مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مرکز آمار، اراضی کشاورزی در کشور را بیش از 16 میلیون هکتار اعلام کرده که حدود 5 درصد آن یعنی 874 هزار هکتار آن موقوفه است.
کد خبر: ۳۸۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱ 05 March 2017
به گزارش تابناک : فیروزعلی تهمتن با اشاره به تفاوت احیای موقوفات و احیای فرهنگ وقف گفت: اگر موقوفات احیا شود و عمل امینانه به نیات واقفان انجام شود؛ مردم به سازمان اوقاف و امور خیریه و متولیان وقف اطمینان پیدا می‌کنند و فرهنگ وقف در سطح جامعه احیاء خواهد شد؛ که البته سازمان اوقاف هم اکنون با قوت و قدرت و اجرای متمرکز نیات در این راستا گام بر می‌دارد.
تهمتن با اشاره به این که مردم نگاه صحیح و جامعی از وقف ندارند،‌ گفت: هنگامی که موضوع وقف به میان می‌آید برخی ذهنشان تنها به آرمستان‌ها و برخی مسائل مذهبی و دینی محدود می‌شود که این درست نیست.
وی با اعلام این که برخی از آمار مطرح شده درباره سرمایه سازمان اوقاف و امور خیریه صحیح نیست،‌ گفت: مرکز آمار، اراضی کشاورزی در کشور را بیش از 16 میلیون هکتار اعلام کرده که حدود 5 درصد آن یعنی 874 هزار هکتار آن موقوفه است.
وی افزود: 95 درصد این زمین‌های موقوفه متصرف قانونی دارد و جز سرمایه اوقاف محاسبه نمی‌شود و اوقاف هیچ تصمیمی بدون نظر این افراد نمی‌تواند بگیرد و تنها 5 درصد موقوفات در اختیار اوقاف است.
مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف گفت: استان فارس دارای بیشترین آمار موقوفه در سطح کشور است.
وی درباره اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه برای افزایش بهره وری موقوفات گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در کرمان هزار و 400 هکتار باغ پسته را احیا کرد؛ که پیش از احیا هر هکتار تنها 140 کیلوگرم پسته می‌داد و پس از آن به 400 کیلوگرم در هر هکتار افزایش یافت.
وی همچنین از تبدیل شدن 360 هکتار اراضی به باغ میوه در استان گلستان خبر داد و گفت: در این باغ‌ها 170 هزار اصله درخت میوه کاشته شده است.
وی همچنین از کشت زعفران، هلو  و زرشک در 100 هکتار باغ در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این زمین‌ها به کمک دولت بصورت آبیاری مکانیزه احیاء شده است.
تهمتن تاکید کرد: وقف یک اقتصاد مقاوم است، زیرا بر اساس تعریف وقف، هیچ تغییری نباید در موقوفه رخ دهد و وقف اقتصاد مقاوم و پایدار است.
وی با اشاره به وجود اختلاف طبقاتی به دلایلی همچون سو مدیریت و حوادث، گفت: وقف اگر نتواند فاصله طبقاتی را در جامعه به طور کامل رفع کند؛ می‌تواند آن را کم کند.
مدیرکل بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف با تاکید بر این که اگر احیا وقف به درستی انجام شود قطعا به کاهش فاصله طبقاتی منجر می‌شود، ‌گفت: در طول احیا و نگهداری موقوفات، اشتغال هم ایجاد می‌شود.
وی تاکید کرد: اجرای صحیح نیات وقف و اشتغالزایی به کاهش فاصله طبقاتی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی کمک زیادی می‌کند و کمک زیادی هم به دولت می‌کند.
وی درباره آمار کل موقوفات کشور گفت: 189 هزار و 67 موقوفه در سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه کشور به ثبت رسیده است.
وی با اعلام این که از این موقوفات به ثبت رسیده 177 هزار و 36موقوفه، متولی‌اش اوقاف است، گفت:‌ 11 هزار و 488 موقوفه دارای متولی حقیقی یا حقوقی است.
تهمتن درباره موقوفه‌های دارآمدزا و غیر درآمدزا گفت: در میان این میزان موقوفه به ثبت رسیده 83 هزار و 162 موقوفه منفعتی است یعنی درآمد دارند و بقیه انتفاعی است.
وی تعداد رقبه‌های این موقوفات را یک میلیون 290 هزار و 63 رقبه اعلام کرد.


منبع : فارس
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار