سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: مرمت تعدادی از آثار تاریخی در شهرستانهای استان به پایان رسید.
کد خبر: ۴۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد،محسن ذاکری نیا در باره این آثار به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از این آثار چهارسوق و بازار شاهی یزد است که عملیات مرمتی آن که متعلق به دوران حکومت شاه یحیی بن مظفر و قرن هشتم هجری قمری بوده شامل دوخت و دوز ترک های دیوار، مرمت تاق و سفیدکاری مجموعه به پایان رسیده است.

وی افزود: بازار و چهارسوق شاهی مجموعه بنایی است از خشت با اندود کاه گل، گچ و خاک که سفیدکاری در برخی قسمت های آن دیده می شود، پوشش مجموعه از نوع تاق و تویزه است و مغازه های موجود در پیرامون آن در دو طبقه ساخته شده اند.

به گفته این مسوول ، اتصال بنا به مسجدجامع کبیر یزد و مدرسه علمیه امام خمینی (ره) (مدرسه شاهزاده) موقعیت بنا را از بناهای مشابه متمایز کرده است.

به گفته وی بنای بازار شاهی در گذشته ای نه چندان دور از رونق برخوردار بوده و مغازه ها که بیشتر مایحتاج عمومی را تامین می کردند دایر بودند ولی رفته رفته با کاهش جمعیت محلات قدیم و کهولت سن صاحبان دکان ها و جایگزین نشدن کسی به جای آنها از رونق بازار کم می شود و ساختمان بازار با بلااستفاده ماندن دکان ها رو به خرابی می نهد و اکنون با اجرای عملیات مرمتی برای احیای بنا، این بازار رونق دوباره ای گرفته است.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: بنای تاریخی چهارسوق و بازار شاهی یزد، در انتهای خیابان مسجدجامع کبیر یزد و در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار دارد شامل سه بازار یکی بازارچه ای که به کوچه یهودی ها می رسد، دوم بازارچه ای که به خیابان مسجدجامع متصل است و سوم بازارچه ای که به محله داراشفاء می رسد ضمن آنکه آب انبار چهارسوق نیز در گوشه شمال غربی چهارسوق قرار دارد.

ذاکری نیا یادآور شد: مجموعه ارزشمند تاریخی چهارسوق و بازار شاهی در سال 1377 با شماره ثبتی دوهزار و 244 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: آب انبار باغ تاریخی و جهانی دولت آباد یزد نیز به تازگی پس از 35 سال که بدون استفاده و متروکه مانده بود مرمت و راه اندازی شد.

این مسوول افزود: باغ از قناتی به همین نام که در سال 1160 هـ.ق به دستور محمدتقی خان به طول 60 کیلومتر ساخته شده آبیاری می شده و جریان آب در باغ اساس استخوان بندی و طراحی آن را تشکیل می دهد.

ذاکری نیا ادامه داد : آب انبار باغ جهانی دولت‏آباد یکی از جاذبه های این بنای تاریخی برای بازدید کنندگان بوده که پس از تخلیه مخزن، مرمت و آبگیری برای بازدید گردشگران آماده شد.

وی از پایان فاز یک عملیات مرمت خانه مشروطه یزد واقع در خیابان امام خمینی (ره) نیز خبر داد و گفت: خانه تاریخی مشروطه به هنرمند شهیر یزدی، محمود مشروطه تعلق دارد و در دوره قاجار بنا شده است.

ذاکری نیا اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه را 200 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: اهم آیتم های اجرایی این فاز شامل زیرچینی و استحکام بخشی پایه ها، ازاره چینی پای دیوارها، اجرای آجر فرش کف حیاط، هره چینی لب باغچه ها، اجرای پله ها، اجرای نمای جداره های داخلی حیاط، آجر فرش بام، اجرای تویزه دیوار سمت کوچه و اندود کاهگل بدنه دیوار سمت کوچه است.

وی ادامه داد: سبک معماری این خانه بر اساس الگوی ساخت حیاط مرکزی و چهار جبهه ساخت بوده و در دو طبقه ساخته شده و دارای دو حیاط است که در حیاط اصلی حوض بزرگی قرار دارد.

به گفته این مسوول ، بنای تاریخی یاد شده در سال 1378 به شماره دوهزار و 450 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان درباره مرمت آثار تاریخی شهرستان ها نیز گفت: مرمت برج علی آباد هرات و مرمت خانه ـ باغ تاریخی سهامی شهرستان خاتم از جمله این آثار است.

ذاکری نیا افزود: برج علی آباد در واقع بخش به جا مانده قلعه علی آباد بوده که تزیینات گچی پیش بخاری و طاقچه های فضای جنب برج به خوبی مشخص است.

وی اضافه کرد: این برج تاریخی مربوط دوره افشاریه و زندیه بوده و در سال 1387 با شماره ثبتی 23155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه مرمت و ساماندهی برج علی آباد از محل اعتبارات اضطراری سال 1393 بوده و از بهمن ماه همین سال شروع است اضافه کرد: میزان اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه 48 میلیون و 500 هزار ریال بوده است.

وی گفت: خانه سهامی هرات از نوع خانه ـ باغ های ایرانی است که در محدوده مرکزی شهر هرات واقع شده و با توجه به گونه معماری، تزیینات، ساختار بنا و اسناد موجود می توان آن را مربوط به دوره پهلوی و متعلق به یکی از خوانین هرات دانست.

به گفته وی مرمت این بنا از محل اعتبارات سال 1393 بوده که از فررودین ماه سال جاری شروع و در اردیبهشت ماه همین سال به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد: میزان اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه 74 میلیون ریال بوده است.

ذاکرنیا همچنین از مرمت سردر قلعه عباس آباد شهرستان تفت خبر داد و گفت: مرمت این اثر با مشارکت بخشداری مرکزی و دهیاری روستای عباس آباد و با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال پایان یافت.

استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار