تابناک: بیماران نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند و شاید بیماری در اثر یک اشتباه ساده ازسوی کادردرمانی دچار ایست قلبی شود اما درنهایت پیگیر شکایت خود نمیشود.
کد خبر: ۳۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶ 18 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، چندی پیش تابناک در گزارشی با عنوان" بیماری که با سرماخوردگی به بیمارستان رفت و با ایست قلبی به خانه بازگشت" به سرگذشت زنی 24 ساله پرداخت که به دلیل قصور پزشکی و عدم دقت کادر درمانی در اثر تزریق پنی سیلین به ایست قلبی دچار شده بود.
این مسئله که به دلیل عدم رعایت ساده ترین نکات آموزشی پزشکی و پرستاران برای این زن جوان رخ داده بود سبب شد تا همین اشتباه به ظاهر کوچک تاثیری بزرگ و متاسفانه دردناک در زندگی این بیمار داشته باشد.
به گونه ای که این بیمار حدود یک سالی است بین خانه و چندین بیمارستان سرگردان است اما خانواده وی به دلیل عدم آگاهی از حقوق خود به عنوان بیمار در مقابل کادر درمانی از همان ابتدا نتوانستند، احقاق حق نمایند.
ترس یا عدم اطلاع بیمار از اینکه می تواند به دلیل عدم تست اولیه ماده تزریقی بروی بیمار خود از کادر درمانی بیمارستان شکایت کند تا در این صورت مراحل درمان بیمار هم بهتر و سریعتر پیش رود، سبب شد تا این بیمار علاوه بر آسیب جانی که متحمل شد، از استیفای حق خود نیز باز بماند.
این در حالی است که عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان معتقد است که هنوز بیماران نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند.
مجتبی خلیقی نژاد امروز در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها اذعان داشته است؛بیماران نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند و شاید به طور مثال بیماری در اثر یک اشتباه ساده از سوی کادر درمانی دچار حتی ایست قلبی نیز شود اما در نهایت پیگیر شکایت خود نمی شود.
عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بیماران را باید به گرفتن حقوق خود تشویق کنیم و آگاهی بخشیم.
وی در ارتباط با تزریق پنی سیلین بدون تست گفت: پنی سیلین نه تنها باید بروی بیماری که تاکنون پنی سیلین نزده است، تست شود بلکه برای هر بار استفاده از پنی سیلین پزشک یا پرستار موظف است که آن را تست کند.
با وجود این اظهار نظر صریح این مقام مسئول، عباسعلی جوادی رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان وجود تست در کتب آموزشی پزشکی را رد می کند.
وی گفت: در مطالعات علمی پزشکی موضوعی به نام تست پنی سیلین وجود ندارد و بیماری که در تست دچار عارضه شود با تزریق پنی سیلین هم دچار همان عارضه می شود پس تست گرفتن معنایی ندارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان در خصوص پنی سیلینی چینی گفت: زمانی که ما خود تولید کننده پنی سیلین هستیم دیگر نیازی به پنی سیلین چینی نداریم.
اما خلیقی نژاد در مورد پنی سیلین چینی نیز گفته است، ممکن است مواد اولیه ساخت پنی سیلین از چین به کشور وارد شده باشد و در داخل ساخته شده باشد.
وی همچنین در توجیه علمی تست داروهای تزریقی نیز اظهار داشته است؛ در تست پنی سیلین مقدار کمی از دارو وارد بدن بیمار می شود بنابراین اگر بیمار دچار عارضه شود پزشک یا پرستار می تواند با امکانات احیاء که در مطب وجود دارد سریعا بیمار را معالجه کرده و وی را از مرگ حتمی و ایست قلبی نجات دهد.
عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: ایست قلبی و مرگ از عوارض پنی سیلینی است که با بدن بیمار سازگار نیست و بنابراین به دلیل عوارض شدیدی که دارد تست پنی سیلین باید جزو دستورالعمل های پزشک و پرستار قرار گیرد.
گرچه ظاهر اظهارات این دو مقام مسئول با یکدیگر تناقض دارد اما به راحتی می توان دریافت که حرف های خلیقی نژاد به واقعیت حقوق بیمار و پزشک نزدیکتر است چراکه در حرفه حساسی مانند پزشکی غیر ممکن است که راه های احتمالی برای پیشگیری از مرگ یا صدمه به بیمار حین درمان پیش بینی نشده باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار