نویسنده قصه های مجید گفت: سعدی و حافظ از ادبیات عامیانه غافل نبوده اند از این رو بن مایه اساسی هر مردمی در هر شرایطی ادبیات عامیانه است.
کد خبر: ۳۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳ 20 May 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:هوشنگ مرادی کرمانی ظهر چهارشنبه در مراسمی که برای بزرگداشت وی در شورای شهر شیراز برگزار شد، توضیح داد: منصوب است به ارسطو که اگر وارد شهری شدید به ساختمان ها، کسب و کار مردم نگاه کنید اما یک چیز را فراموش نکنید که این شهر مردان و زنانی پرورش داده که موقعیت های زیستی دنیا را فراهم می کنند.

تقدیر از مرادی کرمانی در شورای شهر شیراز

هنرمندان میزبان و مدیران و مردم میهمانان شهرند

نویسنده رمان پرفروش مربای شیرین، ادامه داد: هنرمندان هویت یک شهر و میزبانان یک شهرند اما مدیران و مردم میهمانان آن هستند آنها هویت جغراقیایی و تاریخی و ملی را ثبت می کنند و نگه می دارند.

وی افزود: مردم عادی و معمولی وقتی که رویدادی را می بینند دقیقا بازتاب آن مانند آیینه در ذهنشان تمام می شود، اما هنرمند مانند دوربین عکاسی آن را ثبت می کند و پس از گذر دادن آن از صافی ذهن، آن را نگه می دارند مانند حافظ که شهر شیراز را آنگونه تعریف می کند که هیچ ایرانی به اندازه او در هیچ اثر ادبی، قومی را عمیق تعریف نکرده است.

این نویسنده مطرح ایرانی در دنیا، به حاکمان شیراز در درازنای تاریخ اشاره کرد و گفت: در زندگی حافظ باید به شاه شجاع اشاره کرد چون در شعر حافظ ماندگار شده و از این روست که ماندگاری مدیران به این می ماند که یک هنرمند آن را ماندگار کند.

وی راز ماندگاری هویت اقوام ایرانی را در آثار نویسندگان معاصر ایرانی برشمرد و گفت: در کتاب کلیدر دولت آبادی به قومی اشاره می شود یا در آثار سیمین دانشور به تاریخ مردم شیراز اشاره دارد بدین خاطر است که هویت ایرانی با استفاده از ادبیات عامیانه رنگ می گیرد سووشون بخشی از تاریخ شیراز را عرضه می دارد.

مرادی کرمانی به باستانی پاریزی اشاره کرد و گفت: این انسان تاریخ را از حاکمان گرفت و به مردم عرضه کرد، هنرمندان نه تنها کار هنری می کنند بلکه تاریخ و جغرافیای شهر را ثبت و ماندگار می کنند.

تقدیر از مرادی کرمانی در شورای شهر شیراز

هنرمندان تابلوهای راهنمای کوچه پس کوچه های شهرند

نویسنده اثر ارزشمند "مهمان مامان" با اشاره به قول ارسطو که معتقد است، هنرمندان شهر می توانند تابلوهای راهنمای کوچه پس کوچه های شهر باشند، ابراز کرد: وقتی وارد شهر می شویم به دنبال آثار هنرمندی هستیم که این شهر را ماندگار کرده لذا، شهرداری ها باید به حساسیت ها و دغدغه های هنرمندان بپردازند.

وی افزود: به هنرمندان و شهری که از آن بر می خیزند افتخار کنیم، دل آنها را نشکنیم، تفرقه بین آنها نیندازیم و بگذاریم خلق کنند.

وی به آثار محمد علی سپانلو که شاعر تهران بود نیز اشاره کرد و ادامه داد: جای جای تهران را این آدم در شعر خود آورده است، یا سهراب که می گوید اهل کاشانم یا اسلامی ندوشن که در سه جلد کتاب چنان یزد را بازآفریده که ماندنی است.

مرادی کرمانی با بیان اینکه نویسندگان یادشده برای زادگاه خود تصویری را آفریدند که جاودانی است، تصریح کرد: ملک الشعرای بهار یا سعدی با شعر لهجه خطه خود را نگه داشتند.

وی به دوبیتی های محلی روستایی شیرازی ها و کرمانی ها که در هم آمیخته است اشاره کرد و گفت: ریشه ادبیات جهان بر اساس ادبیات عامیانه است که پر از تاریخ، جغرافیا و درد دل بوده و بدین خاطر است که دوبیتی های محلی هنرمندان درجه یک با ابزار هنری و زبان کاربردی شده و تاکنون نمرده است.

برنده جایزه هانس کریستین اندرسون، اشاره کرد: شاهنامه چیزی نیست جز بن مایه ها و ادبیات عامیانه ای که در قالب افسانه ها و اسطوره ها در شکل نظم و شعر ماندگارشده زیرا اثری است که زبان فارسی را به طور شفاف باقی گذاشت.

سعدی و حافظ از ادبیات عامیانه غافل نبودند

مرادی کرمانی یادآورشد: سعدی و حافظ از ادبیات عامیانه غافل نبوده اند از این رو بن مایه اساسی هر مردمی در هر شرایطی ادبیات عامیانه است که هنرمندان در قالب های نو می ریزند.

وی با بیان اینکه هنرمندان هویت ملی و تاریخی را می سازند و وقایع تاریخی هر مردمی را بازسازی می کنند، افزود: برخی شیرازی ها گله می کنند که چرا اصفهانی های زرنگ مجموعه تلویزیونی قصه های مجید را ساختند، مهم این است که این اثر ماندگار شده است.

این نویسنده برتر کشور با بیان اینکه اولین باری است که در شورای یک شهر دعوت می شود، خطاب به اعضای شورای شهر شیراز، گفت: فکرهای شما خیلی خوب است و هر وقت به شیراز آمدم احساس غربت نکرده ام، امیدوارم این آخرین باری نباشد که شورا این موقعیت را برای نویسندگان و شعرا و فعالان فرهنگی شهر فراهم می کند.

نویسنده رمانهای پرفروش ادبیات عامیانه ایران با درخواست از مسئولان فرهنگی شیراز، یادآورشد: هنرمندان را دوست داشته باشید اینها چشم و چراغ شهرتان هستند، وقتی ابراهیم گلستان را می خوانیم روایتهای هوشمندانه او تپش خون شهر در آثار اوست، آنها که زنده اند هویت این شهر هستند و هنرمندان ایرانی با پسوندهایشان که منسوب به جغرافیاست نماینده قومی و شهری هستند که با خشت و گل متفاوتند همچنان که تخت جمشید احترام دارد همان اندازه سیمین دانشور، حمیدی شیرازی، صورتگر و دیگران هم دارای احترام هستند و این شهر مدیون آنهاست که شهر را در آثارشان به دنیا معرفی کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار