حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در گفت‌وگو با «پاد»:
دکتر ذوالفقاری گفت: امنیت صرفاً محصول یک کار سلبی و یا ایجابی نیست بلکه محصول کار جمعی یک ملت، حکومت و دولت در یک سرزمین است.
کد خبر: ۳۷۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 17 February 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:

 به نقل از وزارت کشور؛ دکتر حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) به تشریح موفقیت های نظام در تامین امنیت کشور و حوزه های مورد توجه در این بخش پرداخت که مشروح گفتگو همراه با مقدمه آن به این شرح است:

سردار حسین ذوالفقاری هنگامی که در اواخر دهه هشتاد به عنوان فرمانده مرزبانی کشور انتخاب شد هم سر منشا تحولات خیری بود که پیش از آن در مرزها بی‌سابقه بود. جدا از نوسازی و شیوه‌های دفاع از مرزهای کشور، رویکرد اجتماعی و نگاه ویژه ای که به مرزنشینان داشت نیز همان زمان در میان فرماندهان نظامی و انتظامی کم سابقه تلقی شد.

با انتخاب ذوالفقاری به معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور، این امید به وجود آمد که دولت یازدهم رویکرد متفاوتی در برخورد با مسائل امنیتی و انتظامی در پیش خواهد گرفت. اکنون چند ماه مانده به پایان دولت یازدهم معاون امنیتی و انتظامی کشور از رویکردی می‌گوید که دلیل آرامش و امنیت در رخدادهایی بوده است که پتانسیل تبدیل به بحران را داشته‌اند، اما در عین آرامش برگزار شده‌اند. رویکردی که سردار ذوالفقاری آن را پیشگیرانه می‌خواند و معتقد است رسانه‌ها چندان توجهی به آن نداشته‌اند. وی از امنیتی می‌گوید که به قیمت تلاش‌های بسیار به دست آمده و دشمنان این آب و خاک برای ایجاد خلل در آن از هیچ کوششی فروگذار نبودند. گفت‌وگوی «پاد» با حسین ذوالفقاری در ادامه آمده است.

هنگامی‌که بحث دستاوردهای دولت یازدهم به میان می‌آید بسیاری به موفقیت‌های بین‌المللی و اقتصادی اشاره می‌کنند. باوجود اینکه دولت در حوزه‌های دیگر ازجمله اجتماعی و فرهنگی توفیقاتی داشته است. در خصوص مباحث امنیتی وضعیت در دولت یازدهم چگونه بوده است؟

مثلث تهدیدات یک کشور شامل سه ضلع دشمن خارجی بالفعل، معارض مسلح و آسیب داخلی است. اگر آن کشور توان کنترل این مثلث را نداشته باشد، دچار ناامنی می‌شود. یعنی اگر تمام گفته‌های متخصصان امنیتی و صاحب‌نظران در این حوزه را بررسی کنید می‌بینید که به این سه عامل اشاره می‌کنند و معتقدند اگر دولتی کنترل بر این‌ها نداشته باشد، آن مملکت ازنظر امنیتی دچار ضعف‌های جدی خواهد بود. حالا این کنترل شامل نظامی، انتظامی، امنیتی، مردمی و... است. اگر نگاهی به وضعیت امنیت در کشور کنید درمی‌یابید ماسال‌های سال است که با تهدیدات برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای به‌طورجدی مواجه هستیم؛ تهدیداتی که روشن است و نیاز به توضیح بیشتری هم ندارد. یکسری گروهک تروریستی معاند هم هستند که چند سالی است تکفیری‌ها هم به آن‌ها اضافه شدند، این‌ها حداقل در طول این سه سال که تکفیری‌ها در عراق و سوریه پایگاه پیدا کردند با تمام توان و مستمر به دنبال این بودند که هر طور شده ایران را ناامن کنند. از سوی دیگر بخش قابل‌توجهی آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور وجود دارد. البته نمی‌خواهم بگویم این آسیب‌ها از مرز خطر و امنیتی عبور کرده، اما در هر صورت کشور با این آسیب‌های غیرقابل ‌انکار مواجه است.

چگونه است که با وجود این تهدیدات، امنیت کشور در منطقه و حتی جهان زبانزد است؟

بنده تلاش خواهم کرد واقع‌گرایانه و تخصصی به این مباحث بپردازم. واقعیت این است که مردم ایران پایه اصلی این امنیت هستند. اگر ما از امنیت سخن می‌گوییم، یادمان باشد که امنیت محصول کار جمعی یک ملت، حکومت و دولت در یک سرزمین است. صرفاً محصول یک کار سلبی و یا صرفاً ایجابی نیست. نگرش آن محصل، کشاورز و یا مرزنشین به کشورش و امنیت سرزمینش و حساسیت‌هایی که دارد، همان‌قدر نقش دارد که آن عناصر نیروهای اطلاعاتی و انتظامی که در زمین، هوا، دریا و کوچه و خیابان کشورمان شبانه‌روز به انجام‌ وظیفه و صیانت از امنیتش مشغول‌ هستند. این مقدمه را گفتم تا فضای کلی موقعیتی که در آن قرار داریم روشن شود. ای‌کاش رسانه‌های کشور هم به شکل عمیق‌تر و پایه‌ای به مبحث امنیت بپردازند. چرا که نعمت بزرگی که اکنون در اختیار داریم، امنیت است و اگر ابعاد آن برای مردم به شکل کامل روشن شود، بعد همه می‌دانیم که کجاها نقش خواهیم داشت؛ چه در جهت تثبیت و چه تضعیفش.

بخشی از افرادی که امنیت کشور را تضعیف می‌کنند، بدون نیت از پیش تعیین‌شده، گاهی ناخواسته یا تحت تأثیر مسائلی چون رقابت‌های جناحی و جریان‌های سیاسی به آن لطمه می‌زنند. گاهی مسائلی در کشور توسط رسانه‌ها پیش از رسیدگی قضایی مطرح می‌شود و بعد قرار است تازه بررسی شود آیا جرمی، فسادی یا تخلفی صورت گرفته یا نه. در این شرایط اولین چیزی که به آن لطمه زده می‌شود، اعتماد مردم است. یا هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد شما بررسی کنید و ببینید که نحوه مواجه ‌شدن ما با این حوادث چگونه است؟ یعنی هر موضوع جزئی در کشور ما در اثر اینکه اندیشه نمی‌کنیم چه وظایف و تکالیفی داریم و قرار است با این موضوع چه برخوردی داشته باشیم، تبدیل می‌شود به کشمکش‌های سیاسی و جناحی؛ رفتاری که معتقدم نتیجه آن در دراز مدت تضعیف امنیت و اقتدار کشور خواهد بود.

سردار اگر موافقید به شکل مصداقی به دستاوردهای امنیتی در طول عمر دولت یازدهم بپردازیم؟

به شکل مختصر اگر بخواهم به توضیح دستاوردها بپردازم باید به ۴ نکته اشاره کرد. دستاورد اول، که تأکید دارم ارتباط به یک سازمان یا دستگاه‌های خاص ندارد و اگر صحبت از نتیجه می‌کنیم، نتیجه یک کار جمعی است و تدابیر و هم مفهوم شدن‌ها بسیار مؤثر بوده، امنیت عمومی کشور در منطقه‌ای به‌ شدت ناامن است. اولین چیزی که هم برای دستگاه‌های مسئول و هم برای مردم ملموس است، عدم توانایی گروهک‌ها برای ناامنی کشور است. این را من در یک جمله می‌گویم، اما شما باید بدانید که در سه سال گذشته و هم‌زمان با فعال شدن تکفیری‌ها در عراق و سوریه، چقدر تلاش کردند که بتوانند خدشه‌ای به امنیت کشورمان وارد کنند و حتی پشت‌صحنه گروهک‌هایی که با ایران مشکل‌دارند، چه هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا بتوانند به امنیت ما آسیب برسانند. حمایت‌های سیاسی و غیرسیاسی و اطلاعاتی گسترده‌ای صورت گرفت تا ایران ناامن شود. موضوع کوچکی نیست. زمانی که این حوادث در عراق رخ داد ما می‌دیدیم که هرلحظه یک شهری سقوط می‌کرد و شرایط وضعیت خاصی داشت. تا جایی که مردم شهرها و روستاهای ما هم نگران شده بودند و سؤال می‌کردند که آیا مردم ایران هم باید نگران این وضعیت باشند؟ همان موقع هم به مردم عرض می‌کردم که این اتفاقات در ایران رخ نخواهد داد، چون بسترش وجود ندارد. همین‌جا باید عرض کنم که ممکن است در هر نقطه‌ای از کشور چهار نفر تخلف کنند و در هر اجتماعی ممکن است افراد ناراحتی وجود داشته باشند که مرتکب جرائم امنیتی شوند، بر همین مبنا چند نفر هم ممکن است. در شهر و روستاهای مرزی باشند. اما با توجه به سابقه‌ای چندساله‌ای که به‌عنوان فرمانده مرزبانی کشور دارم با اطمینان عرض می‌کنم که مرزنشینان در خصوص امنیت کشور از دیگر هم‌وطنان حساسیت بیشتری دارند. این را به دلیل تجربه سال‌هایی که در سراسر مرزهای کشور خدمت کردم، عرض می‌کنم.

به نکته جالبی اشاره می‌کنید؛ چون آن‌هایی که به دنبال تفرقه در داخل کشور هستند معتقدند به دلیل تفاوت‌های قومی و بعضاً مذهبی در برخی از استان‌های مرزی، نارضایتی در این نقاط بیشتر است؟

آن‌ها دنبال ایجاد شکاف بین مردم ایران هستند و تلاش می‌کنند نظرات تفرقه‌انگیزانه خودشان را از هر طریقی به‌عنوان واقعیت قالب کنند. اما هنگامی‌که شما با مردم مرزی کشور نشست ‌و برخاست داشته باشید، درمی‌یابید که آن‌ها بیش از دیگران به حفظ امنیت کشور و به‌خصوص در مرزها اهمیت می‌دهند. چراکه معتقدند اگر ناامنی به وجود بیاید، اولین گروهی که آسیب می‌بینند، خودشان هستند. این نگاه باید در کشور تغییر کند و همه بدانند که مرزنشینان ایران به‌هیچ‌عنوان به دنبال ناامن کردن کشور نیستند. در طول تاریخ هم همین مرزنشینان اولین پاسداران خاک و ناموس ایران بودند و اگر هم‌زمانی ناامنی به وجود آمده، آن‌ها بیشترین خسارت را دیدند.

همان‌طور که گفتم دولت چهار دستاورد امنیتی مهم داشته است که من اولین مورد آن را شرح دادم. البته بازهم تأکید می‌کنم که این موفقیت حاصل کار جمعی دستگاه‌های مختلف مسئول ازجمله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌هاست که به جد تلاش کردند تا امنیت کشور را در مقابل تحرکات گروهک‌ها حفظ کنند.

دستاورد دوم چیست؟

عرض می‌کنم؛ در طول این سه سال ما هیچ بحران امنیتی در کشور نداشتیم. به‌عنوان‌مثال درگیری پلیس با اجتماعات مردم و یا اینکه در نقطه‌ای یگان‌های کنترل که مسئولیت حفظ نظم را در مواقع خاص داشتند، برای تأمین امنیت، با مردم خشن رفتار کنند. چند موضوع در این خصوص قابل مطرح کردن است. یکی اینکه امروز در بین مدیران عالی تأمین‌کننده امنیت کشور، شورای عالی امنیت کشور و شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها این اصل جاافتاده است که ما نباید بگذاریم پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شکل امنیتی به خود بگیرد. به‌عنوان‌مثال همین اواخر کارگران چند شرکت که حقوقشان را دریافت نکردند، داخل خیابان رفتند. گاهی اوقات خیابان را هم بستند. بنده بلافاصله نامه زدم به چند دستگاهی که مسئول مرتبط با خواسته این عزیزان است، تا مشکلشان را حل کنند. اگر دید فقط امنیتی باشد، باید بگوییم نیروی انتظامی بروید جمعیت را برگردانید داخل کارخانه. حتی ممکن است درگیری هم به وجود بیاید. از این موضوعات کم نیست. در حوزه امنیت، بحث هماهنگی و مدیریت آب حوزه زاینده‌رود به این معاونت در وزارت کشور محول شده است. چرا داده‌ شده؟ چون ما تلاش داریم مسائل را حل کنیم، نه اینکه بگذاریم تبدیل به موضوعی امنیتی شده حالا بگویند شما وارد شوید و موضوع را جمع کنید. این‌یک رویکرد در حوزه امنیت دولت یازدهم است. رویکردمان این است که مداخلات خود را در مسائل، پیش از آنکه تبدیل آن به موضوعی امنیتی شود برده‌ایم. در حوزه‌های بسیار گسترده این فعالیت در حال انجام است. این رویکرد تبدیل به فرهنگ جمعی در میان مدیران رده‌بالای امنیتی در کشور شده است. برای همین مطابق آمارها تجمعات شامل صنفی و گروهی و ... در کشور افزایش پیداکرده، اما برخورد فیزیکی بین نیروهای تأمین‌کننده امنیت و مردم رخ نداده است.

یعنی نگاه و برخورد با تجمعات مختلف تغییر کرده است؟

بله، در حاشیه تشییع‌ جنازه اشخاص مختلف فعل‌ و انفعالاتی در مراسم‌ها داشته‌ایم، اما ما این‌ها را امنیتی تلقی نکردیم. این‌ها را به شکل دیگری مدیریت کردیم. این رویکرد مهمی در بحث تأمین امنیت کشور است. این آرزوی بسیاری از دشمنان بود که در حاشیه تجمعات در کشور، بین مردم و تأمین‌کنندگان امنیت برخوردی رخ دهد. بنده منظورم یک تشییع‌جنازه خاص نیست. ما چند تشییع‌جنازه در کشور داشتیم که با مدیریت کردن فضا، بدون هیچ مشکلی مراسم برگزارشده است و باوجوداینکه پتانسیلش برای کشاندن آن به حاشیه‌ها وجود داشته است، اما درنهایت در کمال آرامش برگزارشد. خلاصه این است که به دلیل رویکرد پیشگیرانه‌ در کشور بین مسئولین و دست ‌اندرکاران وجود دارد در تجمعاتی که به اشکال مختلفی که در کشور به وجود می‌آید، این رویکرد به کمک آمده تا با همه تلاش‌هایی که برخی برای بر هم زدن امنیت می‌کنند، همه‌چیز در فضایی امن و آرام برگزار شود. در واقع هنگامی‌که کارگران ما یا دیگر افرادی که مطالبات صحیح و به حقی دارند، مانند اینکه دستمزدش عقب‌افتاده یا کشاورزی است که آب به زمینش نمی‌رسد، وقتی می‌بیند مسئولینی که دست ‌اندرکار هستند به‌اضافه فرماندار یا استانداری که رئیس شورای تأمین محسوب می‌شوند در درجه اول به دنبال این است که مشکل آن‌ها را حل کند، دیگر آرام می‌شود. چون می‌خواهد صدایش را به گوش مسئولی برساند تا یک نفر مشکلش را حل کند. یک استاندار به من زنگ‌زده و درخواست دارد که بنده کمک کنم تا بتوانند حقوق معوق یک عده‌ای از کارگران تأمین شود. مگر غیر این است که کارگر به دنبال احقاق حقش بوده، وقتی می‌بیند که خود مسئولین در این موارد مدافع هستند تا مشکل آن‌ها را حل کنند و خواسته آن‌ها برآورده می‌شود، فردا برمی‌گردد سرکار و زندگی‌اش.

یکی از مباحثی که وجود دارد آن است که برخی معتقدند دولت تنها توانسته در حوزه اقتصاد کلان و یا سیاست خارجی موفق باشد. بااینکه آمارها و عملکرد دولت نشان می‌دهد که در مباحث فرهنگی و اجتماعی در سه سال گذشته و با وجود همه تنگناها، اتفاقات بسیار خوبی رخ‌داده است. در حوزه مسئولیت جنابعالی به چه مواردی می‌شود اشاره کرد؟

اتفاقاً این دستاورد سومی که می‌خواستم عرض کنم، در ارتباط با همین سؤال شماست. آمارها نشان می‌دهد در سه سال گذشته در یک نگاه کلی و بر اساس جرائم عمومی که از سوی دستگاه‌های مسئول اعلام می‌شود ما در برخی از جرائم کاهش جرم داشتیم و در برخی دیگر آن سیر صعودی که وجود داشته است، متوقف‌شده. به ‌عنوان ‌مثال در سرقت ما همیشه در کشور شاهد سیر صعودی بودیم و الآن رشد سرقت در کشور متوقف‌شده و در برخی از آیتم‌های آن با کاهش هم روبرو هستیم. به‌عنوان یک دستاورد کلان دولت در حوزه اجتماعی می‌توانیم بگوییم که جرائم ما رشد نداشته است و در برخی از آیتم‌ها هم کاهش قابل‌توجه داشته.

می‌توانید بگویید چه جرائمی در کشور کاهش داشته است؟

ما در جرم مهمی مانند قتل، شاهد کاهش هستیم. گروگان‌گیری هم همین‌طور؛ کاهش داشته است. سرقت کاهش دارد. البته در این ‌ارتباط کارهای مختلفی صورت گرفته است. ما طرح پیشگیری از سرقت را در شورای امنیت کشور به تصویب رساندیم که اکنون همه استانداران و فرمانداران با دستگاه‌های همکار در حال دنبال کردن این طرح هستند. به‌ عنوان ‌مثال پایش تصویری الآن در کشور رو به افزایش است؛ هم در بخش‌های دولتی و عمومی و هم در بخش خصوصی. در بحث پیشگیری اقدامات مختلفی را دنبال کردیم. به‌عنوان‌مثال بخش صنعت باید اقداماتی را صورت دهد. مانند اینکه ایمنی خودروها برای کاهش سرقت افزایش یابد. جمع‌آوری معتادین متجاهر یا آن‌هایی جا و مکان مشخصی ندارند. بخشی از خرده سرقت‌ها توسط این افراد انجام می شده است.

آن رویکرد پیشگیرانه‌ای که تأکید داشتید دولت در حوزه امنیتی اجرا کرده است، قابلیت اجرا در تمام حوزه‌ها را دارد؟

با ذکر مثال توضیح می‌دهم؛ یک دستاورد دیگر هم تأمین امنیت در مناسبت‌های مختلف بوده است. تمام اجلاس‌ها، همایش‌ها و سالگردها، ایام مذهبی و مناسبت‌هایی که ما از سوی تکفیری‌ها مورد تهدید قرار گرفتیم، خنثی شده است. ما می‌توانیم مدعی باشیم در همه مناسبت ها و رویدادها امنیت به شکل کامل تأمین‌شده است. همایش‌ها، مناسبت‌ها، نشست‌های فراملی و حضور سران و مسئولان کشورهای مختلف همه در امنیت کامل بوده است. انتخابات در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توانیم ادعا کنیم که انتخابات برگزار شده یکی از امن‌ترین انتخابات برگزار شده در تمام سال‌های بعد از انقلاب بوده است. اقدامات صورت گرفته در تأمین امنیت انتخابات سال گذشته پتانسیل آن را دارد که به‌ عنوان یک مورد (کیس) آموزشی در مراکز آموزشی حوزه امنیت تدریس شود. همان رویکرد پیشگیرانه‌ای که در بخش‌های دیگر عرض کردم را در بحث انتخابات هم پیش گرفتیم. ما صرفاً نیامدیم نیرو تجهیز کنیم و دستگاه‌ اطلاعاتی را بگوییم مراقبت کنند؛ همه این‌ها بوده، از مرز تا همین ساختمان وزارت کشور تمام دستگاه‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی فعال بودند که انتخابات در یک امنیت کامل برگزار شود. تردیدی در این نیست، اما کارکردهای امنیتی انتخابات تنها منوط به این اقدامات نبود.

منظورتان چه اقداماتی است؟

ما می‌دانستیم که اگر کاندیداها، دوره تبلیغ، زمان رأی‌گیری و هنگام اعلام نتایج همه روی یک موضوع توجه داشته باشند و آن‌هم قانون‌مداری باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. تنش به وجود نخواهد آمد. برای تمام این‌ها اقداماتی شد و بحمدالله نتیجه خوبی هم گرفتیم.

به‌ عنوان‌ مثال اگر فردی توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شده است، شما چه اقداماتی می‌توانستید انجام دهید؟

شاید توجه نکنید که از تعداد هزاران نفری که صلاحیتشان احراز نشد، کسی ماجرا را به عرصه عمومی و رسانه‌ها نکشید. چون روی این موضوع کارکردیم. میان همه فرمانداران و تمام استانداران و حتی شخص آقای وزیر تقسیم‌کار شد تا هرکدام به‌نوعی با نمایندگان حوزه خودشان گفت‌وگو کنند و مسائل را پیش ببرند. می‌دانید که ۵۰ نفر از کسانی که در مجلس نهم بودند هم صلاحیتشان احراز نشد، اما موردی نبود که کسی بخواهد غیر از مسیر قانون اعتراضی کند. با استانداران و فرمانداران نامه نوشتیم که به‌ فوریت افراد عدم احراز صلاحیت شده را دعوت کنند و ضمن تکریم آن‌ها، شرح دهند که ازنظر نظام جمهوری اسلامی افرادی که صلاحیتشان برای انتخابات احراز نشده، افراد غیرقابل‌اعتماد و یا خدای‌نکرده نابابی به شمار نمی‌روند. وزیر کشور شخصاً دیدارهایی داشتند. نامه نوشته به ریاست محترم مجلس و از ایشان در این خصوص کمک گرفته شد و یا معاون سیاسی وزارتخانه از سران احزاب و گروه‌های سیاسی کشور دعوت کردند و در جلسه‌ای که با حضور دکتر رحمانی فضلی برگزار شد، نسبت به توجیه آن‌ها اقدامات لازم صورت گرفت.

یک طیف از کارهای مختلف صورت گرفت که شما انتخاباتتان در یک فضای امن برگزار شود. بله مأموران انتظامی برای تأمین امنیت حوزه و سر صندوق و این‌ها حضور داشتند، اما اقدامات ما فراتر از چنین حرکت‌های معمول بود. بعد از انتخابات هم همه به قانون تمکین کردند. این نکاتی است که واقعاً برای آن‌ها تلاش شده. کاش رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند ذهن مردم را با اخبار گوناگون مشوش سازند، اشاره‌ای به موارد و اقدامات صورت گرفته در این حوزه می کردند؟ این رسانه ها چرا تحسین نمی کنند آن‌هایی که احراز صلاحیت نشدند یا رأی نیاوردند، اما از قانون تمکین کردند ؟ این رفتار خوبی در کشور بود که همه در چارچوب قانون رفتار کنند.

یکی از مواردی که ناامنی روانی برای مردم ایجاد کرده است، اولویت دادن منافع گروهی و جناحی به منافع ملی است. اگر نگاهی به برخی رسانه‌های خاص داشته باشیم موارد متعددی به چشم می‌خورد که واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به شکلی نمایش می‌دهند که سیاه نمایی در آن‌ها از رسانه‌های معاند هم بیشتر است. چقدر این‌گونه رفتارها می‌تواند به امنیت کشور آسیب وارد کند؟

بنده به‌ عنوان کسی که سال‌های سال لیاقت خدمت به کشور و نظام را داشتم باید بگویم تجربه ثابت کرده انسان از نظر اعتقاد، پایبندی به اصول، عدم وابستگی‌ها به دنیا، اخلاق و باور قوی باشد، وقتی در جریان، گروه و حزب سیاسی قرار می گیرد، هم همه خوبی‌های گروه خودش را می بیند و هم در جناح مقابل نقاط قوت را پیدا می کند. ابتدا مشکلات دوستان هم‌حزبی‌ات را قبول می کنی و سپس به دسته مقابل انتقاد خواهی داشت. البته تجربه ۳۶ ساله بنده نشان می‌دهد که حضور در این فعالیت‌های سیاسی، باعث می‌شود آدم کم تقوا شود. بنده می‌پذیرم، باید رقابت و نقد سر جایش باشد. اتفاقاً این نقد و انتقاد باعث می‌شود که جامعه رشد کند. به قول یکی از بزرگان، هواپیما تا زمانی که با باد مخالف روبرو نشود، اوج نمی‌گیرد. نقد و انتقادها می‌تواند باعث جلوگیری از غفلت‌ها و اشتباهات شود. این فرهنگ خوبی است که ما یکدیگر را نقد کنیم. البته نباید منتقد بی‌انصافی کند و صدالبته کسی که موردنقد قرار می‌گیرد نیز نباید برآشفته شود. اما اگر از این مرز خارج شویم. فرقی هم نمی‌کند این جریان باشد یا آن‌یکی، این دولت باشد یا دولت قبلی، نقد نباید تبدیل به تخریب و بی‌انصافی شود. وقتی از دایره نقد خارج شویم و به تخریب آگاهانه دست بزنیم، چند آفت بزرگ دارد. ابتدا اینکه دشمنان نظام از این فضا سوءاستفاده می‌کنند. در درجه بعد موجب کاهش اعتماد مردم می‌شود. همچنین قضاوت‌های عجولانه و غیرمنصفانه تأثیر منفی بر افکار عمومی دارد و نوعی بداخلاقی را در جامعه رواج می‌دهد. در آخر هم اهداف گروهی و جناحی، جای اهداف ملی و کشور را می‌گیرد. انشا... که همگان این موضوع را در دستور کار قرار خواهند داد.

به‌عنوان آخرین سؤال، با توجه به اینکه جنابعالی سابقه مرزبانی کل کشور را داشتید وضعیت اقتصادی مرزنشینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر مرزنشینان در مناطق چهار استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان امتیازاتی که از قبل برایشان ایجادشده، همچنان ادامه دارد. در حقیقت خارج از بازارچه‌های رسمی، معابری ایجاد شده که در آن‌ها رفت ‌وآمد و البته داد و ستد دارند. یعنی این امتیاز صرفاً به مرزنشینان این چند استان داده‌ شده است. البته مباحث قانونی در این خصوص مطرح است که باید این معابر بسته می‌شدند، اما به دلیل ملاحظات همین مردم، همه دستگاه‌های انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی، استانداری، فرمانداری وزارت کشور متفق‌القول معتقدند جای آنکه این امتیازات از استان‌های فوق سلب شود، نسبت به ساماندهی این شرایط اقدام شود. در حال حاضر تمام این معابر باز است و ما طرح ساماندهی آن را به دولت بردیم که انشا... اخبار خوبی از دل آن برای معیشت مرزنشینان ما بیرون خواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار