ائتلاف نه به فساد
خبر بسیار خوشحال کننده ای از چند روز پیش در فضای مجازی پیچیده است که حاکی از تلاش عده ای از سران هر دو طیف اصولگرا و اصلح طلب تبریز برای تشکیل ائتلاف موسوم به نه به فساد است.
کد خبر: ۳۸۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 04 March 2017
خبر بسیار خوشحال کننده ای از چند روز پیش در فضای مجازی پیچیده است که حاکی از تلاش عده ای از سران هر دو طیف اصولگرا و اصلح طلب تبریز برای تشکیل ائتلاف موسوم به نه به فساد است.
 
این پدیده بسیار مبارک شاید برای اولین بار در شهر اولین ها شکل میگیرد. بن مایه این پدیده ی سیاسی را بایستی تنبه سیاسیون تبریزی از وضعیت موجود در شورا و شهرداری تبریز دانست. فسادی که بدست نهادهای نظارتی  وبا ورود قاطعانه دادگستری استان در شورای چهارم کشف شد موجی از انتقادات را متوجه تیم حاکم بر شورای شهر و متعاقب آن مدیران ارشد شهرداری تبریز نمود .این انتقادات نه تنها در سطح استانی بلکه در سطح کشوری نیز موجب تحمیل هزینه های گزاف اجتماعی و سیاسی به نظام گردید.
 
این مقاله در صدد ریشه یابی موضوع فساد نهادینه در شهرداری نیست اما از آنجا که این ائتلاف احتمالی سمت گیری مهمی برای مبارزه با وضعیت موجود است بسیار مورد توجه افکار عومی قرار خواهد گرفت.
 
واقعیت آن است که یکی از زمینه های بروز فساد تقاطع منافع سیاسی با منافع اقتصادی است . مسئولین سیاسی و یا اجرائی اگر در صدد منافع گیری از مسئولیت ها و سمت های اعطایی از طرف مردم باشند قطعا زمینه بسیار کثیفی برای بروز و ظهور فساد فراهم نموده اند.
این که هر دو طیف سیاسی با نگاهی صنفی و کارشناسانه به شورا می نگرند حاکی از تدبیر سیاسی آنهاست . تلخ تر از فسادها مکشوف در شواری شهر و شهرداری آن است که بسیاری از سیاسیون علت ورود خود به انتخابات شورا را ناکامی در ورود به مقاطع و عرصه های مهمتر سیاست مانند مجلس و مجریه می بینند و همین مساله باعث بروز بسترهای مناسب برای ورود عناصر غیر کارآمد در شورا می شود و این عناصر در نخستین تصمیم خود شهرداری را که نه از جنس خدوم بلکه از جنس توزیع کننده قدرت باشد را مد نظر قرار می دهند.
هرچند این حکایت کلی وضعیت شورای شهر چهارم تبریز نیست اما لایه هایی از این تحلیل را می توان با استناد به وضعیت موجود در سورای چهارم صثابت نمود.
به هر حال انتخابات شورای شهر را نمی توان فارغ از تلاش های سیاسیون برای مشارکت سیاسی در نظر گرفت اما بهترین حالت برای این مشارکت را میتوان اجماع نخبگان دو طیف عمده ی اصلی سیاسی تبریز بر سر کارآمد سازی شورا و متعاقب آن شهرداری تبریز دانست.
 
ظاهرا هر دو طیف به خوبی دریافته اند که موضوع مهم فسادستیزی هم در افکار عمومی مطالبه ای اساسی شده است و هم عقلانیت سیاسی ایجاب می کند که این محمل سیاسی را با این شعار بسیار کارآمد طنین انداز نمایند.
 
خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که جلسات اولیه این تصمیم مهم برگزار شده و حتی شنیده است که سرلیست احتمالی این ائتلاف نیز مشخص گردیده است . یکی از دندانپزشکان موفق و محبوب تبریزی در کنار یکی از مدیران با سابقه سابق شهرداری که خود قربانی تبانی و فساد در شورای شهر تبریز شده است در در این لیست خواهند بود.
 
به نظر می رسد افکار عمومی و بالاتر از آن نخبگان سیاسی چنان از وضعیت موجود نگران شده اند که تداوم ان را نه به مصالح سیاسی خود می دانند ونه مردم.
 
حال این مردم تبریز و این نخبگان سیاسی مورد اعتماد آنها . باشد که پولهای کثیفی که در برخی از مقاطع حساس تاریخی سرنوشت انتخابات را رقم زده اند این بار در سایه دوراندیش و عقلانیت سیاسی نخبگان طرفی نبدد.
 
محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
امیدوارم که حقیقت داشته باشه تا از این فساد حاکم بر شهرداری خلاص شیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
لعنت خدا بر فساد و بانى فساد.
دبیر آموزش وپرورش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
به نظر بنده فساد در بنده شهرداری رخنه کرده و این معضل حل نمیشود مگر مردم و انتخاب اصلح
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار