مدیرکل کار و رفاه اجتماعی قزوین خبر داد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: بالغ بر 19 هزار نفر جویای کار در سال جاری در 12 کاریابی غیردولتی استان ثبت نام کرده اند که این آمار حدود 5 هزار نفر بیشتر از سال گذشته است.
کد خبر: ۳۸۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 06 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مسعود بابایی در نشست خبری که ظهر امروز در سالن اجتماعات اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین برگزار شد، با اشاره به اصحاب رسانه که همچون یک مشاور امین بوده و حافظ امانت و صداقت در بیان واقعیت‌ها هستند، اظهار داشت: تلاش های ما در ارائه خدمات و بیان واقعیت‌ها صادقانه است و قصد بزرگ‌نمایی یا فرار از مسؤولیت را نداریم.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی امروز مملکت به بیان رهبری، رئیس جمهور و همه مسؤولان دیگر، اشتغال و بیکاری است اما موضوع اشتغال، یک پارامتر مکانیکی نیست که یک روزه حل شود بلکه یک موجود زنده و یک محصول پویاست که حوزه گسترده‌ای داشته و تأثیرپذیر و تأثیرگذار بر عوامل مختلف است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه رتبه‌بندی جهانی در حوزه فضای کسب و کار هرساله صورت می‌گیرد که رتبه ایران از بین 100 کشور، 57.26 است، تشریح کرد: پس از اینکه سه سال کشور سنگاپور در رتبه نخست بود، کشور نیوزلند جای آن را گرفت که این البته به معنای کاهش رشد اقتصادی سنگاپور نیست.

بابایی گفت: شکاف جنسیتی یکی از مؤلفه‌های کسب و کار دنیا بوده که نرخ بیکاری کشور در این بُعد 14.4 برابر دنیا است و باید مطابق قانون اساسی زمینه‌های تحصیل، اشتغال و غیره برای زن و مرد به صورت یکسان فراهم شود که حل این مشکل، یک کار کارشناسی شده را می‌طلبد.

 

این مسؤول با بیان اینکه خدمت‌رسانی برق و پرداخت مالیات‌ها از دیگر مؤلفه‌های کسب و کار است، افزود: بر اساس آمار مرکز آمار ایران که رسمی‌ترین مرجع برای اعلام آمار و اطلاعات است، نرخ بیکاری کشور در پایان تابستان سال جاری 12.7 درصد و نرخ بیکاری استان قزوین هم در پایان سال گذشته، 1.5 درصد بیش از نرخ کشوری بوده است.

* بررسی و سند توسعه اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اضافه کرد: با تمهیدات مسؤولان مختلف استان از جمله استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه بودجه، ساختار اشتغال، ظرفیت‌ها و هزینه‌های ایجاد اشتغال در این استان بررسی و سند توسعه اشتغال و ایجاد 20 هزار فرصت شغلی در سال جاری تدوین شد.

بابایی با اشاره به این امر که تحقق 20 هزار فرصت شغلی به معنای رساندن نرخ بیکاری به حدود 10 درصد است، تصریح کرد: روند ایجاد اشتغال در استان قزوین پرشتاب‌تر از کشور است و طبق آمارهای رسمی اعلام شده، نرخ بیکاری از 11.9 درصد در پایان بهار، به 11.6 درصد در پایان تابستان رسیده است که پیش‌بینی می‌شود با اقدامات صورت گرفته این رقم در آمارهای بعدی کمتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر یک درصد کاهش نرخ بیکاری، دو درصد سرمایه‌گذاری لازم است و همه می‌دانیم که جهان بین‌المللی پیشرفت کشور را در این راستا نمی‌خواهد و توقع اینکه آن‌ها شرایط را برای کشور فراهم کنند، یک توقع نادرست بوده و تلاش و همت مضاعف خود ملت ایران را می‌طلبد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه سند توسعه اشتغال این استان برای سال جاری 9 هزار و 218 نفر بود که با تأکید استاندار به 20 هزار نفر رسید، عنوان کرد: بیکاری در کشور انواع مختلفی دارد که هم اکنون دارای بیکاری ساختاری هستیم که این نوع بیکاری به دو دلیل گسست در ساختارهای زمانی همچون زمان‌های وقوع جنگ، سیل، زلزله و غیره و عدم انطباق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای بازار کار کشور رخ می‌دهد.

بابایی اذعان کرد: بر اساس آخرین آمار تا امروز 17 هزار و 974 فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت شده که هر فرصت شغلی اعم از مزدبگیری یا خوداشتغالی را شامل می‌شود و این سامانه یک سامانه ملی است که مسؤولان، استاندار یا حتی وزیر نمی‌توانند در آن دخل و تصرف داشته باشند.

این مسؤول با بیان اینکه تأمین اجتماعی که موثق‌ترین منبع برای اعلام بیمه‌شدگان در کشور بوده که تاکنون 10 هزار و 70 بیمه شده اجباری را در استان قزوین ثبت کرده است، یادآور شد: از مجموع تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده، 12 هزار و 797 نفر یعنی حدود 76 درصد مرد و مابقی زن بوده و همچنین 9 هزار 534 نفر در قالب خوداشتغالی و هشت هزار و 440 نفر در قالب مزدبگیری هستند.

* نظارت بر رونق تولید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین بیان کرد: دو ساختار نظارت بر رونق تولید در قالب وام‌های پرداخت و رصد ایجاد شده که ساختار نخست به ریاست فرمانداران و با حضور نماینده اداره کار و نماینده دستگاه متولی تولید و ایجاد اشتغال تشکیل شده است و ساختار دوم برای رصد آمار موجود در سامانه رصد بوده که نتایج آن در کارگروه های اشتغال اعلام می‌شود.

بابایی با بیان اینکه تاکنون 95.4 راستی‌آزمایی‌ها مثبت بوده است، ادامه داد: جمعیت کشور متشکل از جمعیت فعال و غیرفعال است که افراد زیر 10 و بالای 60 سال، افرادی که جویای کار نبوده و یا ناامید از یافتن کار شده‌اند، افراد محصل و دانشجو و غیره در حوزه نخست قرار گرفته و جمعیت فعال هم شامل شاغلان و جویندگان کار است.

وی با اشاره به این امر که از نظر تعریف بین‌المللی، فرد که یک ساعت در هفته کار می‌کند، شاغل است که به نظر ما خود این تعریف دارای یک چالش اساسی است، گفت: بیش از دو هزار و 300 شغل هم توسط دستگاه‌هایی همچون شهرداری و بسیج سازندگی ایجاد شده است که قابلیت ثبت در سامانه رصد را ندارد و همچنین بیش از 70 درصد مجوزهای ساخت و ساز در استان منجر به اجرای شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اضافه کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی از 12 سال پیش به ازای هر 51 متر مربع ایجاد بنا، یک فرصت شغلی محاسبه می‌شود که این یک معیار غلط است و در سامانه رصد برای ثبت آن بسیار ورود نکرده و آن را فرصت شغلی محاسبه نمی‌کنیم.

بابایی با بیان اینکه نام و نام خانوادگی، کدملی و واحدی که این افراد ثبت شده در سامانه رصد مشغول به کار هستند، موجود است، ادامه داد: اگر محدودیت نباشد حاضر هستیم اسامی را اعلام کرده و یا حتی با جمعی از خبرنگاران برای راستی‌آزمایی به واحدهای مزبور مراجعه کنیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: بالغ بر 19 هزار نفر در سال جاری برای کار در 12 کاریابی غیردولتی استان قزوین ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار پنج هزار نفر بیشتر از سال گذشته بوده که ممکن است در سال آتی افزایش یابد؛ مسؤولان مربوطه منکر وجود بیکاری در استان قزوین نیستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار