مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: در استان ۶۲ هزار و ۵۲۱ هکتار املاک موقوفه متصرفی وجود دارد که ۶۱ هزار و ۲۴۲ هکتار آن زراعی است.
کد خبر: ۳۶۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 28 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا عادل صبح شنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی اظهارداشت: در حال حاضر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین دارای ۷۶۰ موقوفه متصرفی و ۱۰۳ موقوفه غیر متصرفی است.

وی افزود: همچنین ۱۶ هزار رقبه متصرفی و ۱۳ هزار رقبه غیرمتصرفی داریم که در کنار این موارد ۲۳۶ بقاع، یک هزار و ۴۸۰ مسجد و ۱۷۶ حسینیه در استان داریم.

حجت الاسلام عادل عنوان کرد: در حال حاضر مساحت کل املاک موقوفات متصرفی استان قزوین ۶۲ هزار و ۵۲۱ هکتار است که بیشترین سهم را اراضی مزروعی با ۶۱ هزار و ۲۴۲ هکتار شامل می شود همچنین مساحت املاک موقوفات غیر متصرفی ۸۱ هزار و ۲۷۵ هکتار است که اراضی مزروعی با ۷۷ هزار و ۵۷۱ هکتار بیشترین سهم را دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهارداشت: صدور برخی مجوزهای احداث بنا، ارائه خدمات از سوی ادارات و ارگان ها بدون رعایت مالکیت موقوفه، اهمیت و تسریع در رسیدگی به تصرفات عدوانی با ارائه خدمات از سوی ضابطین و مراجع قضایی و ندادن مجوز در اراضی وقفی از سوی سازمان معادن برای معادن شن و ماسه و سنگ لاشه انتظاراتدستگاهها از اداره اوقاف است.
 
وی یادآورشد: در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی حل و فصل اختلافات سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان منابع طبیعی تاکنون تعداد ۹۷ پلاک در بیش از ۱۴۰ موقوفه حل و فصل شده و حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی مشمول تبصره ۶ اجرایی قانون تشکیلات نیز احصا و به صورت بلامعارض در اختیار ادارات اوقاف استان قرار گرفته است.

عادل بیان کرد: جلوگیری از دست اندازی افراد سودجو به اراضی موقوفه و حفظ و نگهداری از این اراضی برای سرمایه گذاری موقوفات و بخش خصوصی و ارتقا بهره وری و اجرای نیات امینانه موقوفات نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه قضا و ارگان های ذیربط است.

حجت الاسلام عادل گفت: صدور مجوز احداث بنا و ارائه خدمات از سوی ادارات و ارگان های دولتی و غیر دولتی با در نظر گرفتن مالکیت ثبتی موقوفه «مشاع و مفروز و شش دانگ» و اراضی که واقع در حریم و یا خارج ازبافت شهر قرار دارند، صادر می شود که نه تنها حق و حقوق موقوفه را نادیده می گیرد بلکه به مالکیت موقوفه نیز لطمه وارد می کند.

وی گفت: برخی اراضی که در تصرف منابع طبیعی و یا امور اراضی است با حساسیت خاصی از سوی ضابطین محترم قضایی و یا مراجع قضایی پیگیری می شوند و تسریع در امر رسیدگی باعث اهمیت این اراضی نزد اشخاص حقیقی و یا حقوقی شده و بطور عملی متصرفان و یا سودجویان توان دست اندازی به این اراضی را به دلیل حمایت همه جانبه ندارند از این رو ایجاد بستر مناسب برای جلوگیری ازاقدامات مغرضانه بر روی اراضی موقوفات ضروری است که این کار با دستور مسئولان دستگاه قضایی ممکن می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: از جمله افتخارات این استان وجود ۲۶۳ امامزاده از ذریه ائمه معصومین (ع) است که موجب تسکین و تسلی مومنین و ارادتمندان معصومین (ع) شده از این رو صیانت از این مراکز مقدس ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار