استاندار اصفهان:
تابناک:استاندار اصفهان گفت: اصفهان همانگونه که از نظر مزایا و ویژگی های منحصر به فرد رتبه اول کشوری را دارد از بعد مشکلات و چالش ها هم جایگاه نخست را دارد.
کد خبر: ۳۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 26 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، رسول زرگرپور ظهر امروز در گردهمایی مدیران کل حفاظت از محیط زیست کشور اظهار داشت: اصفهان از جهت داشتن ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی صنعت کشور، ۹ هزار واحد صنعتی، ۱۰ درصد واحدهای بزرگ صنعتی، ۷۰ درصد تولید فولاد کشور،فرآوری ۵۰ درصد سنگ و مصالح ساختمانی و ۶۰ درصد مصنوعات طلای کشور در این زمینه ها رتبه نخست را دارد.

وی با بیان اینکه زاینده رود اصفهان تمدن سازی شیعه است و از این جهت اهمیت زیادی در فلات مرکزی دارد، بیان داشت: اصفهان همچنین به دلیل داشتن ۱۶۰ مرکز دانشگاهی و ۳۳۰ هزار دانشجو رتبه اول را دارد و در عرصه گردشگری نیز در کشور و منطقه حرف نخست را می‌زند و ۵ اثر ثبت یونسکو و ۶۰ درصد صنایع دستی کشور در این استان وجود دارد.

استاندار اصفهان به رتبه اول استان در حوزه مشکلات و چالش ها، اعلام کرد: اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور تا اواخر سال گذشته بوده است.

وی اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۳ هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ تن گوگرد توسط نیروگاه‌ها به هوای اصفهان پمپاژ می‌شده و محورهای آران و بیدگل به نایین، برخوار به تالاب گاوخونی و خور از جمله محورهای ریزگردها در این استان است که اگر ۱۰ هزار هکتار تثیبت خاک انجام نشود بدون شک از نظر وجود ریزگردها به شرایط شهر اهواز نزدیک می‌شویم.

وی بیان داشت: نرخ بیکاری استان اصفهان ۳ درصد از متوسط کشور بالاتر بوده و در بخش تورم نیز ۲ درصد از متوسط کشور بالاتر است که تمام این مسائل توجیه علمی داشته و راهکار آن پیش بینی شده است.

زرگر پور گفت: با وجودی که تنها ۱۰ درصد دنیا بیابان است ، ۲۰ درصد بیابان ها در ایران جای دارد و ۳۰ درصد بیابان ها در استان اصفهان قرار دارد که با دارا بودن این ویژگی و مسئله خشکسالی و کم آبی استان و ریزگردها، وضعیت اصفهان مشابه استان اهواز شده است.

وی اعلام کرد: هنوز طرح احیای زاینده‌رود به نتیجه نهایی نرسیده و مسائل مدیریتی سبب شده وضعیت زاینده‌رود از رودخانه دائمی به فصلی تبدیل شود.

استاندار اصفهان به راهکارهای و طرح هایی که با توجه به این دو وضعیت متضاد در استان صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: بعد از ۳ ماه از شروع کار، طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود را به شورای عالی آب بردیم و برای نخستین بار در کشور مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود محقق شده و در حال پیگیری است.

زرگرپور گفت: در این مدت طرح کاهش آلودگی هوا به اجرا گذاشته شده که ۳۰ درصد کاهش آلودگی هوا در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ را به دنبال داشته و طرح مقابله با ریزگردها را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: استان اصفهان نخستین استانی است که سند آمایش سرزمینی در برش استانی را تهیه کرده و محورهای توسعه استان برای ۲۰ سال آینده در سند آمایش سرزمینی علم و فناوری، گردشگری و هنر است.

زرگرپور سال ۹۴ را سالی طلایی برای محیط زیست خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب با جدیت و دید عمیق حداقل ۱۵ محور را برای محیط زیست مطالبه کردند که در طول تاریخ کشور محیط زیست هرگز چنین جایگاهی نداشته است که باید موضوع زاینده‌رود در جلسات شورای عالی محیط زیست مطرح شده و برای آن چاره اندیشی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :