رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خنج گفت: پس از یک دهه، ساخت آب انبار در این شهرستان رونق گرفت و چند نفر از خیران خنجی، یک میلیارد و 450 میلیون ریال هزینه احداث یک آب انبار را تامین کردند.
کد خبر: ۳۵۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷ 29 December 2016


تابناک فارس به نقل از ایرنا:بیژن قریب زاده، بیان داشت: این آب انبار با قطر 13متر و عمق 10متر، گنجایش ذخیره یک هزار و 500 مترمربع آب را دارد.
وی افزود: تعدادی از مردم شهرستان خنج به ویژه دربافت قدیم این شهر و همچنین بیشتر روستاهای این شهرستان هنوز آب آشامیدنی خود را از آب انبارها تامین می کنند.
قریب زاده ادامه داد: تمام آب انبارهای مرکز شهرستان خنج از زمان های بسیار دور حتی در مقطعی از زمان ساسانیان و یا در دوره های اسلامی، توسط افراد نیکوکار و یا حاکمان محلی ساخته شده است وسالیان متمادی است که مردم از آب این آب انبارها استفاده می کنند.
او گفت: آب انبارهایی که در خنج از دوران ساسانیان و پیش از آن باقی مانده، اغلب مستطیل و یا بیضی شکل و عمق آنها بین 10 تا 20 متر است اما آب انبارهایی که در دوران اسلامی به ویژه در عصر سلجوقیان و تیموریان بنا شده، مدور با قطر 10 تا پنج متر و برخی از آنها 20 متر با عمق میانگین 10 متر ساخته شده و دارای سقف های گنبدی شکل است.
قریب زاده ادامه داد: گفته می شود در خنج کهن افزون بر 800 حلقه آب انبار وجود داشته و در 2 دهه بعد از انقلاب اسلامی، صدها حلقه آب انبار با سقف های گنبدی دردشت ها و دامنه ارتفاعات ساخته شد و تا قبل از انتقال آب سد سلمان، در طول سالیان و سده های متمادی آب انبارها یا همان برکه ها تنها منبع تامین آب آشامیدنی در مرکز شهرستان و همه روستاها محسوب می شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خنج بیان کرد: هم اینک در این شهرستان افزون بر یک هزار و 200 حلقه آب انبار وجود دارد که همچنان مردم برای تامین آب آشامیدنی و به ویژه در مواقعی که انتقال آب از سد سلمان فارسی دچار وقفه می شود، از آنها استفاده می کنند.
قریب زاده گفت: پیشتر، توجه به ساخت آب انبار بهترین کار خیر و به عنوان باقیات و صالحات تلقی می شد و هر کسی می کوشید در حد توان مالی خود حتی آب انباری کوچک بسازد و وقف کند و در حقیقت آب انبارها به عنوان نمادی از استحصال باران و جمع آوری آب های سطحی برای تامین آب آشامیدنی که اصلی ترین نیاز مردم است، مطرح بود.
او افزود: آب انبار در فرهنگ عامه جنوب، نماد کار خیر است و تعرض به آنها و حریم آن به عنوان گناهی نابخشودنی محسوب می شود اما در چند سال اخیر در برخی از شهرستان ها تعداد زیادی از آب انبارها در توسعه فضای شهری از میان رفته است.
شهرستان گرمسیری خنج در فاصله 265 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار