بسته فرهنگی و هنری
تابناک: اصفهان از دیرباز به عنوان شهر علم، فرهنگ و هنر و تمدن شناخته می شده و از همین رو دارای مفاخر بسیاری در عرصه های فرهنگ و هنر کشور و جهان است، با توجه به این ظرفیت مناسب تابناک در نظر دارد به بررسی مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته می پردازد.
کد خبر: ۳۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 19 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان از دیرباز به عنوان شهر علم، فرهنگ و هنر و تمدن شناخته می شده و از همین رو دارای مفاخر بسیاری در عرصه های فرهنگ و هنر کشور و جهان است، با توجه به این ظرفیت مناسب تابناک در نظر دارد به بررسی مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته می پردازد.



*****

غرفه‌ای 9 متری برای نمایش 300 عنوان کتاب!

*****

http://isfahan.isna.ir//Files/News/Image/13942/51765.jpg

به گزارش تابناک اصفهان، مدیر انتشارات نقش نگین گفت: وقتی با 300 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنم نیاز به غرفه‌ای حداقل 20 متری دارم تا بتوانم کتاب‌ها را به خوبی ارایه کنم، اما در حال حاضر کتاب‌ها را در 9 متر، مکانی که در اختیار من قرار داده شده به نمایش گذاشته‌ام.

مهدی نقش در گفت‌و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در سال جاری، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان افزایش یافته و تقریباً استقبال از همه کتاب‌ها خوب بوده است.

وی که با انتشارات نقش نگین در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرده است، افزود: تقریباً با 300 عنوان کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کردم که در بین آنها 80 عنوان کتاب چاپ جدید وجود دارد.

نقش با تاکید بر لزوم داشتن غرفه‌های بزرگ‌تر تصریح کرد: وقتی با 300 عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت می‌کنم نیاز به غرفه‌ای دارم که حداقل 20 متر باشد تا بتوانم کتاب‌ها را به خوبی ارایه کنم، اما در حال حاضر کتاب‌ها را در 9 متر مکانی که در اختیار من قرار داده شده به نمایش گذاشته‌ام.

وی با اشاره به کمبود فضا در نمایشگاه کتاب تهران افزود: مشکل کوچک بودن غرفه‌ها را نه تنها من بلکه تمام ناشران چه تهرانی و چه شهرستانی دارند.

رییس شرکت تعاونی ناشران اصفهان با بیان اینکه خریداران کتاب در نمایشگاه کمتر به خرید از انتشارات خاصی از تهران یا شهرستان‌ها تمایل دارند، خاطرنشان کرد: بازدیدکنندگان اغلب پیگیر این نیستند که از کدام ناشر خرید کنند. آن ها حضور پیدا می‌کنند و کتابی را که می‌پسندند، خریداری می‌کنند و توجه خاصی به ناشران ندارند.

وی در پایان اضافه کرد: از اصفهان 15 ناشر در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند و این ناشران علاوه بر کتاب‌های خود، کتاب‌های ناشران اصفهانی که غایب هستند را نیز به نمایش گذاشته‌اند.

*****

يك خوشنويس: کتیبه‌هاي خانه‌هاي قديمي را دريابيد

*****

http://isfahan.isna.ir//Files/News/Image/13942/51690.jpg

به گزارش تابناک اصفهان، یک خوشنویس گفت: بايد راه براي فرهيختگان واقعي باز شود و اين افراد به عنوان صاحب نظر و مشاور و نه به صورت فرمايشي در اداره ارشاد جدي گرفته شوند و اين موضوع كمك بزرگي به شهر و استان خواهد كرد.

شهاب شهيداني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، پيرامون تغيير مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان اظهار كرد: تغيير اگر به معني واقعي باشد بهبود حاصل مي‌شود، اما اگر تنها جابه‌جایی مدير انجام شود، نامش تغيير نخواهد بود.

وي، مهم‌ترین دغدغه خود را به عنوان يك خوشنويس كاربرد خطوط اسلامي در فضاي شهري ذكر كرد و افزود: در اين راستا بايد ميان ارشاد و شهرداري اين هماهنگي ايجاد شود.

اين خوشنويس با اشاره به اينكه اصفهان شهر کتیبه‌ها است، ادامه داد: بيشترين کتیبه‌هاي ايران اسلامي متعلق به اصفهان است و نفیس‌ترین کتیبه‌هاي كوفي، ثلث و نستعليق متعلق به اصفهان است. همچنين کتیبه‌ها در هنرهاي صناعي مانند درب‌های فلزي، پارچه‌های قلمكار و ... در اصفهان رقم خورده است.

شهيداني با بيان اينكه بايد ازلحاظ مرمت، اصلاح، ترويج و توسعه به کتیبه‌ها توجه ويژه شود، اضافه كرد: متأسفانه روند کتیبه‌نویسی در برخي بناهاي تاريخي شهر اصفهان ناتمام مانده است.

وي با بیان اینکه می‌توان از الگوها مدرن‌تر براي خوشنويسي سنتي استفاده كرد، ادامه داد: در كل به نظر من بايد يك تيم تخصصي مشاوره‌ای فارغ از مباحث سياسي، براي اداره ارشاد و حتي شهرداري در حوزه هنر و به‌ ویژه خوشنويسي وجود داشته باشد. اين تيم مشاوره‌ای بايد بر روي نقاط عطف اين شهر دست بگذارند.

شهيداني با تأکید بر اينكه شكوه و اعتبار شهر اصفهان به خاطر مديران و مسئولان آن نبوده است، گفت: اين شكوه و اعتبار به دليل اين است كه اصفهان در دوره‌های مختلف تاريخي، انباشت سرمايه فرهنگي زيادي داشته است .

وي اظهار كرد: اين موضوع بدان معني نيست كه وقار و شكوه شهر اصفهان قرار است تا صدسال ديگر هم باقي بماند بلكه بايد دست به ابداع و ابتكار در محيط شهري خود بزنيم در غیر اين صورت روند شكوهمندي شهر متوقف خواهد شد.

اين خوشنويس اظهار كرد: شایسته‌سالاری بايد وجود داشته باشد و راه براي فرهيختگان واقعي باز شود و اين افراد به عنوان صاحب نظر و مشاور و نه به صورت فرمايشي در اداره ارشاد جدي گرفته شوند و اين موضوع كمك بزرگي به شهر و استان خواهد كرد.

اين خوشنويس افزود: اصفهان ظرفيت بسيار زيادي در حوزه خوشنويسي دارد بخشي از آثار هنرمندان اصفهان در جشنواره‌های ملي و بین‌المللی در صدر قرار می‌گیرد.

وي بابیان اينكه خوشنويسي اسلامي بايد در فضاي شهر استفاده شود، ادامه داد: اقلام بسيار متنوع خط كوفي كه در مسجد جامع، محراب مسجد جامع اردستان، مسجد جامع گلپايگان و ... وجود دارد، چرا نبايد وارد فضاي شهري شود و شهروندان اصفهاني با آن آشنا شوند؟ همچنين می‌توان خوشنويسي اسلامي را از طريق كتب آموزشي در اختيار مردم قرار داد.

شهيداني افزود: ارشاد می‌تواند بايد با نهادهاي ديگر مانند شهرداري تعامل داشته باشد. به عنوان نمونه نام‌گذاری ایستگاه‌های متروي اصفهان می‌تواند بر اساس مفاخر هنري و از جمله خوشنويسي استان اصفهان باشد و يا می‌توان از هنر خوشنويسي در دكوراسيون و فضاي داخلي مترو استفاده كرد.

وي خاطرنشان كرد: بايد به محلات قديمي و دورافتاده و كمتر توسعه‌یافته اصفهان مانند زينبيه توجه بيشتري شود و برخي از داشته‌های هنري نيز بايد به اين محلات منتقل شود.

اين خوشنويس ادامه داد: برخي از خانه‌های قديمي در اصفهان وجود دارند كه درون آن‌ها کتیبه‌هاي ارزشمندي است، اما خانه‌ها از بين می‌روند و همراه با آن کتیبه‌ها نيز نابود می‌شوند و متأسفانه جايگزين کتیبه‌هاي قديمي و ارزشمند، کتیبه‌هاي بی‌رنگ و روي فرمايشي می‌شود.

*****

باران چارتار بر دانشجویان اصفهان

*****

http://isfahan.isna.ir//Files/News/Image/13942/52053.jpg

نورپردازی زیبا و تلفیق آن با بخارهای روی صحنه از یک سو و موسیقی الکترونیک و تلفیق آن با آواز ایرانی و موسیقی کلاسیک از سوی دیگر به گونه‌ای است که گویی خواننده و شنونده در آسمان پر از ابر قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، تالار دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پر از دانشجویان مشتاق حضور گروه چارتار است که به یکباره گروه "چارتار" با حضور بر روی سن به انتظارها پایان می‌دهند. ابتدا ادای احترامی به جمع دارند و بلافاصله آهنگ "دریچه" را به اجرا در می‌آورند:

من آوازم که می‌روم به سینه قبیله‌ای/ نه به پرواز چشم من نمانده خواب پیله‌ای...


آرمان گرشاسپی پس از این ترانه به حاضران در جمعیت سلام می‌کند و می‌کوید: سلام به تک تک شما که مثل ماه می‌درخشید. افتخار می‌کنم که امشب در اینجا، کنسرت اجرا می‌کنم.

این صحبت گرشاسپی با تشویق دانشجویان مواجه می‌شود و این تار چارتار ادامه می‌دهد: این همه خوبی شما دارید و این همه خوبی هم اصفهان دارد، پس چه می‌شود امشب؟ امشب می‌خواهیم از جان مایه بگذاریم تا به همه شما خوش بگذرد.

از نوای پیانو مشخص است که چارتار می‌خواهد ترانه "مرا به خاطرت نگه دار" را اجرا کند و این شروع استقبال حضار را به همراه دارد. حالا دیگر تمام جمعیت یک صدا با هم این ترانه را زمزمه می‌کنند:

نداری... خبر ز حال من نداری... که دل به جاده می‌سپاری... سحر ندارد این شب تو... مرا به خاطرت نگه دار ... مرا به خاطرت نگه‌دار

گرشاسپی با تمام وجود موسیقی این ترانه را درک کرده است. حرکات دست او به گونه‌ای است که گویی، خود اوست که نوازندگی را نیز برعهده دارد. ترانه "قطار" اجرای بعدی گروه چارتار است:

جاری شو سپردمت به جاده‌های رها / به عمق باران / به روح آینه‌ها / ماییم و صراحت کهنه تازه شدن / ببین چشمت / زوال خاطره را

پس از اتمام ترانه " قطار" و پس از تشویق‌های پر انرژی حاضران، آرش گرشاسپی با خوشحالی می‌گوید: چقدر اجرا در دانشگاه‌ها خوب است؛ اینچنین صمیمیتی هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود. من همیشه عاشق این هستم که در دانشگاه‌ها اجرا کنم. چند وقت پیش در یکی از دانشگاه‌ها اجرا داشتیم اما اصفهان قضیه‌اش فرق می‌کند.

http://isfahan.isna.ir//Files/News/Image/13942/52036.jpg

نورپردازی زیبا و تلفیق آن با بخارهای روی صحنه از یک سو و موسیقی الکترونیک و تلفیق آن با آواز ایرانی و موسیقی کلاسیک از سوی دیگر به گونه‌ای است که گویی خواننده و شنونده در آسمان پر از ابر قرار گرفته‌اند؛ حالا نوبت به ترانه "زن دیوانه" رسیده بود:

پنجره‌های رونق این خانه چه شد؟ / آن زن ِ دیوانه که رفت / آن مردک دیوانه چه شد؟...

دوربین فیلمبرداری گوشی‌های تلفن همراه بسیاری از حضار بر روی صحنه زوم شده است. آنها این لحظه‌ها را در حافظه گوشی خود ضبط می‌کنند و ثبت برای آینده... شاید این لحظات خوش برای یادآوری نیاز باشد؛ گروه چارتار هم "عاشقانه تنهاست" را با همین مضمون اجرا می‌کند:

با تو رسیده‌ام به شبی ابدی / تو کوچه کوچه مرا بلدی/ من به جز آبی نگاهت / آسمانی نمی‌شناسم/ نمی‌رود ز یادم، تمام خاطراتی / که عاشقانه سر شد...

گرشاسپی با گفتن این جمله که «می‌خواهیم از درون قلبمان این ترانه را به شما هدیه کنیم» اجرای ترانه "باران تویی" را شروع می‌کند:

از آسمانم ماتم ببارد / هراس بی تو ماندنم ادامه دارد...

انگار تمام جمعیت حاضر در سالن گمشده‌ای دارند چرا که همه با هم همراه با گرشاسپی و از صمیم قلب فریاد می‌زنند:

به لب رسیده جان کجایی کجایی / که برده طاقتم جدایی/ باران تویی به خاک من بزن / باز آ ببین که بی مه تو من / هوای پر زدن ندارم...

"آشوبم" که از ترانه‌های محبوی گروه چارتار محسوب می‌شود، ترانه ای است که گروه چارتار به بهترین شکل ممکن آن را اجرا می‌کنند. "دوباره، دوباره" گفتن حضار شاهدی بر این مدعاست:

http://isfahan.isna.ir//Files/News/Image/13942/52040.jpg

آشوبم آرامشم تویی/ به هر ترانه‌ای سر میکشم تویی/ سحر اضافه کن به فهم آسمانم/ آشوبم، آرامشم تویی/ به هر ترانه‌ای سر می‌کشم تویی...

این ترانه بسیاری از حضار را از خود بی خود می‌کند. گرشاسپی قول می‌دهد که در پایان اجرا دوباره این ترانه را اجرا کند.

در قسمت بعدی برنامه ترانه "در حسرت ماه" به اجرا درمی‌آید که با تشویق و همخوانی دانشجویان مواجه می‌شود:

باختم، باختم من به او / همه عمر دلدادگی را که غربت به خانه ام سرک کشید...

گرشاسپی پس از پایان این ترانه می‌گوید: خوشبختانه آلبوم دوم گروه چارتار در حال حاضر شدن است و در آینده نزدیک عرضه خواهد شد.

کیمیا شعربافیان (نوازنده ابوا) و بهزاد حسن زاده (نوازنده کمانچه) به گروه اضافه می‌شوند.

حالا دیگر به واسطه نورپردازی سبز رنگ سن، صفحات نمایشگر تمام موبایل‌ها و تبلت‌های در حال فیلمبرداری و عکسبرداری، رنگ سبز به خود گرفته است. از موسیقی آغازین این ترانه، حضار متوجه می‌شوند که قرار است "خوشا به من" اجرا شود:

می‌نوشم از چشمان تو/ جرعه به جرعه شعر نو/ حافظه دستان من / پر شده از دامان تو...

"هندسه" نام ترانه بعدی است که با کمانچه بهزاد حسن زاده آغاز می‌شود:

در پایان نیز ترانه "آشوبم" بار دیگر اجرا می‌شود و حضار با همان انرژی اولیه گروه را همراهی می‌کنند، انگار نه انگار که دو ساعت از اجرای کنسرت گذشته است.

پس از پایان این ترانه، حضار ایستاده حدود یک دقیقه گروه چارتار را تشویق می‌کنند که نشان از رضایت آنها از حضور در کنسرت است. چند دقیقه بعد در بیرون سالن نیز بساط سلفی گرفتن با آرش گرشاسپی داغ است.

به گزارش ایسنا؛ آرش فتحی (آهنگساز)، احسان حائری (ترانه‌سرا)، آیین احمدی‌فر (تنظیم‌کننده) و آرمان گرشاسبی (خواننده)، گروه چارتار را تشکیل می‌دهند.

این کنسرت در دو روز یکشنبه و دوشنبه و در هر روز در دو سانس ویژه دانشجویان در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا می‌شود.

*****

آپادانا ميزبان شادي‌هاي يك نقاش

*****

انسان‌ها و شادی را دوست دارد و اين علاقه را می‌توان در چهره بانواني كه روي ديوارهاي آپادانا نشسته بودند به خوبي ديد. رنگ‌ها و بوم‌ها وسیله‌ای شده‌اند تا ضابطيان نگاه انسان‌مدارانه و شادش را به مخاطبانش بی‌هیچ سبك خاصي ارایه دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، آثار حوریه ضابطیان حسینی در گالری آپادانا به نمایش گذاشته شده است این هنرمند که کارهایش را در قالب تکنیک آبرنگ کارکرده از سبک خاصی پیروی نمی‌کند.

حوریه ضابطیان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متولد 1347 هستم و از كودكي بدون معلم نقاشی می‌کنم و بیشتر طراحی ‌کرده‌ام. در.رشته مرمت آثار تاریخی در دانشگاه هنر تحصیل‌کرده‌ام در دوران دانشجویی به بازار مسگرها می‌رفتم و از آن‌ها درحالی‌که کار می‌کردند طرح می‌زدم چون سوژه‌های انسانی را خیلی دوست دارم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بیشتر ترکیبی از کارهای قاجار و فانتزی و کپی از کارهای آقای آبراهام ناهابدیان است که البته در کارهای کپی تغییراتی در نمونه کارها و چهره‌ها داده‌ام مانند مدرسه چهارباغ از ناهابدیان که یک آدم در آن اضافه کردم.

وي افزود: خیلی دوست دارم بر روی نقاشی‌ها کارکنم، چهره‌هایی که می‌کشم روح دارد اما گاهی در نقاشی برخی هنرمندان شاید به خاطر ضعف آن‌ها، چهره‌ها حس به انسان منتقل نمی‌کند.

ضابطیان گفت: بیشتر کسانی که آثار من را می‌بینند عقیده دارند که شخصیتم را می‌توان در کارها دید، خشونت در کارهایم نیست و پیرو سبک خاصی نیستم، سعی کردم با روشی کارکنم که اول خودم از آن‌ها لذت ببرم و دوست داشته باشم به دیوار خانه بزنم.

اين هنرمند ادامه داد: تا به امروز به دنبال سبک خاصي نبودم و مانند برخی از نقاشان که آثارشان گويي رنگي است كه روي بوم ريخته شده و تا نقاش نباشي متوجه مفهوم نقاشی آن‌ها نمی‌شوی، نیستم. من فقط خواستم آثارم شاد باشند.

این هنرمند كه در بیشتر تابلوهايش حضور انسان را می‌شد، احساس كرد، در خصوص آثار ارایه‌شده در اين نمایشگاه گفت: کارهای پرسنال را دوست دارم و به خاطر همین بیشتر آثار نمایشگاه این ویژگی را دارند و حتی تابلو شترها را هم با شخصیت‌ها زیبا کردم، البته سه تابلو نيز با محوريت گل‌ها دارم كه در آن پرسنالي وجود ندارد.

وی كه برای اولین بار در سال 71 در گالری کلاسیک نمایشگاه برگزار کرده است، گفت: مشوقم در برپايي اولين نمايشگاه مهندس بخردی بود که شامل آثاری از کاریکاتور، مجسمه،عروسک و طراحی بود. در همان سال نیز یک فیلم یک‌دقیقه‌ای برای جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان کارکردم که 500 تصویر داشت.

وی با اشاره به فیلم "ماهی‌ها عاشق می‌شوند"گفت: در اين فيلم رضا كيانيان نقاشي بود كه بعد از مدت‌ها نقاشی‌هایش را بیرون می‌آورد و من در اين فيلم طرح نقاشی‌ها را با زغال زدم. تصاویر کتاب داستان‌های آمیرزا و نصف جهان و گل پری جون و فسقلی که تصاویر آن همه خیالی هستند نیز از ديگر كارهاي من است.

به گزارش ایسنا،‌آثار حوریه ضابطیان حسینی از تاریخ 25 تا 30 اردیبهشت از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان هنر است

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار