برخی نخبگان، فعالان مدنی و مسئولان سازمان های مردم نهاد استان قم در نشستی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، مهمترین دغدغه های خود در زمینه محیط زیست را بیان کرده و مسئولان حاضر در نشست نیز به برخی از این دعدغه ها پاسخ دادند.
کد خبر: ۳۷۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸ 08 February 2017
به گزارش تابناک قم، در ابتدای این نشست، عطاء الله قاسمی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم طی سخنانی گفت: همه ملت ایران به ویژه مردم قم باید برای پاسداری از محیط زیست وارد صحنه شوند و در این زمینه فعالان مدنی، سازمان های مردم نهاد و نخبگان رسالت سنگین تری بردوش دارند.

* عاتقه موسوی رئیس شبکه گروه های زیست محیطی استان قم در سخنانی گفت: همه سمن ها باید دست به دست هم برای کاهش معضلات زیست محیطی تلاش کرده و از مسئولان بخواهیم حقابهای تالاب های استان قم، تعلق گیرد.

وی گفت: اگر به مشکلات زیست محیطی قم توجه نشود ما در آینده ای نزدیک در زمینه آلودگی هوا، به وضعیت استان هایی مانند خوزستان دچار خواهیم شد.وی با بیان اینکه در برنامه ریزی ها قم باید به صورت کلان تری دیده شود، گفت: با توجه به جایگاه قم و مخاطرات زیست محیطی این استان، باید توجه بیشتری صورت گیرد.

*فرشته پورصادق مسئول پویش احیای دریاچه نمک قم نیز گفت: پویش حمایت از دریاچه نمک با شعار' قلب ایران تشنه است' تشکیل شده و تعداد زیادی از فعالان حوزه محیط زیست آن را امضا کردند.

وی گفت: متاسفانه ورودی آب به دریاچه نمک به صفر رسیده است و این پویش دنبال آن است تا مردم را نسبت به وضعیت بحرانی دریاچه آگاه کند.

پورصادق بیان داشت: اگر قلب ایران احیا نشود هشت استان به صورت مستقیم گریبانگر معضلات زیست محیطی هستند و باید دریاچه نمک را دریابیم. وی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست که طومار مربوط به حمایت از احیای محیط زیست قم را امضاء کنند.

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی طباطبایی مدیر موسسه بحرالعلوم و استاد فقه محیط زیست نیز گفت: ما نه تنها باید به مباحث پژوهشی محیط زیست بپردازیم بلکه در ترویج این مباحث نیز باید کوشا باشیم.

وی ادامه داد: کتابی در زمینه برف آب در حقوق اسلامی نیز تالیف شده که بسیار مهم است و از سوی دیگر کتاب موخذ شناسی محیط زیست در اسلام نیز تهیه شده که منبع متقنی برای پژوهشگران این حوزه می باشد.

وی خواهان جدی گرفتن وضعیت فرهنگ سازی شد و گفت: ما باید برای آیندگان خود، جهت حفاظت از محیط زیست، باید فرهنگ سازی کنیم.

*غلامحسین الهیاری رئیس خانه صنعت استان قم نیز در این نشست گفت: باید مراقب باشیم دریاچه نمک قم به وضعیت دریاچه ارومیه مبتلا نشود.

وی ادامه داد: ما باید جلو انتشار آلاینده ها را با روش های متناسب تر بگیریم و بستن واحدهای صنعتی جز اینکه به بیکاری مردم کمک می کند راهکار مناسبی برای مقابله با مشکلات زیست محیطی ندارد.

*سعید رهایی استاد دانشگاه مفید قم نیز گفت: گسترش فرهنگ حمایت از محیط زیست در منشور حقوق شهروندی آمده و بر حق آگاهی از تبعات آلاینده و آلودگی هوا نیز تاکید شده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد دولت و مردم از خطرات و آثار آلودگی هوا اطلاعات دقیقی ندارند، فرهنگ محیط زیست باید برای مردم تبیین و تشریح شود و مهمترین راهکار نیز آموزش است.

*علی اصغر عبدالحسینی از فعالان زیست محیطی استان قم نیز گفت: محیط زیست ما باید بالاترین جایگاه را در کشور داشته باشد. 

وی خطاب به دکتر ابتکار گفت: جلو ورود باتریهای کهنه را بگیرید چرا که آلودگی و خطرات آن بسیار بالا است.عبدالحسینی افزود: حقابه حق دریاچه نمک و حوض سلطان است ولی آبی نداریم که به اینها بدهیم و باید فکر اساسی تر دیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: قم آلوده نبود باید بررسی کنیم چرا آلوده شده و دلیل را باید پیدا کنیم؟ واقع بین باشیم برای تامین حقابه ها، آب کم داریم.

*عباس جعفری از دیگر فعالان زیست محیطی استان قم گفت: در قم مشکلات زیست محیطی زیادی داریم در حالی که فارغ التحصیلان این رشته، بالاترین نرخ بیکاری را در بین سایر رشته ها دارند.

وی ادامه داد: شهرک های صنعتی ما بسیار لجام گسیخته است و هنوز مشکل فاز یک حل نشده، حرف از اشتغالزایی در فاز سه به میان می آید. 

وی گفت: ما مشکل آب شیرین در استان قم داریم ولی سرشاخه های آب شیرین ما واگذار شده است. جعفری از وضعیت ساخت و سازها در قم بدون توجه به پیامدهای زیست محیطی آنها نیز انتقاد کرد.

*گلسرخ' از دیگر فعالان محیط زیست استان قم گفت: دریاچه نمک تنها نام آن دریاچه است ولی از درون آن گرد و خاک بلند می شود که ادامه این روند به ضرر محیط زیست و هسته مرکزی کشور خواهد بود و باید هر چه زوتر برای آن فکری کرد.

*دکتر ناصر الهی از استاد حوزه و دانشگاه نیز در این زمینه گفت: به بهانه اشتغالزایی، تولید و مباحث دیگر نباید محیط زیست را تخریب کنیم.وی ادامه داد: نباید نسبت به محیط زیست نگاه سطحی نگر داشته باشیم.

*پریسا محمدی از دیگرفعالان زیست محیطی نیز گفت: بخش صنعتی برای بقا نیازمند تلاش در جبهه های مختلف است و ما مشکلات تنفسی در شهرک شکوهیه داریم.وی ادامه داد: واحدهای بازیافت باطری در استان قم نیز از معضلات دیگری است که در قم باید جلو آن گرفته شود.

پاسخ مدیران به برخی از دغدغه های فعالان زیست محیطی 

احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم گفت: متاسفانه در گذشته اتفاق هایی افتاده و برخی روی قصور و یا مسائل دیگر، در حوزه محیط زیست خوب مدیریت نکردند و امروز برای رفع این معضلات و مشکلات، باید چاره ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: استفاده از بنزین های پتروشیمی که نقش مهمی در آلودگی هوا دارند ممنوع شده و پالایشگاه خلیج فارس به زودی تمام بنزین یورو چهار را تامین خواهد کرد. 

جمالی در پاسخ به دغدغه برخی فعالان زیست محیطی مبنی بر تخلف برخی مدیران در ساخت و سازها و ... گفت: مسئولیت تخلف مدیران دستگاه های اجرایی با معاونت سیاسی و امنیتی استانداری است و اگر کسی ادله قانونی و محکمه پسند دارد که مدیری خلاف حرکت می کند، به دفتر ما مراجعه و مدارک ارائه دهد و ما نیز با قاطعیت برخورد می کنیم.

*سید رحمان دانیالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان قم نیز گفت: امید است بتوانیم با همکاری همه فعالان و نخبگان زیست محیطی و مدیران دلسوز سازمان، مشکلات فراوان زیست محیطی قم را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما نسبت به معضلات زیست محیطی، میراث دار هستیم، از سویی وقتی تعدد واحدهای صنعتی غیر استاندارد را داشته باشیم آلودگی به قوت خود ادامه پیدا می کند و باید در این زمینه نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی گفت: در بخش فرهنگ سازی، با همکاری آموزش و پروش فعالیت های بسیار خوبی انجام شده و به صورت بنیادی این فعالیت ها در حال انجام است.

دانیالی افزود: اختصاص حقابه های زیست محیطی با ابلاغ وزیر نیرو ابلاغ شده است و دستور رئیس جمهوری مبنی بر جلوگیری از دست اندازی به آب های بالادست، اقدام ارزنده ای می باشد که باید در دستور کار شورای برنامه ریزی آب قرار گیرد.

وی گفت: حدود 62درصد از آلودگی هوای شهر قم ناشی از موتورسیکلت ها است.

*حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این مراسم گفت: بین مجموعه مدیریت شهری و سازمان محیط زیست رابطه تنگاتنگ و خوبی برقرار است و باید این ارتباط بیشتر و گسترده تر شود.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه خانم ابتکار در مجموعه مدیریت شهری، حضور ایشان در دولت می تواند در زمینه حفاظت از محیط زیست بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ضروت هماهنگی و همکاری در مسائل شهری و محیط زیست گفت: نمی توان در یک شهر با مدیریت چندگانه، معضلات زیست محیطی را برطرف کرد.

بختیاری خاطرنشان کرد: انتظار می رود در قالب برنامه های سالیانه، ما شاهد توجه بیشتر به مباحث زیست محیطی کلانشهرها باشیم.

وی ادامه داد: کمربند فضای سبز قم امروز مغفول می باشد و این تنها از عهده مدیریت شهری هم برنمی آید و سایر بخش ها و نهادها و ... باید وارد شوند.

بختیاری گفت: شهر قم متاسفانه در حال تبدیل شدن یک شهر آلوده می شود که یکی از راه های کنترل، توزیع بنزین های یورو چهار است. 

در این مراسم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز سخنرانی کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار