ثلاث باباجانی شهرستانی مرزی در 88 کیلومتری غرب کرمانشاه و در جوار مرز عراق است که از ظرفیت های فراوانی از جمله کشاورزی، دامداری، باغداری و مرز برخوردار است و گردشگری را هم می توان از محورهای توسعه این شهرستان نوپا ذکر کرد.
کد خبر: ۳۷۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ 05 February 2017
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این شهرستان که سال 81 از جوانرود منفک و به شهرستانی مستقل تبدیل شده است، هزار و 418 کیلومتر مساحت دارد و 38 هزار نفر در قالب 12هزار خانوار در این شهرستان سکونت دارند.
این شهرستان دارای 2 بخش مرکزی و ازگله، 206 روستا و 2 شهر تازه آباد با 18هزار نفر جمعیت و ازگله با 2 هزار نفر جمعیت است.
این شهرستان 40 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و فعالیت تجاری و بازرگانی در گمرک و بازارچه شیخ صله در این شهرستان انجام می شود. 
فرماندار ثلاث باباجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به تشریح وضعیت این شهرستان، مسایل و مشکلات، ظرفیت ها و پتانسیل های آن پرداخت و گفت: مبادلات مرزی، کشاورزی، باغداری، دامداری و گردشگری از محورهای توسعه این شهرستان مرزی است.
علی اکبر اکبری به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه این شهرستان اشاره کرد و افزود: در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم شاهد توجه به زیرساخت های اساسی شهرستان از جمله راه، گازرسانی و آبرسانی به شهرستان بوده ایم.
به گفته او در دهه فجر امسال 17 پروژه با 140 میلیارد ریال در حوزه های راه، آب روستایی، کشاورزی، طرح هادی و گازرسانی به بهره برداری می رسد.

**330 میلیارد ریال برای توسعه حوزه راه 
در طول سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید در مجموع 330 میلیارد برای توسعه و آسفالت راه اصلی جوانرود به ثلاث باباجانی هزینه شد.
به گفته فرماندار ثلاث باباجانی، اکنون تمام 159 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان از راه آسفالت برخوردار است. 

**آبرسانی به تمام روستاها
اکبری در ادامه به برخورداری تمام روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان از نعمت آب آشامیدنی برخوردار است اگرچه کمبود آب هم در شهرستان وجود دارد.
او کمبود آب را به دلیل شبکه های فرسوده آب در شهرستان اعلام کرد و افزود: امسال به 33 روستای این شهرستان آبرسانی شده است.
او منبع تامین آب شرب این شهرستان را سه رودخانه پرآب دانست و گفت: آب درازمدت این شهرستان قرار است از سد در دست احداث آزادی در این شهرستان تامین شود که با بهره برداری از این سد، علاوه بر آب شرب، 902 هکتار از دشت حر تازه آباد نیز زیر آبیاری می رود.
وی به احداث تصفیه خانه فاضلاب در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه خانه آب هم مطالعات آن تمام شده و قرار است سال 97 مرحله اجرایی آن شروع شود.

** اتمام بیمارستان در سال 96
فرماندار ثلاث باباجانی در ادامه به ساخت بیمارستان 32 تختخوابی این شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه روند ساخت این بیمارستان با کندی پیش می رود.
اکبری پیشرفت فیزیکی این بیمارستان را 35 درصد اعلام کرد و افزود: این بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی ساخته می شود و قول داده اند آن را تحویل دهند. 

** ثلاث باباجانی شهرستانی با استعداد کشاورزی بالا
فرماندار ثلاث باباجانی در ادامه به 22 هزار و 778 هکتار زمین کشاورزی دیم و آبی اشاره کرد و گفت: از این میزان حدود 405 هکتار آبی و مابقی دیم است.
به گفته اکبری، در سال 906 هم 902 هکتار به میزان زمین های کشاورزی آبی این شهرستان از محل پایاب آب سد آزادی اضافه می شود.
او به هزار و 28 هکتار باغ در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: این شهرستان استعداد بالایی در زمینه کشاورزی و باغداری دارد.

** بازارچه مرزی ظرفیتی برای توسعه شهرستان
فرماندار ثلاث باباجانی در ادامه به 40 کیلومتر مرز مشترک این شهرستان با کشور عراق اشاره کرد و از این مرز به عنوان ظرفیتی برای تجارت و بازرگانی نام برد و گفت: در این مرز تجارت و بازرگانی از طریق گمرک و همچنین بازارچه مرزی انجام می شود.
اکبری آماری از عملکرد بازارچه شیخ صله این شهرستان ارایه داد و افزود: از اول امسال تا پایان آذر 15هزار و 513 کامیون کالا به ارزش 87 میلیون و 184هزار و 986 دلار شامل سیمان، خاک، چیپس، پفک و میوه از این بازارچه به خارج از کشور صادر شده است.

**معابر کولبری
فرماندار ثلاث و باباجانی به ساماندهی فعالیت های کول بری در معبر مرزی این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای حدود 12هزار نفر از ساکنان مرزی این شهرستان کارت الکترونیکی مرزی دریافت کرده اند.
اکبری به فعالیت بیش از 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازارچه مرزی این شهرستان اشاره کرد و از بازارچه به عنوان یکی از ظرفیت های بسیار خوب در زمینه توسعه شهرستان نام برد.
او یکی از اقدام های خوب دولت در این حوزه را صدور مجوز صادرات سوخت به مرزنشینان دانست و گفت: از محل صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور، دولت مجوز صادرات گازوئیل و نفت توسط مرزنشینان را صادر کرده است.
به گفته او، دولت هفته گذشته سهمیه مردم مرزنشین شهرستان های پاوه، ثلاث باباجانی و قصرشیرین را در نظر گرفته شده و اکنون سه شرکت در این زمینه در شهرستان ثلاث باباجانی برای صدور سوخت تشکیل شده است.
او گفت: براساس مجوز دولت، شرکت نفت موظف به اختصاص سهمیه نفت و گازوئیل به این تعاونی ها است تا آن را از طریق بازارچه به کشور عراق صادر کنند.
به گفته او، شرکت نفت هر لیتر گازوئیل را به قیمت 9 هزار ریال به این شرکت ها می فروشد و شرکت های تعاونی هم آن را به ازای هر لیتر 14هزار ریال در کشور عراق می فروشند.
او با اشاره به اینکه در این راستا هر خانوار مرزنشین بین سه تا پنج میلیون ریال سود ناشی از صادرات را ماهانه دریافت می کند، گفت: هر خانوار در ماه مجوز صادرات 1500 لیتر سوخت را دارد که قرار است این میزان افزایش یابد. 

**گازرسانی به یک شهر و چهار روستا
اکنون شهر تازه آباد و چهار روستای بزرگ اطراف این شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار است و گازرسانی به شهر مرزی ازگله نیز در دست مطالعه است.
به گفته فرماندار تا پایان دهه فجر هفت روستای شهرستان به شبکه گاز طبیعی وصل می شود و شمار روستاهای گازدار تا پایان امسال به 12 روستا می رسد.
وی همچنین به برق رسانی به تمام روستاهای شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: تمام روستاهای این شهرستان از نعمت روشنایی برق برخوردار است و تنها یک روستای با یک خانوار سکنه برق ندارد.

**بیکاری مهمترین مشکل شهرستان
فرماندار ثلاث باباجانی در ادامه سخنان خود به ظرفیت ها و پتانسیل های این شهرستان شامل کشاورزی، باغداری و مرز اشاره کرد و گفت: اگرچه مانند دیگر نقاط کشور با معضل بیکاری روبرو هستیم اما ظرفیت های لازم برای اشتغال افراد جویای کار وجود دارد.
اکبری به زمین های مرغوب شهرستان اشاره کرد و از آن به عنوان ظرفیتی مناسب در جهت اشتغالزایی و رفع بیکاری نام برد و افزود: در این شهرستان آب مورد نیاز برای کشاورزی وجود دارد و زمینه برای اشتغال در این زمینه فراهم است. 
او ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه را یکی از پیش زمینه های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال دانست و گفت: افراد جویای کار به خصوص در مناطق مرزی علاقه ای به فعالیت های تولیدی و کشاورزی ندارند.
او مرزی بودن شهرستان را ظرفیتی مناسب برای صادرات کالاهای تولیدی کشاورزی دانست و اظهار کرد: می توان تولیدات کشاورزی، باغداری و دامداری را از طریق بازارچه مرز صادر کرد.

**سالن های ورزشی بدون تجهیزات
او در ادامه به برخورداری این شهرستان از سالن های ورزشی اشاره کرد و گفت: سه سالن ورزشی در شهرستان ساخته شده که براساس شاخص جمعیتی کافی است اما مشکل اصلی این سالن ها، تجهیز نشدن آن است.
اکبری به استخر نیمه کار این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: برای اتمام این استخر امسال 11میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و اداره ورزش و جوانان اختصاص داده ایم و قرار است خرداد سال 96 این استخر به بهره برداری برسد.
او همچنین به اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای ساخت زمین چمن این شهرستان نیز اشاره کرد.

**مشکل امنیتی در شهرستان نداریم
فرماندار ثلاث و باباجانی با بیان اینکه این شهرستان 40 کیلومتر مرز خشکی با کشور عراق دارد گفت: با حضور نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و مشارکت فعال مردم امنیت کامل در این شهرستان برقرار است و مشکل امنیتی در این شهرستان وجود ندارد.

** رتبه اول در پوشش نهضت سواد آموزی
اکبری همچنین به جمعیت 6 هزار نفری دانش آموزی این شهرستان اشاره کرد و افزود: این تعداد دانش آموز در 151 واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
او همچنین به کسب رتبه اول شهرستان در پوشش نهضت سواد آموزی اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش شهرستان از طرف سازمان نهضت سواد آموزی کشور مورد تقدیر قرار گرفت. 

**گردشگری از محورهای توسعه
فرماندار همچنین به جاذبه های طبیعی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: این شهرستان با برخورداری از پوشش جنگلی، دره ها و رودخانه ها و چشمه سارهای زیبا یکی از مناطق گردشگری استان است.
اکبری به ضعف زیرساخت های مرتبط با حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: زیرساخت های گردشگری از جمله راه در این شهرستان مناسب نیست و هتل و اماکن اقامتی به عنوان زیربنای اصلی گردشگری در شهرستان وجود ندارد و از این رو می توان گفت سهم شهرستان از گردشگری صفر است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار