با مدیریت "اسماعیل بشکار" دانشجوی دکترای آمار و با همکاری دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد ماهر آماده همکاری است.

وی ادامه داد: از جمله اهداف آزمایشگاه انجام کلیه پژوهش‌های کمی نیازمند به بکارگیری علم آمار، ایفای نقش کلینیک برای آشنایی عملی دانشجویان رشته آمار و سایر رشته‌ها با جنبه‌های کاربردی علم آمار، ارائه مشاوره‌های آماری به کلیه متقاضیان داخل و خارج دانشگاه است.

محمودی همچنین ایجاد ارتباط متقابل بین گروه آمار و سایر گروه‌های دانشگاه برای انجام کارهای پژوهشی مشترک و آموزش دروس و برگزاری کارگاه‌های مربوط به نرم‌افزارهای آماری را از دیگر اهداف این آزمایشگاه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پژوهش و تحقیق، اهمیت شایانی در جوامع دانشگاهی برای اهل علم، در بازار برای مدیران و در سیاست برای حاکمان دارد. پژوهش، راه رسیدن به علم و آگاهی است و در این میان، علم آمار، پلی برای پیوند اطلاعات و داده ها به علم و واقعیت است.

وی اظهار کرد: اهمیت آمار و استنباط‌های صحیح از داده‌ها به اندازه‌ای است که می‌توان یافته‌های آماری را ثمره و میوه پژوهش دانست. تحلیل آماری، حوزه‌ای علمی و تخصصی است که نیازمند تسلط بر علم آمار، تسلط بر نرم افزارهای آماری و توانایی استنباط صحیح  و تفسیر نتایج است.

به گفته محمودی، برای حفظ جنبه علمی  و محتوایی پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، پیشنهاد استادان متخصص این است که تحلیل آماری پایان‌نامه‌ها و پروژه های علمی خود را زیر نظر مراکز تحلیل آماری انجام دهند.

وی عمده خدمات آزمایشگاه را شامل انتخاب و معرفی روش بهینه و صحیح جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات،  طراحی پرسش‌نامه تحقیق،  محاسبه و تعیین روایی و پایایی سوالات پرسش‌نامه،  برآورد حجم نمونه و تعیین روش نمونه‌گیری مناسب، انجام آزمون فرض نرمالیتی داده‌ها، محاسبه آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق،  تحلیل گرافیکی داده‌ها، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر، تحلیل مولفه های اصلی، تحلیل واریانس، تحلیل دنباله‌ای، طرح آزمایشها، معادلات ساختاری،  تعیین ضریب همبستگی داده‌ها،  مدلسازی اقتصادسنجی و رگرسیونی،  انجام آزمون ها براساس روش‌های ناپارامتری،  شبیه‌سازی و  پیش بینی و  فرآیندهای تصادفی، سیستم‌های صف، مدل‌های طول عمر و آنالیز بقا، برشمرد.

مدیر گروه آمار دانشگاه یزد در پایان نیز یادآور شد: علاقه‌مندان برای ارتباط با آزمایشگاه می‌توانند به آدرس دانشگاه یزد، پردیس علوم، آزمایشگاه تحلیل و مدل‌سازی آماری از ساعت ۹ صبح تا 13:30 مراجعه یا با شماره 09138413933 تماس حاصل کنند. ایمیل آزمایشگاه نیز به نشانی yazdstat@gmail.com است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار