با حضور مدیران اتاق صنعت و بارزگانی؛
نشست تخصصی آینده صنعت استان قم با حضور تعدادی از با حضور مدیران اتاق صنعت و بارزگانی قم برگزار شد.
کد خبر: ۳۴۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸ 23 December 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از موسسه آموزش عالی طلوع مهر، نشست تخصصی آینده صنعت استان قم با حضور مدیران اتاق صنعت و بارزگانی و سایر مدیران استان و اساتید برجسته آینده پژوهی در موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم برگزار شد.

رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم در این جلسه اظهار داشت: رشته آینده پژوهی از سال ۱۳۸۸ در وزارت علوم تصویب شده است و این موسسه از سال ۱۳۹۴ این رشته را با عنوان رشته مهندسی آینده پژوهی برای نخستین بار در استان قم ارائه می‌دهد.

حجت الاسلام علی بنایی با اشاره به اینکه قم از معدود شهرهایی است که در روایات، آینده این شهر ترسیم شده و مرکزیت علمی و کانون رشد و انتشار مباحث دینی است، تصریح کرد: با توجه به علاقه بخش خصوصی جهت بهره‌برداری از مطالعات آینده جهت رشد و توسعه صنعت در استان این جلسه تشکیل شده است و این موسسه علاوه بر ایجاد این رشته بنیادی در موسسه و در این شهر، از اساتید طراز اول جهت رشد و توسعه هر چه بیشتر رشته استفاده کرده است.

وی گفت: ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه و خط دهی موضوعات پایان نامه‌های این رشته به دغدغه‌ها و مشکلات صنعت استان قم در دستور کار قرار می‌گیرد.

آینده پژوهی هنر یادگیری آینده است

بهروزی لک، مدیر گروه رشته مهندسی آینده پژوهی نیز اظهار داشت: در حوزه آینده پژوهی یک مدیریت دانشی در حال شکل گیری است که می‌تواند به نحو مطلوب نیاز استان و بخصوص صنایع استان را مرتفع نماید.

وی خاطرنشان کرد: این رشته تا پیش از این در چهار دانشگاه تهران، امام خمینی قزوین، امیر کبیر و دفاع ملی در حال برگزاری بوده است و موسسه آموزش عالی طلوع مهر پنجمین دانشگاه و اولین دانشگاه در سطح استان است که این رشته ارزشمند را به مجموعه رشته‌های خود افزوده است.

بهروزی لک ادامه داد: همچنین جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز به زودی این رشته را در استان قم ارائه خواهند داد.

وی آینده را توقع و انتظار ما در وقوع پدیده‌ها در زمان‌های آتی تعریف کرد و گفت: با نگاه هستی‌شناسی آینده محتوم دینی ترسیم می‌گردد و بر اساس حکمت الهی انتظار داریم یک جامعه موعودگرایانه به وقوع بپیوندد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در روایات آمده است که «برای دنیایت چنان باش که گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت نیز چنان باش که گویی فردا می‌میری.» و همیشه می‌بایست در دنیا در آرزوی ملاقات پروردگار بود.

وی گفت: آینده پژوهی هنر یادگیری آینده است و آینده ۱۴۰۴، برنامه‌های پنج ساله و... همه با مبنای آینده پژوهی بوده و زمینه مطالعات این رشته را فراهم نموده است.

منسوخ شدن سواد خواندن و نوشتن در آینده

دکتر پدرام استاد برجسته رشته آینده پژوهی نیز با بیان اینکه صنایع دفاعی و موسسات مطالعات راهبردی داعیه دار کار در رشته آینده پژوهی هستند، اظهار داشت: خاستگاه این رشته در صنعت قرار دارد و طبق مطالعات انجام شده سرعت تغییرات در قرن ۲۱ شش برابر قرن بیستم است.

وی منسوخ شدن سواد خواندن و نوشتن در آینده را یکی از تحولات آینده عنوان کرد و گفت: جان نایس بیت معتقد است در ده سال آینده عده‌ای علی رغم داشتن مدرک دکتری سواد خواندن و نوشتن ندارند یعنی نیازی به این امر نخواهند داشت.

پدرام، منسوخ شدن زنده زایی را یکی دیگر از رویدادهای دیگر آینده بشری قلمداد کرد و گفت: انسان‌ها در تمام تاریخ زنده زایی کرده‌اند اما آینده‌ای می‌آید که پدر و مادر قبل از اقدام به فرزندآوری، فرزند خود را Design (طراحی) می‌کنند.

وی ادامه داد: پدر و مادرها جهت طراحی فرزندشان به شرکت‌هایی مراجعه نموده و بسته به سطح قیمتی طراحی خود را اعلام می‌کنند تا فرزند مورد علاقه خود را داشته باشند؛ این پدیده حتما وقوع می‌یابد و شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال مطالعه عوارض و تبعات وقوع این پدیده‌ها در آینده هستند.

نباید در صنایع استان با آزمون و خطا پیش رویم

محمد وکیلی نیز ضمن تبیین مطالعات آمایش سرزمین اظهار داشت: نباید در صنایع استان با آزمون و خطا پیش رویم و بایستی از ظرفیتهای این رشته در استان قم بهره برداری کافی و وافی صورت پذیرد.

سیدحسن رضوی معاون توسعه و برنامه ریزی استاندار قم نیز در این نشست ابراز کرد: اگر به برنامه پنجم توسعه کشور نگاه کنیم احتمالات گذشته بیشتر و بهتر وقوع می‌یابد ولی در برنامه ششم توسعه بیشتر آرمان گرایی و ایده آلیستی دیده شده است.

سرریز تولید صنایع استان‌های دیگر در قم مصرف می‌شود

وی گفت: دهه ۶۰ می‌گفتند در قم به صنعت نیازی نداریم و فرزندان قمی در شهرهای دیگر فارغ التحصیل و جذب صنایع و شهرهای دیگر می‌شدند و این نشان می‌دهد که نیاز به مطالعه در حوزه‌های صنعتی استان داریم تا نخبه‌های استان در همین استان استفاده شوند.

رضوی تصریح کرد: در حال حاضر بر روی صنایع کوچک کار می‌کنیم و سرریز تولید صنایع استان‌های دیگر در قم مصرف می‌شود در حالیکه بایستی تولید استان و باروری استان در این استان بهره برداری شود اما مصرف کننده استانهای دیگر شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: از موضوعات مورد نیاز استان کویرنوردی، اکوتوریسم، گردشگری دینی، ارتقا و برندسازی خوشه سوهان، خوشه مبلمان، خوشه فرش مورد نظر است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار