مسئولین ارشد فارس و نمایندگان مجلس به جد پیگیر تحقق مصوبات شورای عالی اب درباره موضوع آب استان باشند تا بیش از این مسائل کلان آب فارس در تهران معطل نماند.
کد خبر: ۳۸۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵ 04 March 2017
تابناک فارس به نقل از شیرازه: کسانی که موضوع بحران آب در فارس و اخبار و تحولات آن را دنبال می کنند، حتما به یاد دارند که در دو سفر اخیر معاون رئیس جمهور به استان و تاکید چندین باره استاندار فارس، قرار شد، موضوع بحرانی شدن آب فارس در «شورای عالی آب» مطرح و درباره آن تصمیمات «لازم» اتخاذ شود. اکنون پس از چند ماه، خبر می رسد بالاخره موضوع مشکل «کمبود آب در استان فارس» در دو جلسه متوالی شورای عالی آب مطرح شده است.

اگرچه از جزئیات مصوبات این جلسه خبری به رسانه ها درز نکرده! اما سایت سازمان محیط زیست جلسه 8 اسفند شورای عالی آب را این گونه روایت می کند؛ «نحوه تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای مهمترین طرح های آبرسانی استان فارس بررسی شد و تصمیمات لازم برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز و حل موانع فراروی اجرای طرح های آبرسانی به این استان اتخاذ گردید».

از این متن مبهم نمی توان اطلاعات دقیقی استخراج کرد ولی ظاهرا وعده هایی پیرامون کمک به سرانجام رسیدن طرح های آب رسانی به شهرهای فارس داده شده است. تقریبا تمام شهرهای این استان نیمه خشک، با چالش آب مواجه هستند و طرح های آب رسانی با حرکت لاک پشتی نتوانسته مردم را حداقل به داشتن آب شرب کافی و سالم امیدوار کند.

طرح های آبرسانی به جهرم، قیر، سعادت شهر و ارسنجان، فسا و استهبان از این دسته اند در این بین قطعا خط دوم آب رسانی به کلانشهر شیراز به لحاظ جمعیت از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. احداث «خط دوم انتقال آب سد درودزن به شهر شیراز» از اواسط سال 1390 کلید خورد. یعنی 29 سال پس از این که خط اول انتقال آب سد درودزن به شیراز احداث شد بار دیگر مسئولین دست به دامن سد پیر و قدیمی درودزن شدند تا این بنای بتنی سخاوت بیشتری به خرج دهد و علاوه بر 30درصد فعلی، 45 درصد دیگر ، آب به مردم شیراز بدهد. از اواسط مردادماه سال 90 یک پیمانکار قدر، انتخاب شد تا 48 ماهه با اعتبار 200 میلیارد تومان این طرح بزرگ را عملیاتی کند اما اعتبارات به سد تحریم خورد و قطره قطره آمد. حالا پس از گذشت 5 سال، پیشرفت فیزیکی طرح به زحمت به بالای 50 درصد می رسد. اعتباری که امسال برای این پروژه در نظر گرفته شده 72 میلیارد تومان است اما تاکنون 14 میلیارد تومان پرداخت شده است! معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان فارس می گوید: در صورت تامین اعتبارات سال 97 می توان برای افتتاح این طرح امید داشت، این طرح حدود 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تاکنون 80 میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری و هزینه شده است.

این گونه تخصیص اعتبار در حالی است که جمعیت شیراز روز به روز در حال افزایش است و سد درودزن ذخیره مناسبی از آب ندارد به گونه ای که در بارش سیل آسای اخیر تنها 10 میلیون مترمکعب به آب آن افزوده شد و حجم ذخیره شده را به 330 میلیون مترمکعب رساند که این مقدار آب، صرفا به درد پایداری سد می خورد و از این ظرفیت نمی شود برداشت چندانی کرد.

حالا با در نظر گرفتن این شرایط، بایستی مسئولین ارشد فارس و نمایندگان مجلس به جد پیگیر تحقق مصوبات شورای عالی آب درباره موضوع آب استان باشند تا بیش از این مسائل کلان آب فارس در تهران معطل نماند و حداقل پیش از آن که سد درودزن از چرخه انتفاع و بهره برداری خارج شود بتوان کام تشنه مردم شیراز را سیراب کرد!

کارشناسان می گویند؛ خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن نمی تواند خیال مردم این شهر را در بلند مدت (حتی به فرض بارش های مناسب هر ساله) آسوده کند و مطابق مباحث جمعیت شناسی خط دوم تنها تا سال 1430 ناجی خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار