تابناک: نماینده کشاورزان و حق آبه داران بخش جلگه اصفهان از آغاز شروع برداشت محصول جو در این بخش خبر داد و گفت: خرید تضمینی این محصول به قیمت 920 تومان توسط دولت آغاز شده است.
کد خبر: ۳۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 26 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، فتح الله دهقانی اظهار کرد: برداشت جو از مزارع این بخش در شرق اصفهان آغاز شده که تا دو هفته دیگر به تدریج به پایان می رسد، اما خوشبختانه دولت نیز خرید تضمینی این محصول را به قیمت کیلویی 920 تومان برای قطع دست دلالان آغاز کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جلگه دارای سه سهم آب از 33 سهم مکتوب در طومار منسوب به شیخ بهایی است، افزود: کل اراضی این بخش 25هزار هکتار است که با آب اختصاص یافته برای کشت پاییزه از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود هشت هزار هکتار آن زیر کشت غله رفت.

نماینده کشاورزان بخش جلگه شهرستان اصفهان با بیان اینکه برداشت گندم کشت شده نیز حدودا از اواسط تیرماه آغاز می شود، تصریح کرد: از میزان اراضی غله کاری شده در این بخش، حدود شش هزار هکتار گندم و دو هزار هکتار جو کشت شده است.

دهقانی ادامه داد: آب جاری در زاینده رود در تاریخ 10 خرداد ماه از محل سد بسته می شود چرا که تقریبا نیاز آبی گندم شرق برطرف شده است اما کشاورزان هم توقع دارند دولت برای کشت پاییزه امسال آب ذخیره کند.

وی یادآور شد: البته نوسانات و کمبود آب نیز مشکلاتی را مثل کاهش بار محصولات را به دنبال داشته است، اما در مجموع پس از دو سال خشکی کامل اراضی، کشاورزان به درآمدی می رسند و بخشی از مشکلات زندگی و بدهی آنان حل می شود.

نماینده حق آبه داران بخش جلگه اصفهان با بیان اینکه کشاورزان جلگه همانند سایر نقاط شرق اعتقاد راسخ به پرداخت زکات دارند، افزود: مردم این منطقه پس از برداشت دسترنج خود این فریضه دینی را انجام می دهند چرا که معتقدند این امر موجب برکت محصول آنان می شود.

دهقانی خاطر نشان کرد: درست است که کشاورزان بدهی بانکی و مشکلات زیادی دارند اما آنها معتقدند پرداخت قرض و دادن زکات هر کدام جایگاه خود را دارد و نباید این امر مهم دینی را ترک کرد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبلی در بی توجهی به حق آبه های چند هزار ساله زاینده رود، گفت: خوشبختانه دولت فعلی توجه خوبی به این امر از خود نشان داده چرا که معاون وزیر نیرو شخصا چند بار برای بازدید از وضعیت زاینده رود در سال گذشته به اصفهان آمد.

نماینده کشاورزان و حق آبه داران بخش یادآور شد: البته مسوولان استان نیز برای جاری ساختن آب زاینده رود و اعطای حق آبه شرق خوب وارد عمل شدند که رضایت کشاورزان زحمتکش را به دنبال داشته است.

دهقانی اظهار کرد: خداوند نیز به یاری کشاورزان آمد چرا که بارشهای باران در فروردین و اردیبشهت ماه سال جاری نیز کمک خوبی به رشد محصولات در شرق اصفهان کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار