کد خبر: ۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸ 20 January 2015
فریدون امیریان در وارش نیوز آورده است: مواد معدنی یکی از منابع اصلی درآمد اقتصادی و ارزی کشور محسوب میشود و به دلیل ارتباط نزدیک و پیوسته آن در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخشهای صنعتی و تولیدی به عنوان زیر بنای مناسب اقتصادی مطرح میباشد بطور کلی 13 نوع ماده معدنی شامل فلورین ، زغال سنگ (حرارتی و کک شو) ، سنگ آهک ، شن و ماسه ، گچ ،سرب ،باریت ، پوکه معدنی ، سنگ لاشه ، سیلیس ،سنگ تزیئنی و مرمریت در استان مازندران وجود دارد که رنگین کمانی از مواد معدنی را تشکیل میدهد.

منابع معدنی ثروت های بالقوه هر جامعه محسوب می شود و پشتوانه ی اقتصادی و یکی از مولفه های قدرت ملی می باشد در نتیجه ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

در استان مازندران 206 فقره پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که 91 معدن آن فعال و 29 فقره غیر فعال و 12 فقره نیمه فعال و 16 فقره سلب صلاحیت شده و 36 فقره هم اعتبار پروانه آنها به اتمام رسید ه و 14 مورد هم پیشنهاد سلب صلاحیت شده اند.

مشکلاتی از جمله پوشش گیاهی و کوهستانی و صب العبور بودن مناطق مطالعاتی و فقدان اکتشافات سیستماتیک و عدم وجود بانک اطلاعاتی اکتشافی و معدنی و فقدان زیر ساخت های زیر بنایی و عدم وجود صنایع فرآوری مواد معدنی و کمبود تخصص موجب کندی پیشرفت برنامه های اکتشافی مواد معدنی در استان می شود.

سیمان ، شستشو و دانه بندی شن و ماسه ، آسفالت بتن آماده ، پخت سوم چینی و سرامیک ، ظروف چینی ،آجر ماشینی ،گچ ساختمانی ،سنگبری مقره سیلیکونی ، سپتیک تانک ، آجرهای نسوز ، فرآورده های بتنی ،کنسانتره زغال سنگ ، سرب ، سیلیس ، سفال بام ، ورق های موج دار سیمانی و مصنوعات سنگی از مهمترین صنایع معدنی استان مازندران می باشند.

با توجه به تنوع محصولات مواد معدنی در استان تعداد 1206 واحد با اشتغال بالغ بر 12645 نفر و با سرمایه گذاری 5139449 میلیون ریال وجود دارد.

مهمترین محصولات صادراتی صنایع معدنی استان مازندران نیز شامل سیمان ، کلینکر ، سفال بام ، ظروف چینی ، سرب ، زغال سنگ حرارتی می باشند.

سوادکوه در استان مازندران از نظر جایگاه زمین شناختی – ساختاری ویژه ، تنوع زیاد سنگ ها و رسوبات توان بالقوه و در خور توجه ای در خود دارد از جمله می توان به ذخایری همچون زغال سنگ (کارمزد و پاک و انجیر تنگه و...) باریت ، فلورین ، سرب ( شش رودبار و اشچال کمرپشت و امافت و کرمان و دراسله و...) سنگ آهک ، سیلیس شن و ماسه اشاره کرد .

بدیهی است معادن زغال سنگ ، سرب و روی ، فلورین و سنگ های ساختمانی (لاشه ) و واریزه کوهی در رونق و آبادانی سوادکوه از نظر اقتصادی می تواند نقشی مهم و برجسته ای داشته باشد.

سوادکوه 23 مورد معدن فعال دارد که 53 درصد از ذخایر زغال سنگ استان و 84 درصد از ذخایر فلورین مازندران در این شهرستان واقع شده است .

در سال 86 اکتشافات تفصیلی فلورین و پاراژنز در منطقه سر تنگه و شور کچال ( جنوب سوادکوه) انجام شد همچنین در سال 87 اکتشافات فلزات پایه و عناصر همراه درجنوب سوادکوه منطقه بایع کلا و در سال 88 اکتشافات فلورین و پاراژنز همراه در جنوب سوادکوه و سالهای 90-89 نیز اکتشافات فلورین در منطقه زنگیان صورت پذیرفت که در طول سالهای مذکور با توجه به تخصیص اعتبار 2167 میلیون ریال در منطقه سوادکوه بابت اکتشافات مواد معدنی منجر به شناسایی فلورین در مناطق سرتنگه – بایع کلا و زنگیان گردید.

در حال حاضر با هماهنگی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران توسعه معادن زغال سنگ البرز مرکزی،اجرای طرح های اکتشاف ناحیه زغالداری البرز مرکزی از محور فیروزکوه تا محور هراز،تجهیز معدن زغال سنگ کرد آباد،احداث کارخانه زغال شویی سوادکوه و احداث کارخانه کک سازی و نیروگاه بازیافت حرارتی سوادکوه در برنامه های کاری شرکت زغال سنگ البرز قرار گرفت.

در خصوص طرح تجهیز معدن زغال سنگ کرد آباد،ظرفیت تولید این معدن 230000 تن زغال سنگ کک شو در سال می باشد.

در طرح احداث کارخانه زغال شویی سوادکوه ظرفیت این کارخانه شستشوی 500000 تن زغال سنگ خام در سال و تولید 350000 تن کنسانتره زغال سنگ می باشد که به عنوان خوراک اولیه،کارخانه کک سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در منطقه سوادکوه طرح احداث کارخانه کک سازی و نیروگاه بازیافت حرارتی سوادکوه نیز در دست اقدام است که ظرفیت این کارخانه 300 هزار تن در سال می باشد که با روش سازگاری با محیط زیست بازیافت حرارتی در سایت انجیر تنگه احداث خواهد شد.

در این طرح یک نیروگاه تولید برق به ظرفیت 25 مگاوات نیز وجود دارد که تامین منابع مالی این پروژه از محل فاینانس می باشد.

در دولت تدبیر و امید انتظار می رود با احیای مجدد البرز مرکزی که روزگاری بیش از 6 هزار نفر در معادن آن به کسب رزق و روزی مشغول بودند تا سفره خانواده ها و سبد غذایی آنها پر رنگ و وزین باشد و حتی در چشم انداز آن در سال 1394اشتغال ده هزار نفری دیده شده بود ولی متاسفانه در حال حاضر با مجموع نیروهای بخش خصوصی به حدود هزار و اندی نفر رسیده است.

امید است در پنجره جدید باز شده علاوه بر رونق البرز مرکزی سایر طرحها و پروژه های اشاره شده از دل گوشواره های زیبا و خدادادی زغال سنگ و فلورین زندگی مردم این منطقه محروم رنگی شده و سخاوتمندی سفره های طبیعت را بار دیگر بر سفره های مردم شاهد باشیم.
برچسب ها: مازندران ، معدن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار