در همایش روز هوای پاک مطرح شد/
تابناک: استاندار اصفهان امروز در همایشی که به مناسبت روز هوای پاک در اصفهان برگزار شد، از انتظارات برآورده نشده‌اش در این زمینه از صنایع، مدیریت شهری و سازمان‌های مردم نهاد سخن گفت.
کد خبر: ۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶ 20 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، رسول زرگرپور در همایش هوای پاک اصفهان با اشاره به همایش سال گذشته که با همین عنوان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر یک سال از آن روز گذشته و ما در این مدت، طرح جامع آلودگی هوا را تصویب و اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: با اجرای این طرح آلودگی هوای اصفهان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته که در صورت همکاری بیشتر صنایع و مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان می‌توانست پیشرفت بیشتری داشته باشد.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتظارات برآورده نشده‌اش در این طرح سخن به میان آورد و بیان کرد: 20 درصد از آلایندگی اصفهان، مربوط به صنایع است.

وی با اشاره به درخواست خود از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برای تشکیل کمیته ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی و حل این مشکل، اضافه کرد: تاکنون گزارشی در این زمینه به استانداری اصفهان ارسال نشده است.

زرگرپور با اشاره به ضعف مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در کاهش آلودگی هوا و اجرای این طرح افزود: 70 درصد از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهاست و ما به همین دلیل خواستار تشکیل کمیته ویژه‌ای برای حل این مشکل شده بودیم که تاکنون گزارشی در این باره به استانداری اصفهان ارسال نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در آغاز این طرح از رسانه‌ها خواسته بودیم تا در جهت فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی درباره آلودگی هوا قدم بردارند که برخی اجابت کرده و برخی نیز کار مؤثری انجام ندادند.

استاندار اصفهان از تشکل‌های مردم نهاد خواست تا تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی تدوین طرح کنترل کیفی رودخانه زاینده‌رود را از دیگر اقدامات استانداری اصفهان برشمرد و افزود: این طرح تا پایان امسال نهایی می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: گزارشات اولیه طرح جامع کنترل ریزگردها نیز ارائه شده و تا پایان سال نهایی خواهد شد.

وی از انعقاد تفاهمنامه‌ای با درگاه خدماتی پست و معاون وزیر خبر داد و اظهار کرد: سرعت گرفتن خدمات الکترونیک به کاهش ترددهای شهری منجر خواهد شد.

استاندار اصفهان حل مشکلات مربوط به قطار شهری اصفهان را از دیگر اقدامات انجام شده در طول این یک سال دانست و گفت: پس از دو دهه کشمکش میان دو نهاد میراث فرهنگی و قطار شهری در سال آینده، شاهد بهره‌برداری از قطار شهری خواهیم بود.

وی محیط زیست را مقوله‌ای بسیار پیچیده و تاثیرپذیر از عوامل مختلف توصیف و اظهار کرد: ‌مسائل مربوط به محیط زیست به محدوده‌های جغرافیایی محدود نمی‌شود و به همین دلیل معاهدات بین‌المللی در این مورد به تصویب رسیده است.

زرگرپور با اشاره به اینکه قانون‌گذاران نیز به مسئله محیط زیست توجه ویژه داشته‌اند، اظهار کرد: بر اساس قانون حفظ محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده و فعالیت‌هایی که باعث تخریب محیط زیست شود، ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که تنها همین یک قانون اجرا شود ما معضل زیست محیطی نخواهیم داشت.

استاندار اصفهان وضعیت حاضر را ناشی از دو مشکل دانست و گفت:‌ با توجه به این قانون یا قانون‌پذیری ما دچار مشکل بوده و یا اعمال قانونی نداشته‌ایم.

وی لزوم تمکین در برابر قانون توسط نهادهای مدنی، برخورد با متخلفان، حمایت قضایی، فرهنگ‌سازی و منع بارگذاری جدید را از جمله برنامه‌های سازمان محیط زیست دولت یازدهم عنوان کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار