کد خبر: ۴۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ 27 May 2015
معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند کرج گفت: بازیافت بخش از زباله‌های تولیدی مقرون به صرفه نیست.
طهمورث صالحی، درگفت و گو با ایسنا اظهار کرد: روزانه هزار تا هزار و 200 تن زباله در کرج تولید می‌شود که حجم این زباله‌ها درایامی از سال به هزار و 500 تن نیز می‌رسد.
وی خاطر نشان کرد: 63 درصد از این زباله‌ها‌ترو فسادپذیر بوده که تبدیل به کمپوست و کود می‌شود.
صالحی افزود: 30 درصد این زباله‌ها نیز زباله‌های بی فایده‌ای هستند که نه قابلیت تفکیک دارند و نه می‌شود ازآنها کود تهیه کرد بنابراین چاره‌ای جز دفن آنها باقی نمی‌ماند.
وی ادامه داد: درمجموع اگر بخواهیم به بحث بازیافت زباله به صورت اقتصادی نگاه کنیم تنها پنج درصد از زباله‌های تولیدی ارزشمند بوده و تفکیک کردنشان درآمدزا است.
صالحی تصریح کرد: درحال حاضر در مناطقی از کرج ازجمله منطقه هفت طرح تفکیک زباله از مبدا اجرایی می‌شود تا فرهنگ جداسازی زباله‌های خشک از تر درمیان مردم نهادینه شود.
این مسئول گفت: برای این طرح قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی منعقد شده و این شرکت‌ها خودروهای مخصوصی را چند بار درهفته به محلات اعزام می‌کنند و شهروندان پس از شنیدن ملودی خاص خودرو زباله‌های خشک خود را تحویل می‌دهند.
معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند کرج گفت: فرهنگ سازی برای تفکیک زباله کاری زمان پرهزینه است و نباید انتظار داشت ظرف یکی دوسال نتیجه بخش باشد.
وی اظهار کرد: حتی در کشورهای توسعه یافته که سالیان سال است در خصوص تفکیک زباله از مبدا تبلیغ و فرهنگسازی می‌شود باز شاهد ان هستیم که مردم آن طور که باید و شاید استقبال نمی‌کنند و درنهایت مراکز تفکیک زباله در مقصد راه‌اندازی شده است.
وی ابراز کرد: فرهنگ تفکیک زباله باید از دوران دبستان در افراد نهادینه شود؛ چراکه کودکان تاثیر به سزایی درخانواده‌های خود دارند.
وی در پایان گفت: کودکان امروز بزرگسالان فردا هستند که فرهنگ تفکیک زباله را از حفظ هستند و ارزش واقعی طلای کثیف را می‌دانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار