رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خلخال گفت: جشنواره بازی‌های بومی محلی بانوان خلخال با شعار «حجاب مانع ورزش نمی‌شود» توسط بانوان روستایی برگزار شد
کد خبر: ۳۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 24 May 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال، ناشر رضایی در آئین افتتاح جشنواره بازی‌های بومی محلی خلخال که در منطقه شاهرود در سالن شهید اصلانی با شرکت 20 تیم از روستاهای بخش و با پوشش لباس‌های محلی در خلخال برگزار شد،اظهار داشت:جشنواره بازی‌های بومی محلی ویژه روستاهای خلخال با همکاری هیئت روستایی و عشایری اداره ورزش و جوانان خلخال و بخشداری شاهرود، توسط بانوان روستاها و با پوشش اسلامی محلی برگزار شد که در این جشنواره بانوان شاهرود با شعار «حجاب مانع ورزش نمی‌شود» به برگزاری جشنواره پرداختند.

رضایی افزود: بازی‌های بومی محلی با گویش تاتی ویژه منطقه شاهرود از قبیل گیشه مزا، خاله مزا، فله مزا، نخ و سوزن، امان امان، لی لی، ورگ ووره، مایه مزا، طناب‌کشی، هفت سنگ، حرکات نمایشی با اسکیت و شمع، گل؛ پروانه در این جشنواره به اجرا در آمد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خلخال با قدردانی از نهادهای دولتی که در این جشنواره همکاری داشتند، گفت: از تمامی شرکت‌کنندگان با نان محلی و چای آویشن پذیرایی به‌عمل آمد و در پایان جشنواره به همه شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا شد.

وی بیان کرد: یکی از اهداف این جشنواره افزایش قابلیت‌های جسمانی و روانی بوده که با حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی استان انجام شد.

رضایی افزود: ورزش به دلیل نیاز فردی و ضرورت اجتماعی، به عنوان یکی از عوامل ارزشی در جامعه مطرح بوده و به همین دلیل اداره ورزش وجوانان خلخال در نظر دارد زمینه‌های مساعد کسب چنین ارزشی را برای همه میسر کند و هدف اصلی همگانی و عمومی کردن این ورزش سنتی در جامعه است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خلخال تصریح کرد: ورزش علاوه بر بهره‌برداری از جنبه‌های تفریحی و سرگرمی و نشاط آن از حیث سلامتی جسمی و روحی نیز فواید و آثار بسیار زیادی دارد.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های عمومیت بخشیدن ورزش، توسعه بازی‌های بومی و محلی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ دارد و یکی ازسیاست‌های ورزش و جوانان در کنار ورزش قهرمانی همگانی کردن و توسعه بازی‌های بومی محلی است.

رضایی بیان کرد: رمز ماندگاری بازی‌های محلی در این است که این بازی‌ها بخشی از هر فرهنگ محسوب می‌شوند که متناسب با وضعیت اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه شکل گرفته‌اند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خلخال گفت: این بازی‌ها از تاریخ هر ملت به صورت حکایت و قصه، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل و حفظ شده و یکی از اهداف ما احیای این بازی‌ها در شهرستان خلخال است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجاوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
خوب بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار