فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان و اختلالات متابولیک گفت: سندرم ترنر اختلالی کروموزومی است که در اثر تغییر در تعداد کروموزوم ها در زنان بوجود می آید و اینگونه بیماران، به طور معمول باردار نمی شوند.
کد خبر: ۴۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 30 May 2015


به گزارش روابط به گزارش تابناک به نقل از روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین که  دکتر عبداله دیدبان افزود: گردن وب شکل یا پره دار و به عبارتی حالت پره ای شدن گردن، کم یا نامعلوم بودن خط موها در پیشانی و سر، قفسه سینه پهن و فاصله زیاد نوک سینه ها از هم، استعداد پیشرفت فشار خون بالا، مشکلات چشمی، صدای مورمور قلبی که به تنگی آئورت نیز مربوط است، بد شکل شدن ستون فقرات در دختران، افزایش پوکی استخوان در بیمار، کم کاری غده تیرویید در زنان مبتلا و کوتاهی شدید قد از جمله علایم این بیماری هستند.

وی علت این سندرم را فقدان عملکرد تخمدان ها در اثر بیماری دانست و اضافه کرد: کوتاهی قد در دختر بچه ها، دیگر عارضه این بیماری است.

دیدبان، با اشاره به اینکه عدم تکامل کروموزوم x دوم در زنان یکی از علل مهم در ابتلا به این بیماری است ادامه داد: تشخیص این سندرم قبل از تولد جنین به واسطه آمنیوسنتز یعنی نمونه برداری از مایع احاطه کننده جنین و بررسی کروموزومی امکان پذیر است و حتی ناهنجاری های قلبی و کلیوی در موارد درگیری این مناطق را نیز با انجام سونوگرافی، می توان دید.

وی گفت: به طور معمول این سندرم در ابتدای تولد و یا هنگامی که انتظار می رود بلوغ رخ داده باشد، تشخیص داده می شود.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه اگر کودک چندین نشانه از سندرم ترنر را داشته باشد، آزمایش خون و کاریوتیپ انجام می شود خاطرنشان کرد: در این تست، تعداد کروموزوم های فرد شمارش شده و هرگونه تغییر شکل ناهنجار و یا فقدان هر بخش از کروموزوم تشخیص داده می شود.

دیدبان گفت: گرچه در برخی موارد هیچگونه علایم بالینی در ابتدای تولد مشهود نمی باشد و این موضوع تا رسیدن به زمان بلوغ دختر به تعویق می افتد ولی با این حال، مهم است که این سندرم زودتر تشخیص داده شود تا هر چه زودتر درمان های هورمونی لازم انجام شود، چرا که تشخیص زودرس و شروع درمان به پیشگیری از سایر مشکلات به خصوص عوارض مزمن از قبیل پوکی استخوان و دیابت کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در هر دختری با کوتاهی قد شدید، به طور حتم، باید احتمال این سندرم را مورد نظر داشته و برای رد وجود آن باید بررسی کروموزومی با روش کاریوتیپ انجام شود.

این پزشک فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان و اختلالات متابولیک با بیان اینکه درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد اما ممکن است جایگزینی هورمون رشد، لازم باشد افزود: این عمل ممکن است به کودک کمک کند تا به قامت معمولی دست یابد.

دیدبان خاطرنشان کرد: استروژن تراپی نیز در سن 12 یا 13 سالگی برای تحریک خصوصیات ثانویه جنسی آغاز می شود تا دختران مبتلا به این سندرم مانند افراد بالغ، ظاهر معمولی داشته باشند.

این پزشک فوق تخصص در مرکز آموزشی درمانی قدس گفت: زنان مبتلا به سندرم ترنر می توانند به واسطه تخمک اهدایی و با روش لقاح خارج رحمی، بچه دار شوند.

وی آرتروز، آب مروارید، دیابت، بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، نقصان قلب، افزایش فشار خون، مشکلات کلیوی، عفونت های گوش میانی، چاقی و اسکولیوز در نوجوانان را از جمله عوارض این بیماری ذکر کرد.

فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان و اختلالات متابولیک افزود: ابتلا جنین به سندرم ترنر، به سن مادر پایدار ارتباطی ندارد و این سندرم مسری نیست و از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل نمی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار