بررسی مسائل و مشکلات زیرساختی مسکن مهر شهرهای تابعه و زمین‌های الحاقی در روستا‌ها موضوع جلسه اخیر شورای اسلامی شهرستان قم بود تا نمایندگان بخش‌های مختلف دغدغه‌های خود را در مورد مشکلات پروژه‌های مسکن مهر به گوش مسئولان و مدیران عامل شرکت‌های برق، گاز و آب و فاضلاب روستایی و بنیاد مسکن قم برسانند.
کد خبر: ۳۵۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، رئیس شورای اسلامی شهرستان قم در این جلسه، توسعه شهر‌ها و روستا‌ها را یکی از اهداف همه دولت‌ها و به ویژه دولت فعلی دانست و اظهار کرد: شورا‌ها در این میان نقش خوبی را می‌توانند در روند این توسعه ایفا کنند. قانون شورا‌ها وظایف و اختیارهای خوبی را بر عهده آن‌ها گذاشته است که می‌تواند برای توسعه شهرهای کوچک، بزرگ و روستا‌ها تأثیرگذار باشد.

«علی قاسمی ورجانی» با اشاره به نقش شورا‌ها درتهیه طرح و پیشنهاد، امور فرهنگی و دینی، نظارت بر بحث‌های عمرانی و تلاش برای حفظ بناهای شهری روستایی گفت: شورا‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها با تعامل ویژه خود با دولت‌ها می‌توانند برای رفع مشکلات عمرانی مناطق مختلف گام بردارند.

وی افزود: شورا‌ها وظیفه دارند که اقدام‌های لازم را در زمینه نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، احصا و شناسایی مسائل و مشکلات منطقه از جمله مشکلات فرهنگی ورزشی و آموزشی و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود شرایط انجام دهند.

قاسمی ورجانی سرعت توسعه شهرهای کوچک و اقماری را در دولت یازدهم امیدوارکننده دانست و تأکید کرد: وقتی که تعامل بین شورا‌ها و شهرداری‌ها ایجاد شود کارها با سرعت خوبی پیش خواهد رفت. شهرداری‌ها در شهرهای کوچک با وجود برخورداری از حداقل امکانات با مشورت شورا‌ها توانسته‌اند کار را به خوبی به پیش ببرند.

کمبود خدمات و رشد نگران کننده مهاجرت

رئیس شورای اسلامی شهرستان قم با تأکید بر اهمیت تعیین روندی مشخص برای پیگیری مسائل و مشکلات زمین‌هایی که در روستا‌ها الحاق می‌شوند، افزود: مسکن مهر و زمین‌های الحاقی در روستا‌ها و بخش‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند اما باید روند مشخصی برای این مسأله تعیین شود که وقتی زمینی الحاق شد یا مسکن مهر ساخته شد از قبل زیرساخت‌ها ایجاد شود و امکانات آب و برق و گاز به این مناطق تعلق گیرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان شهر‌ها و بخش‌های تابعه استان قم از مشکلات و ضعف زیرساخت‌های شهرهای خود در زمینه پروژه‌های مسکن مهر و زمین‌های الحاقی گفتند.

عضو شورای اسلامی شهرستان و نماینده دستجرد از مهاجرت مردم روستا به شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: باید تلاش کنیم که از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود. با توجه به این‌که هر خدماتی که به روستا‌ها قرار است ارائه شود، بر اساس جمعیت تعریف می‌شود، اگر نتوانیم مهاجرت را کنترل کنیم شاید در آینده‌ای نزدیک در همین خدماتی که داریم هم دچار مشکل شویم.

«علی اصغر ابوالحسنی» با اشاره به نیاز روستا‌ها به مدارس اضافه کرد: تعداد دانش‌آموزان روستایی کم است و به حدی نیست که بتوان به آن‌ها خدمات مختلف از جمله ساخت مدارس ارائه كرد. وی از آمار بالای مهاجرت بخش خلجستان ابراز نگرانی کرد و گفت: مهاجرت بخش خلجستان به قم به سرعت در حال افزایش است و اگر امروز به این مسأله رسیدگی نشود، دچار مشکل می‌شویم.

نماینده شهر دستجرد درمانگاه‌های شبانه روزی را یکی دیگر از نیازهای اساسی روستا‌ها و شهرهای تابعه برشمرد و تأکید کرد: در برقرارکردن درمانگاه‌های شبانه‌روزی در شرایط فعلی جمعیت هم با مشکل مواجه هستیم و با مهاجرت اهالی بخش به شهر قم، شرایط سخت‌تر می‌شود. مسکن مهر می‌تواند عاملی برای ماندگارشدن جمعیت باشد اما اگر در تجهیز زیرساخت‌ها تعلل کنیم این محرک را از دست می‌دهیم.

وقفه ۱۳ساله در آبرسانی به قاهان

دیگر عضو شورای اسلامی شهرستان قم نیز با اشاره به کمبود امکانات، از مهاجرت مردم از روستا به شهر‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: نزدیک ۱۳ سال است که دنبال پروژه آبرسانی به قاهان بوده‌ایم که امروز بعد از سال‌ها در حال پیگیری است.

به گفته«امیررضا قاسمی» در این بخش مشکل کمبود برق وجود ندارد اما پروژه‌های گازرسانی نیاز به توجه ویژه دارد.«علی عبداللهی» عضو شورای اسلامی شهر سلفچگان نیز از مشکلات مسکن مهر سلفچگان گفت و افزود: آبرسانی به مسکن مهر پیگیری شده اما فشار آب بسیار کم است و نیاز به مخزن دارد.

وی اظهار كرد: با توجه به جانمایی اشتباه پروژه مسکن مهر در شهر سلفچگان، مسیر دسترسی فاصله زیادی از بافت مرکزی دارد و این مسأله خدمت رسانی را بسیار مشکل کرده است. آسفالت و روشنایی پروژه هم با مشکل رو به روست و خانواده‌هایی که در این محله سکونت دارند برای رفت و آمد، مشکلات بسیاری دارند. از ابتدای دوره شورا درخواست داشتیم که تیرهای برق در خیابان‌ها جابه‌جا شوند که هنوز بعد از ۴ سال انجام نشده است.

نماینده سلفچگان در شورای اسلامی شهرستان هم با ابزار نگرانی از افزایش مهاجرت‌ها به قم تأکید کرد: اگر برای جذب نیروی کار از نیروهای بومی استفاده شود، خیلی از مشکلات حل می‌شود و از مهاجرت هم جلوگیری خواهد شد. 

نماینده کهک در شورای اسلامی شهرستان نیز در این جلسه از رفع مشکل شهر کهک در بهره‌مندی از آب و گاز اشاره کرد و گفت: در مورد برق با افت ولتاژ شدیدی به خصوص در تابستان‌ها مواجه هستیم و پست ۶۳ کیلوواتی که قرار بود نصب شود با چندین سال وقفه مواجه شده است. 

«محمدرضا حاج اسماعیلی» با اشاره به برخی اختلاف‌ها بین راه و شهرسازی و شهرداری کهک افزود: بنیاد مسکن در شهر کهک تعامل خوبی با شورا و شهرداری داشته است اما در مورد زمین‌هایی که بنیاد مسکن به شهرداری برای تفکیک واگذار کرده است اداره کل راه و شهرسازی ادعا کرده است و از طرفی افرادی که پروانه ساخت گرفته‌اند مدت زمان محدودی برای ساخت و ساز فرصت دارند و این برایشان مشکل ایجاد کرده است.

نبود مدیریت واحد روستایی

«محسن روح‌پرور» با انتقاد از ضعف مدیریت در روستا‌ها اظهارکرد: روستا‌ها در گذشته، مدیریت واحدی داشتند و همه تشکیلات زیر نظر این مدیریت‌ها بود اما امروز مدیریت‌های پراکنده‌ای در این زمینه تصمیم می‌گیرند و ناهماهنگی بسیاری در روستا‌ها وجود دارد. 

نماینده جعفرآباد در شورای استان و شهرستان قم با انتقاد از برنامه ریزی و اجرای پروژه‌ها بدون در نظرگرفتن زیرساخت‌ها، افزود: هماهنگی بین دستگاهی به ویژه در روستا وجود ندارد، یک سری دستگاه‌ها که فقط اجرایی هستند امروز سیاست گذاری می‌کنند. 

نماینده شورای قنوات نیز در این جلسه با اشاره به مدیریت‌های جزیره‌ای و چندگانه در مورد روستا‌ها، تأکید کرد: مدیریت روستا‌ها در کمیسیون شوراهای مجلس به دهیاران سپرده شده تا از مدیریت چندگانه در مورد روستا‌ها جلوگیری شود.

«ماشاالله سعادتمند فر» از اتمام پروژه مسکن مهر قنوات خبر داد و افزود: این پروژه در شهر قنوات با استقبال خوب مردم همراه بود، اگر چه هزینه‌ای برای آزادکردن مسیر دسترسی برای شهرداری داشت و ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای آزادسازی آن هزینه شد. 

وی با اشاره به مشکلات آب شهر قنوات، اضافه کرد: در مورد گاز و برق مشکلی نداریم، اما در توسعه شبکه و قبض‌هایی که برای افراد ارسال می‌شود خیلی از مسائل رعایت نمی‌شود. این مسأله با اعتراض مردم مواجه بوده است، به طوری که قبض‌های حدودی و بدون حساب صادر می‌شود.

ناهماهنگی بین دستگاهی

فرماندار قم که در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: این‌که کمبود اعتبار وجود دارد در مواردی عامل بازدارنده است اما در بسیاری از موارد همه زمینه‌های کار آمده است اما به دلیل ناهماهنگی‌های بین دستگاهی یک پروژه با سال‌ها تأخیر مواجه می‌شود.

«رضا سیار» ساخت مدرسه در پردیسان را از نمونه‌های این گونه مشکلات برشمرد که هم خیران مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه آمادگی دارند، هم زمین برای ساخت مدرسه وجود دارد و هم ضرورت ساخت آن بر همه روشن است اما اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این‌که جلسه‌های شورا‌ها باید برای هماهنگی دستگاه‌های خدمت رسان تشکیل شوند، اضافه کرد: مطالبه‌های بسیاری از بخش‌ها و شهرهای تابعه انفرادی و مقطعی بوده است، اما تصمیم‌گیری‌ها با اولویتی که مورد نظر هست گرفته نمی‌شود.

سیار تأکید کرد: هر جایی که به موقع کاری در مورد روستا‌ها انجام شده است فشار خاص اهالی روستا بوده است که حق خود را گرفته‌اند اما ما هیچ جا با برنامه پیش نرفته‌ایم. آب، برق و گاز حداقل حق روستاییان است که باید از آن بهره‌مند شوند.

فرماندار قم ادامه داد: این گونه کلی‌گویی در جلسه‌ها جواب نمی‌دهد و باید وارد جزییات شویم. متولی اصلی مشکلات مسکن مهر و زمین‌های الحاقی می‌تواند بنیاد مسکن باشد و بحث جلب دستگاه‌های خدمت گذار را بر عهده بگیرد و به نتیجه برساند.

وی به لزوم نیازسنجی گازرسانی به روستا‌ها اشاره كرد و افزود: طرح انتقال آب، برق و گاز به خانه‌های روستایی قم باید در یک چشم‌انداز بلندمدت در نظر گرفته شود و حداکثر تا سال ۹۷ اجرایی شود تا پیش بینی‌های مورد نظر در بودجه سال ۹۶ انجام شود.

سیار تعامل دستگاه‌های خدمت رسان گاز، آب و برق را یکی از نیازهای بخش‌های تابعه و روستا‌ها برای حل مشکلات زیرساختی عنوان کرد و گفت: برای مطالعه دقیق نیازمندی‌های روستایی می‌تواند کارگروهی با حضور نمایندگان شورای اسلامی بخش، بخشدار و همچنین دستگاه‌های خدمات رسان با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار