کد خبر: ۳۷۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 06 February 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ از سه میلیون و 250 هزار راس دام سبک استان ایلام سالانه یک هزار و 570 تن پشم و مو به ارزش اقتصادی نزدیک به 40 میلیارد ریال تولیدو به بازار عرضه می شود.
 
اما متاسفانه به دلیل نبود حلقه واسطی که پشم های چیده شده را شتشو دهد و حلاجی و آنها را برای نخ ریسی مهیا کند همه ساله پشم تولیدی دامداران ایلامی نصیب دلالان می شود و آنان از نبود این حلقه های واسط دچار ضرر شده و بیشتر حاصل دست رنجشان به یغما می رود.
 
همه ساله در پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار کار پشم چینی دام های عشایری در مناطق گرمسیری استان شروع می شود و به دلیل تکمیل نبودن خوشه تولید در این بخش این فرآورده با ارزش که می تواند عایدی بیشتری نصیب دامداران کند، روی دست آنها می ماند و چون کسی متولی خرید تضمینی آن نیست معمولا آنها حاضر می شوند به بهای بسیار ناچیزی این فرآورده را از دست دهند.
 
کار پشم چینی گوسفندان از ابتدای فصل بهار تا آخر اردیبهشت ماه و همزمان با شروع گرما انجام می شود.
 
معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در خصوص فرهنگ سازی و احیا نخ ریسی که بتواند با فعالیت اقتصادی زنان تحت پوشش این نهاد در روستاها و شهرستانهای مختلف انجام شود گفت: به منظور احیا در فاز اول سه شهرستان به عنوان پایلوت انتخاب شده که شامل ایوان، ملکشاهی و آبدانان هستند.
 
سلیمانی اظهار کرد: تا قبل از شروع پشم چینی دامداران قرار است با همراهی فنی و حرفه ای استان 500 نفر از این افراد آموزش ببینند که بر اساس استاندارد مورد نیاز پشم ها را به نخ تبدیل کنند.
 
وی تاکید کرد: در نخ ریسی به منظور رنگ رزی و استفاده مناسب با کاربرد مناسب نخ باید استاندارد و کیفی سازی سنتی با استفاده از دستگاه صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: منابع خرد اعتبار مورد نیاز شناسایی شده و توسط کمیته امداد تامین می شود و با شناسایی افراد و آموزش آنها و خرید تضمینی محصول از آنان در جهت خودکفایی این افراد فعالیت می شود.
 
سلیمانی گفت: در برخی مناطق به دلیل تاب ریسی زیاد نخ امکان رنگ رزی وجود ندارد زیرا نخ زیاد تاب می خورد و مغز آن به خوبی رنگ نمی گیرد برای رفع این مشکل سعی می شود با فراگیری آموزش به مددجویان یک نخ استاندارد مناسب تولید شود.
 
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام نیز گفت: با توجه به اینکه متقاضی برای خرید پشم اندک است، اداره کل امور عشایری استان برنامه خاصی برای خرید پشم مازاد عشایر ندارد و خود آنها پشم را به قیمت توافقی به افراد دوره گرد و واسطه ها می فروشند.
 
مجتبی شیرخانی اظهار کرد: مراحل مختلف خوشه پشم ریسی استان شامل پشم چینی، شتشو، فتیله، ریس و رنگ رزی و بافت است.
 
وی افزود: باید تلاش شود که با احیا خوشه نخ ریسی در استان و فرهنگ سازی به صورت نیمه صنعتی نخ تولید که هم خاصیت صنعتی آن حفظ شود و هم ارزش افزوده این فرآورده دامی نصیب عشایر شود.
 
وی در خصوص قیمت پشم گفت: هر کیلو گرم پشم خام 10 هزار ریال به فروش می رسد که در صورت تبدیل به نخ هر کیلو گرم بین 130 تا 140 هزار ریال خریداری می شود.
 
شیرخانی گفت: هر کیلوگرم پشم در صورت تبدیل به نخ 30 تا 40 هزار ریال ارزش افزوده برای ریسنده دارد به همین دلیل باید سعی شود تا با همکاری دستگاه های مختلف و وصل زنجیره پشم تا نخ دوره های متعدد برگزار و افراد فعال در این بخش ساماندهی شوند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: استان ایلام دارای ظرفیت های بسیار بالایی در بخش دام و فرآورده های ان است که از آن غافل بوده ایم.
 
حشمت اله عسگری اظهار کرد: بحث عسل، فرش دستباف، گوشت قرمز، پشم، صنایع دستی و ... از جمله این مزیت ها هستند که باید افراد فعال در این بخش ها شناسایی و بکارگیری شوند و از آنها حمایت شود تا بتوانند با در کنار هم قرار دادن حلقه های تولید هر محصول آنها را به ارزش افزوده واقعی رساند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه فاصله کمی تا زمان پشم چینی باقی مانده باید هرچه سریعتر کار آموزش انجام گیرد و افراد ساماندهی شوند و خرید تضمینی نیز صورت گیرد و از انجام کارهای پراکنده پرهیز شود و با تمرکز روی آنها ایرادات برطرف شود.
 
وی ادامه داد: هدف ما این است که هر روستا یک محصول و در هر بخش چند محصول که قابلیت احیا دارند مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانیم با ایجاد اشتغال پایدار و مولد در بخش های مختلف ارزش افزوده بیشتری نصیب فعالان گمنام در آن بخش ها کنیم.
 
عسگری گفت: با توجه به استفاده پشم و مو در صنایع دستی باید معاونت صنایع دستی برای بهره گیری بیشتر از این فرآورده، کارگاه های تولید صنایع دستی چون کارگاه های بافت نمد، فرجی، هنرهای زینتی و بافتنی وارد کار شود تا این کارگاه ها با قیمت مناسب از پشم تولیدی دامداران و عشایر استان برای تولید آثار سنتی خود استفاده کنند.
 
 30عشایری استان ایلام با 9 هزار و 736 خانوار جمعیتی حدود 60 هزار نفر دارند که بیش از یک میلیون و 400 هزار راس دام سبک پرورش می دهند و با احتساب دام های عشایر کوچرو این آمار به بیش از سه میلیون راس نیز افزایش می یابد./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار