تابناک تهران - رییس دامپزشکی شهرستان ورامین در گفت و گو با تاناک تهران گفت: " گوسفندهای تلف شده در ورامین 80 رأس بود، دامداری مربوطه مجوز و پروانه از سازمان جهاد کشاورزی و یا دامپزشکی نداشته و به صورت غیرقانونی فعال بوده است."
کد خبر: ۴۱۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 19 April 2017
شهرستان ورامین از دیرباز با تولیدات گسترده اش در زمینه دامپروری به عنوان قطب تولید گوشت قرمز در استان تهران محسوب شده  به طوری که بسیاری از نیازهای منطقه توسط دامداران ورامینی تأمین می شود.

شهرستان ورامین در زمینه تولید دام علاوه بر تأمین نیازهای داخلی بویژه پایتخت، توانسته است در بازارهای خارجی به موفقیت های بزرگی برسد. 
80 رأس گوسفند در ورامین تلف شد /  دامداری این دام ها پروانه نداشت
با توجه به اهمیت دام ورامین، صح امروز خبری منتشر شد که نگرانی هایی را در پی داشت. بیش ۱۱۰ راس گوسفند در یک دامداری در روستای « کلاته» ورامین تلف شدند. 

محمد مقدم، رییس دامپزشکی شهرستان ورامین، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره این اتفاق گفت: "مهم ترین موضوع درباره خبر تلف شد گوسفندان در ورامین این است که دامداری مربوطه مجوز و پروانه از سازمان جهاد کشاورزی و یا دامپزشکی نداشته و به صورت غیرقانونی فعال بوده است." 

وی ادامه داد: "با توجه به اینکه دام منطقه ورامین یکی از مهم ترین منابع تأمین گوشت استان تهران و حتی خارج از مرزهای ایران است، تمام نهاده ها و منابع تغذیه ای دام ها تحت نظر سازمان دامپزشکی است. اما متأسفانه این دامدار از نهاده های دیگری استفاده کرده است."

مقدم با اشاره به خوراک اشتباه دام های تلف شده افزود: "دامدار گوسفندهای تلف شده از نهاده های غیرمرسوم مانند نان ها کپک زده، سبزیجات نامرغوب، هویج و... استفاده کرده ، و به هیچ عنوان تحت نظارت سازمان دامپزشکی نبوده است."

وی درباره آمار دقیق گوسفند های تلف شده اظهار کرد: "لازم به ذکر است که تعداد گوسفندهای تلف شده 80 رأس بوده، که دامداردر ابتدا به اشتباه 160 رأس اعلام کرد، بعد از شمارش 110 رأس اعلام شد، اما با تلاش های دامپزشکان تعدادی از گوسفندهایی که هنوز تلف نشده بودند به صورت رایگان در حال درمان هستند."

رییس دامپزشکی شهرستان ورامین با اشاره به مسمومیت این دام ها تصریح کرد: "بعد از اعلام خبر اتلاف گوسفندها، ما در محل حاضر شدیم، بعد از کالبد شکافی و بررسی کارشناسان مربوطه به این نتیجه رسیدیم که این حیوانات به مسمومیت شدید مبتلا شدند."

وی ادامه داد: "به نظر ما این مسمومیت به خاطر خوراک نامناسب بوده، اما دامدار معتقد است که به دام ها سم داده شده است. به دلیل پیگیری نظر دامدار از دام ها نمونه گیری شده تا برای آزمایشگاه سم شناسی ارسال شود."

مقدم افزود: "بعد از جواب ازمایشگاه سم شناسی می توان نتیجه گرفت که عل این اتلاف دسته جمعه گوسفندان مسمومیت بوده ویا شخصی با خصومت شخصی حیوانات را مسموم کرده است."

وی با اشاره به سلامت دیگر دام های ورامین تأکید کرد: "این اتفاق به هیچ عنوان ربطی به دیگر دام های منطقه ندارد و تمام گوسفندان و دام های ورامین در سلامت کامل به سر می برند."

رییس دامپزشکی شهرستان ورامین علت این اتفاق را ضعف مدیریتی دانست و اظهار کرد: "این حادثه تنها به دلیل ضعف مدیریتی دامدار بود، چرا که هم از لحاظ بهداشتی بسیار ضعیف عمل کرده و هم برای خوراک دام از نهادهای نامرغوب و غیراستاندارد استفاده کرده است."

محمد مقدم، رییس دامپزشکی شهرستان ورامین، در پایان با اشاره به رصد مداوم سلامت دام های شهرستان گفت: "خوشبختانه سازمان دامپزشکی از نظر دارو و واکسن بسیار غنی است، و دامپزشکان در دامداری ها و کشتارگاه ها چه خصوصی و چه دولتی حضور دارند ، و به صورت  مداوم سلامت دام ها را رصد  می کنند. اتفاقاتی از این نوع عموماٌ به علت عدم همکاری دامداران است."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار