تابناک: به دنبال افشای تخلفات اداری دو نفر از اعضای اتحادیه نانوایان اصفهان و انتشار اخبار مختلف از مقامات استانی از سوی این رسانه، در جدیدترین اخبار به برچیده شدن بازار سیاه آرد در این استان رسیدیم.
کد خبر: ۳۶۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 24 January 2017

تابناک اصفهان: به دنبال افشای تخلفات اداری دو نفر از اعضای اتحادیه نانوایان اصفهان و انتشار اخبار مختلف از مقامات استانی از سوی این رسانه، در جدیدترین اخبار به برچیده شدن بازار سیاه آرد در این استان رسیدیم.

اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که خبری با عنوان «سهمیه آرد بیش از ۴۰ نانوا در شهر اصفهان قطع شد/ احتمال گرانی نان» منتشر شد، که نانوایان از قطع سهمیه آرد دولتی خود به بهانه های مختلف و به صورت ناگهانی از سوی اتحادیه نانوایان اصفهان خبر دادند.

خردادماه همان سال بود که این موضوع از عباس صابری، رئیس اتحادیه نانوایان پیگیری شد و در خبری با عنوان«قطع سهمیه آرد دولتی دراصفهان به دلیل تخلف/تخلف نانوایان ناچیزاست»، اعلام کرد: مخالف آزاد شدن نرخ آرد در اصفهان به نام تخلف هستیم چراکه تخلف نانوایان در حدی نیست که سهمیه آرد دولتی از آنها گرفته شود.

با این وجود، سال ۹۴ سهمیه آرد دولتی نانوایان به بهانه‌های مختلف قطع و به بازار سیاه آرد بیشتر دامن زده شد و این در حالی بود که هیچ یک از مسئولان نگاه جدی به قطع ناگهانی سهمیه آرد دولتی نداشتند و ترجیح دادند مردم را آرام کنند که نرخ نان گران نمی‌شود.

در همین میان بود که فرودین ماه سال ۹۵ خبر «دبیرخانه اتحادیه نانوایان استان اصفهان پلمب شد» منتشر شد و در این خبر رئیس اتحادیه نانوایان اصفهان عنوان کرد که پلمب دبیرخانه یک موضوع کاملا داخلی و هیچ توضیحی ندارم که به رسانه‌ها بدهم.

وی در پاسخ به این سوال که چه تخلفی صورت گرفته که منجر به پلمب دبیر خانه شده و هرچند قرار بر پلمب کل اتحادیه بوده اما به دلیل بازتاب ‌های این کار، پلمب در حد دبیرخانه انجام گرفت، گفت: به هر حال هر تخلفی صورت گرفته را نمی‌توانم در حال حاضر رسانه‌ای کنم.

در این خبر آمده بود که کشف آرد آلوده در گلپایگان، فریدونشهر و غرب استان اصفهان، مسئله قاچاق آرد، جعل اسناد و فروش آرد در بازار آزاد و خروج آرد خارج از شبکه از طرف اتحادیه به عنوان تخلف شناخته شده و از سوی دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

۲۸ فروردین همین امسال بود که خبر «تخلفات اداری و مالی دلیل پلمب دبیرخانه اتحادیه نانوایان اصفهان است» دریچه جدیدی از بازار سیاه آرد را باز کرد و یکی از مقامات رسمی استان تخلفات اتحادیه نانوایان اصفهان را افشا کرد.

ماجرایی که به عزل ختم شد

محمدرضا پاک‌نژاد، رئیس سابق اتاق اصناف استان اصفهان در این رابطه اظهار داشت: موضوع تخلف اتحادیه نانوایان موضوع امروز و دیروز نیست بلکه از دو تا سه سال پیش این تخلفات بوده و به مدیریت ما برنمی‌گردد.

وی اعلام داشت: اگر امروز تخلفات اداری اتحادیه نانوایان استان اصفهان آشکار شده به دلیل رویکرد جدیدی است که در اتاق اصناف در راستای بازنگری اتحادیه‌ها و بازرسی عملکرد مدیریت اتحادیه‌ها شکل‌گرفته است.

وی با بیان اینکه با تلاش مجدانه کمیسیون بازرسی اتاق اصناف شاهد آشکار شدن تخلفات اداری در اتحادیه نانوایان بودیم، افزود: این نظارت و بازرسی روی تمام اتحادیه‌ها انجام می‌گیرد و هرکجا که از جنبه رعایت عدالت شاهد تضییع حقوق باشیم، با متخلفان برخورد می‌کنیم.

قابل ذکر است بدنبال این افشاگری، محمد رضا پاک نژاد قبل از اینکه انتخابات هیئت مدیره اتاق اصناف برگزار شود، از سمت خود عزل و تا مدت‌ها اتاق اصناف بدون رئیس باقی ماند.

پرونده ای با تخلفات سریالی

عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان استان اصفهان در این خبر عنوان کرد: سوء استفاده از پرونده نانوایان فوت شده و استفاده از کد ملی این افراد، دست کاری پرونده‌ها و توزیع آرد خارج از شبکه از دلایل پلمب دبیر خانه اتحادیه نانوایان است که البته در این پیگیری ها بیشتر تلاش شد علت پلمب، تخلفات اداری عنوان شود که البته در شهریور ماه سال جاری در ادامه پیگیری تخلفات اداری و مالی اتحادیه نانوایان، هیئت مدیره اتحادیه نانوایان استان اصفهان منحل شد.

فرید نقشینه، عضو اتحادیه نانوایان اصفهان با اشاره به اینکه پرونده تخلفات اداری اتحادیه نانوایان اصفهان از ۲۵ اسفندماه سال ۹۴ در شعبه ۱۰ بازپرسی دادگستری استان باز شده است، گفت: با همکاری دادستان استان و اداره اطلاعات، رئیس و نایب رئیس اتحادیه نانوایان به دلیل تخلفات اداری صورت گرفته در اتحادیه، که باید پاسخگویی این ماجرا باشند، دستگیر شده‌اند و رئیس اتحادیه نانوایان به قید ضمانت هم اکنون آزاد است.

وی نیز که سالها در سمت کارمند شرکت تعاونی نانوایان اصفهان مشغول به فعالیت بود، سه سال پیش به دلیل اینکه متوجه برداشت و فروش آرد خارج از سامانه در شرکت تعاونی شده بود با پیگیری کردن این ماجرا، به بهانه واهی از شرکت تعاونی نانوایان اصفهان اخراج شد.

نقشینه طی این سه سال با تهدیدهای مختلفی مانند حمله چهار موتور سوار و ضربه به خودرو، مواجه شد که از کشف باند فعال در بازار سیاه آرد اصفهان خبر داد، بازاری که سبب شده بود تا آردهای دولتی به بهانه های مختلف به دست نانوایان نرسد و سهمیه‌های آن در بازار سیاه به دلالان فروخته شود.

وی در این ارتباط بیان داشت: من اپراتور شرکت تعاونی نانوایان اصفهان بودم و با توجه به اینکه هر نانوایی یک سهمیه آرد دولتی دارد، نانوایان برای دریافت سهمیه آرد دولتی خود باید تا ۲۵ هرماه به اتحادیه مراجعه می کردند که اگر به هر دلیلی مراجعه نکنند، سهمیه آرد آنها باید جمع آوری و به اداره غله استان بازگردانده شود.

نقشینه اعلام کرد: در این میان نانوایانی بودند که به خاطر نداشتن پول، تعمیرات و بازسازی نانوایی و نداشتن پخت کافی به شرکت تعاونی مراجعه نمی‌کردند و همین باعث شد که فرصت مناسبی برای سودجویانی پیش آید که سهمیه آرد دولتی آنها را به جای برگشت به شرکت غله ضبط و در بازار سیاه به فروش برسانند.

وی گفت: این مسئله زمانی برملا شد که من به عنوان اپراتور شرکت تعاونی نانوایان و اینکه تمام فاکتورهای تحویل آرد نزد بنده بود شاهد فاکتوری بودم که به اسم من به تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۴۰ کیسه آرد دولتی برداشت شده است و در حالی است که من در آن ماه به خاطر تعمیر مغازه سهمیه آردم را دریافت نکرده بودم.

نقشینه گفت: ماهانه بیش از ۱۵ هزار کیسه آرد دولتی بصورت غیر قانونی از سامانه آرد اصفهان برداشت می شد.

وی گفت: یکی دیگر از تخلفات اتحادیه نانوایان صدور پروانه بهداشتی تقلبی به نانوایان بود که در حال حاضر این پرونده در دایره حقوقی مرکز بهداشت استان اصفهان باز است و در حال پیگیری است.

عضو اتحادیه نانوایان اصفهان بیان داشت: در ادامه این تخلفات پولی هنگفتی از نانوایان دریافت و با این عنوان که ظرف دو ساعت مجوز بهداشتی به خاطر رابطه کاری با مرکز بهداشت، دریافت شده است، نانوایان حاضر به پرداخت این هزینه می شدند.

نقیشینه با بیان اینکه ظاهرا نانوایان از تقلبی بودن مجوز بهداشتی اطلاعی ندارند و با این تفکر که به خاطر یک رابطه کاری به سرعت صادر می‌شود، حاضر به پرداخت هزینه بالا شدند، گفت: در حال حاضر تمام نانوایانی که با مجوز بهداشتی تقلبی باز شده اند، شناسایی شده است.

خواجه، یکی دیگر از اعضای اتحادیه نانوایان اصفهان که سالها در سمت هیئت مدیره این اتحادیه مشغول به فعالیت بود بیان کرد: در همین راستا ۸۰ کیسه آرد سهمیه دولتی مرا نیز غیر قانونی برداشت و به نام من حواله صادر کرده بودند.

وی بیان داشت: با دخالت دولت و اجرای طرح متمرکز خرید آرد از بانک سپه، مشکلات فوق تا حدود زیادی حل شد.

تفاوت قیمت آرد دولتی با آرد آزاد که بسیاری از سودجویان را به فکر راه اندازی بازار سیاه آرد کرده بود و این اتفاق پس از چند سال که اصفهان درگیر آن بود، با همکاری دستگاه قضایی و اداره اطلاعات استان، برچیده شد اما این در حالی است که تا زمانیکه این تفاوت قیمت وجود دارد این بازار سیاه موقتا برچیده است و ممکن است در آینده باز هم شاهد چنین تخلفاتی باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار