تابناک: سرپرست تیم اعزامی اساتید معماری و هنر دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا با تجلیل از معماری خانه های سنتی کاشان اظهار امیدواری کرد: مطالعات تطبیقی و مقایسه ای در مرمت این گونه اثار تاریخی و ساختارهای مشابه آن در ایتالیا انجام گیرد.
کد خبر: ۳۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 18 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، پروفسور آنتونلا کنتین با اشاره به مشابهت مسائل و معضلات موجود معماری کلان شهرها و شهرهای کوچک در ایران و ایتالیا افزود: مهمترین چالشی که امروزه در توسعه معماری کلان شهرها و شهرهای دارای بافت سنتی با آن روبه رو هستیم، حفظ هویت شهر در عین رشد و توسعه آن است.

وی با تاکید بر اینکه چرا باید میراث گذشتگان را در نوگرایی اقتصادی - اجتماعی جوامع لحاظ کنیم و همگام با توسعه تکنولوژیکی در حفظ و پاسداشت آن میراث بکوشیم، ابراز امیدواری نمود: شبکه ای از ارتباطات بین المللی میان دانشگاه های ایران و اروپا شکل گیرد و توسعه یابد تا راه برای انجام مطالعات مقایسه ای و کلیدی هموار شود.

وی برگزاری سمینارها و کارگاه ها را زمینه مناسبی برای امضای موافقت نامه همکاری های فیمابین و تبادل استاد و دانشجو و انتشار کتاب، مقالات، مجلات تخصصی و تحقیقات برشمرد.

دکتر پدرو اورتیز استاد مهمان پلی تکنیک میلان و مشاور عالی کلان شهرهای جهان نیز در این نشست افزود: شکی نیست که با تحولات اخیر و عادی سازی روابط بین المللی ایران و جامعه اروپا، رشد و توسعه شهری تهران، تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی این کشور خواهد داشت.

وی همچنین گفت: کاشان بلحاظ آنکه در موقعیت ممتاز جغرافیایی راهبردی ویژه ای بین دو کلان شهر تهران و اصفهان قرار گرفته است، می تواند از این پتانسیل موجود حداکثر بهره برداری را به عمل آورد.

وی مهمترین عامل در این خصوص را خواست مسوولان و مدیران اجرایی شهر دانست و افزود: سوال جدی و حیاتی این است که آیا شهرداری، فرمانداری و سایر مقامات اجرایی شهر، استراتژی و راهکارهای معینی برای درک جنبه های مختلف این تحول و اقدامات لازم برای نیل به این مقصود تدوین نموده اند؟.

دکتر محمدرضا مزدیان فرد مدیر گروه دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه کاشان نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد که دانشگاه کاشان بتواند در جهت توسعه روابط مستحکم علمی و پژوهشی با نمایندگان دانشگاه های اروپایی همچون دانشگاه پلی تکنیک میلان و آلکالا مادرید توفیق همکاری داشته باشد.

در ادامه دکتر دانیل زارزا به معرفی اجمالی دانشگاه آلکالا مادرید پرداخت و احیای بافت های تاریخی و بازسازی خانه های قدیمی کاشان را با توجه به تجربه اش در چنین مواردی در کنار کاخ الحمرا، حرکتی فوق العاده ارزشمند در جهت حفظ هویت تاریخی شهر دانست.

شهرستان کاشان یکهزار و 600 اثر تاریخی دارد که حدود 330 اثر آن ثبت ملی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :