مسؤول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه:
مسؤول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: مرکز منطقه لرزه‌نگاری کرمانشاه با دارا بودن 18 ایستگاه لرزه‌نگاری، تمامی زمین‌لرزه‌‌های رخ داده در استان‌های غرب کشور را به طور شبانه‌روزی ثبت و پردازش می‌‌کند.
کد خبر: ۳۵۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 13 January 2017
به گزارش تابناک به نقل از فارس،فرهاد فروزی امروز با بیان اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است، اظهار داشت: گسل‌های سنندج- سیرجان، البرز شمالی، شمال غرب، مکران در جنوب کشور، جنوب استان‌های فارس و خراسان جنوبی از گسل‌های مهم کشور است که برخی از آن‌ها در گذشته موجب زمین لرزه‌های بزرگی شده‌اند.

وی به گسل‌های مهم استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: گسل‌های فعال دینور، زاگرس و گسل‌های در اطراف شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و قصرشیرین از گسل‌های مهم استان کرمانشاه محسوب می‌شود که در طول تاریخ موجب رخ دادن زلزله‌های زیادی شده است.

به گفته مسؤول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، بزرگ‌ترین زمین لرزه‌‌ای امسال در حوالی شهرستان تازه‌آباد 22 خردادماه به بزرگی چهار درجه در مقیاس امواج درونی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 224 زمین لرزه در استان کرمانشاه رخ داده است، افزود: این زمین‌لرزه‌ها توسط مردم احساس نمی‌شود، بلکه با دستگاه‌های لرزه‌نگاری پیشرفته‌ای که در سطح استان وجود دارد به ثبت رسیده است.

فروزی شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه را به‌عنوان مرکز منطقه لرزه‌نگاری غرب کشور معرفی کرد و یادآور شد: مرکز منطقه لرزه‌نگاری کرمانشاه با دارا بودن 18 ایستگاه لرزه‌نگاری، تمامی زمین‌لرزه‌‌های رخ داده در استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام و کردستان را به طور شبانه‌روزی ثبت و پردازش می‌‌کند.

وی 90 درصد زمین‌لرزه‌های اتفاق افتاد را در قالب خرد زمین‌لرزه توصیف کرد و گفت: خرد زمین‌لرزه‌ها را فقط دستگاه‌های لرزه‌نگاری قادر به ثبت کردن آن هستند.

مسؤول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته 150 مورد زمین لرزه در استان رخ داده است، تصریح کرد: دهم فروردین‌ماه سال گذشته زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 3.7 درجه در مقیاس درونی زمین در حوالی گیلان‌غرب به عنوان بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ثبت شده است.

وی رعایت اصول مهندسی در ساخت و سازهای شهری و روستایی را قدم نخست برای ایمنی در برابر زمین لرزه دانست و ادامه داد: با آگاهی دادن به مردم، آموزش کمک‌های اولیه و استفاده از ساخت و ساز اصولی و مقاوم می‌توان تا حدودی پیامدهای و خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه را کاهش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار