سرپرست شبکه دامپزشکی گیلانغرب:
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان گیلانغرب از واکسیناسیون رایگان بیش از 371 هزار راس دام این شهرستان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۳۷۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 01 February 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر حسین حیدری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گیلانغرب اظهار داشت: بیش از 371 هزار راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در سطح این شهرستان مایه کوبی شده اند که از این تعداد بالغ بر 270 هزار راس دام ثابت شهرستان و مابقی متعلق به جمعیت عشایر کوچ رو است.
وی بیان داشت:  از این تعداد واکسیناسیون تعداد 100 هزار راس با توان بخش خصوصی ومابقی آن توسط این شبکه واکسینه شده است.
این مقام مسئول افزود: البته معمولا تعداد واکسیناسیون انجام گرفته از رقم پیش بینی شده بیشتر می شود، در سالیان گذشته حتی این تعداد از 450 هزار راس نیز گذشته است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گیلانغرب یادآور شد: گیلانغرب جزو معدود شهرستان هایی است که ییلاق و قشلاق آن در خود شهرستان قرار دارد و علاوه بر دام های ثابت پذیرای دام های عشایر از دیگر مناطق استان و حتی استان های همجوار نیز هست.
وی تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیردار  دامی عنوان کرد و ادامه داد: این بیماری در صورت بروز ضرر اقتصادی زیادی به بار می آورد و تلفات آن نیز بیشتر در دام های جوان اتفاق می افتد.
این مقام مسئول با اشاره به علاىم این بیماری، تب، افسردگی، بی اشتهایی و زخم در دهان را از علائم این بیماری برشمرد.
دکتر حیدری خاطرنشان کرد: این بیماری در زبان محلی به نام هایی همچون شلگه، تبقه یا لنگش معروف است و با کاهش تولید شیر و گوشت و تلفات در دام همراه است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گیلانغرب اساسی ترین و مهمترین راه پیشگیری و کنترل این بیماری را اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای دانست و افزود: جلوگیری از ورود دام آلوده، ضد عفونی وسائل نقلیه، همکاری با اجرای واکسیناسیون جهت پوشش صددرصدی واکسن و عدم برداشت کود از مناطق آلوده از مهمترین این اقدامات است.
وی مناسب ترین مواد ضدعفونی کننده اماکن نگهداری دام ها را آهک، سود سوز آور و فرمالین 5 درصد بیان کرد و گفت: از این مواد که بیشتر در دسترس دامداران قرار دارد می توان برای ضدعفونی واحدهای دامداری استفاده کرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار