دو پروژه نوین آبیاری طی مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی و استاندار قم در مزارع و باغ های قم به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۳۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 19 May 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه مراسم بهره برداری با اشاره به مزایای استفاده از سیستم آبیاری سنتر پیوت، گفت: افزایش راندمان آبیاری تا بیش از 80 درصد یکی از مزایای این نوع آبیاری می باشد و با استفاده از سنترپیوت در مصرف آب صرفه جویی شده و این صرفه جویی گاهی به یک سوم نیز می رسد.

محمد رضا طلایی افزود: با افزایش راندمان آبیاری و افزایش تولید در واحد سطح، درآمد زارع بالا خواهد رفت.

وی یکنواختی آبیاری را یکی دیگر از مزایای این سیستم آبیاری دانست و بیان داشت: سنترپیوت آب را بطور یکسان در تمام نقاط مزرعه پخش می کند، در نتیجه محصول در تمام نقاط مزرعه بطور یکنواخت رشد کرده و عملکرد آن در هر هکتار افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه های کارگری از دیگر مزایای سیستم آبیاری های نوین است، اضافه کرد: در این روش حتی یک نفر می تواند چند دستگاه را همزمان مدیریت کند، از سوی دیگر استفاده از سنترپیوت به اندازه ای راحت و آسان است که هر شخصی می تواند پس از دیدن آموزش های لازم، به راحتی دستگاه را راه اندازی کند.

طلایی ادامه داد: توسعه باغ ها در قالب استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار جهاد کشاورزی قم قرار دارد و در همین راستا سیستم های نوین آبیاری را در باغ های قم اجرا می کنیم.

وی گفت: برای بیشتر باغ های پسته و درخت های پاکوتاه امکان اجرای این طرح وجود دارد اما باغ ها باید برای همین سیستم طراحی و اجرا شوند.

سیستم آبیاری سنتر پیوت در سطح 36 هکتار از باغ های پسته شرکت کشت و صنعت جماران واقع در جاده قم - تهران و سیستم آبیاری قطره ای باغ های سردسیری در سطح 100 هکتار در موسسه فردوس وسف اجرا شده است.

محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از طرح های توسعه باغ های پسته استان قم نیز بازدید کرد و در جریان روند این طرح ها قرار گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار