رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مهم‌ترین چالش کشاورزی در این استان مسئله کمبود آب است و این مشکل به شرایط اقلیمی استان قم برمی‌گردد.
کد خبر: ۳۵۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶ 30 December 2016
به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به تاریخچه جهاد سازندگی اظهار کرد: این نهاد در روز 27 خرداد سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد تا به محرومین و مستضعفین به خصوص در روستاها خدمت کند.

وی ادامه داد: در هر روستایی که می‌رویم خدمات جهاد سازندگی را پس از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم، این نهاد در دوران جنگ تحمیلی هم همه تلاش خود را برای پشتیبانی از جبهه‌های جنگ صرف کرد و لقب سنگرساز بی سنگر را به خود اختصاص داد و جهاد سازندگی شهدای زیادی را در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: امسال با تلاش کشاورزان و تولید بیش از 11 میلیون تن گندم در کشور توانستیم که در زمینه تولید گندم به خودکفایی برسیم. کشورمان پیش از این واردکننده گندم بود، اما از ماه گذشته، ایران صادرات گندم را به خارج از کشور آغاز کرد که به این لطف الهی و تلاش کشاورزان بود و امیدواریم که با برنامه‌ریزی این مسئله تداوم داشته باشد.

طلایی با اشاره به چالش کشاورزی استان قم اظهار کرد: مهم‌ترین چالش کشاورزی در این استان مسئله کمبود آب است و این مشکل به شرایط اقلیمی استان قم برمی‌گردد، اعتبارات زیادی در مسئله مدیریت آب به استان اختصاص داده شده است و طی دو سال اخیر هشت برابر سال 93 در این زمینه کار کردیم.

وی ادامه داد: استان قم در سال 94 رتبه پنجم مصرف بهینه آب را در کشور کسب کرد و با اجرای طرح‌هایی توانستیم که 50 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی در استان را کاهش بدهیم، باید تلاش کنیم که با مکانیزه سازی کشاورزی، مصرف آب و هزینه را کاهش بدهیم و تولید را بالا ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: دولت یک خط اعتباری را برای مسئله مکانیزه سازی کشاورزی اختصاص داده است و ضریب مکانیزه سازی کشاورزی در استان قم بالاتر از کشور است. دولت 85 درصد تسهیلات مکانیزه شدن آبیاری در زمین‌های کشاورزی را به صورت بلاعوض به کشاورزان می‌دهد و امسال هشت میلیارد تومان اعتبارات را در این زمینه در استان صرف کردیم.

طلایی با اشاره به وضعیت تولیدات کشاورزی در استان قم اظهار کرد: هشت درصد تخم مرغ و چهار درصد گوشت کشور در این استان تولید می‌شود، استان قم کشاورزان خوبی دارد، البته در این خصوص مشکلاتی در زمینه بیماری‌ها و آفات داریم، اما وضعیت استان قم در این زمینه بهتر از کشور است.

وی ادامه داد: در زمینه الگوی کشت هم سعی کردیم کاشت گیاهان دارویی را در استان ترویج کنیم، کاشت این گیاهان درآمد خوب برای کشاورزان و ارزآوری برای کشور دارد. در 100 هکتار زمین کشاورزی در استان کاشت گیاهان دارویی شروع شده است و سعی می‌کنیم که در سه سال آینده این رقم را به هزار هکتار برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: کشاورزان استان کاشت گل محمدی را هم شروع کردند، همچنین بحث ترویج ایجاد باغ‌های پسته را به صورت جدی در استان قم شروع کردیم و با ارائه تسهیلاتی توانستیم که مساحت باغ‌های پسته استان را از سه هزار هکتار به 11 هزار هکتار برسانیم و سعی می‌کنیم که این عدد را در آینده به 20 هزار هکتار افزایش بدهیم. پسته قم دومین پسته برتر کشور است.

طلایی با اشاره به تلاش دولت برای بهینه‌سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی اظهار کرد: دولت در این راستا برنامه‌های خوبی داشته است، قطره قطره آب مهم است و باید مصرف آب در حوزه کشاورزی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: ما مدیران وظیفه پاسخگویی به مردم را داریم، گرچه که در سازمان جهاد کشاورزی بیشتر با روستاییان کار داریم، استان قم قابلیت‌های خوبی را در بخش کشاورزی دارد و کشاورزان این استان توانمند هستند، کشاورزان استان قم در شرایط اقلیمی این استان که بارش در سال کمتر از 120 میلی‌متر است، می‌جنگند تا محصول کشاورزی تولید کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 800 هزار تن محصولات دامی و زراعی در استان تولید شد و عملکرد کشاورزان استان قم در این زمینه خوب بوده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار