گزارش تابناک از نظام مهندسی ساختمان ایلام؛
چرا باید ریاست یک سازمان با اهمیت ،مانند نظام مهندسی بین یک خانواده دست به دست شود.مگر در جامعه ی مهندسی ما قحط رجال آمده که تنها یک خانواده خود را شایسته تصدی پست ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بدانند؟
کد خبر: ۳۷۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 04 February 2017
تابناک ایلام::کمتر کسی پیدا می شود که برای ساخت منزل از مجرای قانونی ورود و به سازمان نظام مهندسی ساختمان مراجعه نکرده باشد.
 
 
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام نامی آشنا برای تمامی کسانی است که اقدام به ساخت خانه کرده و پروانه ساخت دریافت کرده اند.
 
سازمان نظام مهندسی ،ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تاسیس گردید.
 
سازمان نظام مهندسی برای مرتفع کردن موارد خواسته شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۱۳۷۴ تاسیس شد تا اهداف کلی زیر را برآورده کند.
 
مهندس فنی و متخصص ساختمان در راس هرم سازندگی قرا گیرند و صاحبان مهارت‌های فنی در سطوح میانی و کارگران فنی، بدنه هرم فنی ساخت و ساز ساختمان‌سازی در ایران را تشکیل دهند.
 
ایجاد یک جامعهٔ حرفه‌ای مولد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط‌ های مسکونی و مدیرت خردمندانه، توسعهٔ سالم فضاهای زیستی به کمک مهندسان طراح و نظارت کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان،ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد بستری برای رقابت‌های بین‌المللی.
 
اعضای این سازمان در استان ایلام را هزاران مهندس ایلامی تشکیل می دهند که بسیاری از آنها از نامهای ماندگار عرصه ی مهندسی استان و کشور هستند.
 
اهدافی که در فوق گفته شد برای نظام مهندسی کشور ترسیم شده است.حال باید دید آیا این اهداف در ایلام پیاده شده است یا خیر؟
 
ولی در این مجال تنها به بیان کلی ایرادات موجود پرداخته و در مطالب بعدی به موشکافی آنها خواهیم پرداخت.
 
آخرین انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با تمامی حواشی راست و دروغی که پیرامون خود داشت به انجام رسید و ماه ها از آن جریان می گذرد.
 
ولی پیامدهای آن انتخابات حاشیه دار امروز در جامعه ی مهندسی استان نمود پیدا کرده است.
 
متاسفانه آن زمان با وجود تلاش فراوان جمعی از مهندسان نهادهای ذیربط آنطور که باید به تخلفات صورت گرفته در انتخابات نظام مهندسی ورود پیدا نکرده و امروز ما شاهد نتیجه ی این عدم برخورد هستیم.
 
تغییر ریاست سازمان نظام مهندسی در حالی اتفاق افتاد که همگان انتظار تصدی این پست توسط یک مهندس کارکشته را داشتند.
 
هرچند با روشهای غیر متعارف بسیاری از افرادی که توانایی لازم را داشتند از ورود به هیات مدیره باز مانده و افراد ناشناس از سقف آسمان به دامان هیات مدیره افتادند، ولی در میان 7 نفر باقیمانده هم بودند افرادی که توانایی آنهابه مراتب از رییس کنونی بیشتر بود.
 
به هر حال حاشیه های نظام مهندسی ساختمان استان ایلام آنقدر زیاد و بکر است که اگر  روز وشب به این موارد ورود پیدا کرد باز هم وقت و توان کم خواهیم آورد.
 
 در راستای تنویر افکار عمومی از ابتدای هفته جاری پیرامون این حواشی و مسائل پشت پرده گزارشهایی را منتشر خواهیم کرد که خواندن آنها خالی از لطف نیست.
 
در هفته جاری که به تهران سفر کردم مهندس ایلامی را دیدم که با وجود  داشتن شرکت ،مجبور به دستفروشی شده بود.امثال مهندسان ایلامی که چنین سرنوشتی را داشته و به مشکل برخورد کرده اند کم نیست. در مقابل هستند افرادی که در سال به کرات از سازمان نظام مهندسی کار دریافت کرده و گردش مالی چندصد میلیونی دارند.
 
سوال اینجا است که چرا باید کارها در نظام مهندسی با تبعیض به مهندسان واگذار شوند؟
 
جواب امثال این سوالات و دیگر سوالات شائبه برانگیز که در آینده مطرح می شوند را به زودی از رییس این سازمان جویا خواهیم شد.
 
نحوه پرداخت حقوق،شائبه های پیرامون انتخابات گذشته،چگونگی واگذاری کارها، تخفیف های صدور پروانه،هزینه های ماموریت افراد و بسیاری موارد مشابه سوالاتی است که در آینده پرسیده و منتظر پاسخ آنها خواهیم ماند...
 
در پایان ،این مهم را یادآور می شویم که بیان این نقد در راستای نفی توانایی بانوان در جامعه نیست، بلکه در این راستا است که بپرسیم چرا باید رییس قبلی که به تهران تشریف می برد از میان این همه گزینه همسر ایشان با کمترین تجربه رییس سازمانی با اهمیت نظام مهندسی ساختمان شود.
 
بانوان جامعه ی ما توانمند بوده و در این مهم شکی نیست.ولی چرا باید ریاست یک سازمان با اهمیت مثل نظام مهندسی منحصر به یک خانواده شود.مگر در جامعه ی مهندسی ما قحط رجال آمده که تنها یک خانواده خود را شایسته تصدی پست ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بدانند.
 
در باب اهمیت این سازمان باید عرض کنیم که تمام ساخت و سازهای قانونی از مجرای این سازمان عبور کرده و گردش مالی قابل توجهی دارد./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار