بررسی عملکرد شهردار اصفهان در 12 سال خدمت!
کد خبر: ۴۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱ 31 May 2015
سقائیان نژاد و تیم کاری او به اجرای پروژه های عمرانی در شهر اعتقاد بسیاری داشتند، چراکه اکثر آنها با تفکر مهندسی وارد این سازمان شده بودند و بنای آنها نیز بر اجرای پروژه های عمرانی بود.
به گزارش تابناک اصفهان، سید مرتضی سقائیان نژاد که 12 سال بدون کمترین چالشی با نهاد نظارتی شهرداری اصفهان یعنی شورای شهر در این سمت فعالیت میکرد، با روی کار آمدن شورای چهارم، روزهای پرچالش و در برخی موارد پرتنشی را پشت میز مدیریتی خود گذراند.


شهردار سابق اصفهان که به قول خودش روزهای سختی را در دوران کودکی پشت سرگذاشته بوده و در آن دوران به دلیل شغل پدرش به کار دامداری در کنار تحصیلش مشغول بود، بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه کلرادو امریکا با مدرک فوق لیسانس در سال 56 به ایران بازگشت.

سقائیان نژاد دوران رسمی کاری خود را با شرکت نفت آبادان، سپس سازمان انرژی اتمی و در نهایت ذوب آهن اصفهان ادامه داد.

وی به عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان درآمد و در جهاد دانشگاهی اصفهان نیز مشغول به کار شد. سقائیان نژاد ریاست دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی را نیز گذراند و در نهایت در سال 1364 تصمیم گرفت دوباره برای ادامه تحصیلاتش به امریکا سفر کند.

از سال 68 تا 76 نیز ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان را عهده دار می شود.

البته سقائیان نژاد علاوه بر امور اجرایی فعالیت های سیاسی با گرایش اصولگرایی را نیز دنبال می کرد و در همین فعالیت ها بود که پایه های ورود وی به شهرداری اصفهان باز شد و در نهایت در سال 82 وقتی عده ای از همفکران سیاسی سقائیان نژاد به شورای شهر راه یافتند، وی را به عنوان شهردار اصفهان انتخاب کردند.

سقائیان نژاد زمانیکه سکان شهرداری اصفهان را عهده دار شد، بسیاری از طرح های زیربنایی حوزه شهری از سوی شهرداران سابق برای اصفهان تعیین شده بود و حتی می توان برخی پروژه های کلان کنونی را ماحصل فکری آن دوره از شهرداری اصفهان دانست.

با این وجود سقائیان نژاد، اجرای برخی از این پروژه ها را آغاز و برخی را نیز در مرحله عملیاتی تکمیل کرد که البته تعدادی از این پروژه ها مانند متروی اصفهان هنوز هم با وجود رفتن سقائیان نژاد، بر زمین مانده است.

سقائیان نژاد و تیم کاری او به اجرای پروژه های عمرانی در شهر اعتقاد بسیاری داشتند، چراکه اکثر آنها با تفکر مهندسی وارد این سازمان شده بودند و بنای آنها نیز بر اجرای پروژه های عمرانی بود.

پروژه هایی همچون، بازسازی میدان عتیق، بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ع)، سالن های اجلاس سران کشورهای غیر متعهد و بسیاری از تقاطع ها و بزگراه ها در سطح شهر و مناطق مختلف شهراز جمله طرح هایی بود که در زمان شهرداری وی اجرایی شد.
البته هریک از این طرح ها در زمان خود با ضعف هایی روبرو بود.

عدم توجه به بافت تاریخی شهر اصفهان، نارضایتی مردم در بسیاری از مناطق برای در اختیار گذاشتن ملک خود به شهرداری بابت پروژه های عمرانی به ویژه در پروژه میدان عتیق، از مواردی بود که نتوانست رضایت مردم را نسبت به عملکرد شهرداری اصفهان جلب کند.
تکریم ارباب رجوع در مجموعه شهرداری اصفهان که باید از سوی نیروی انسانی آموزش دیده اجرایی می شد در بخشی از این نهاد چندان جدی گرفته نشد و همانگونه که بسیاری از مراجعات مردمی با نارضایتی ارباب رجوع همراه بود، صدای این گلایه ها به شورای شهر هم رسید و شورا در این زمینه تذکرات بسیاری را به سقائیان نژاد داد.

همچنین شهرداران در برخی مناطق عملکرد مناسبی برای ارائه خدمات به ارباب رجوع نداشتند که شاید بتوان در کل، عدم نظارت جدی و کافی از سوی مدیریت شهرداری اصفهان بر نحوه کارکرد زیرمجموعه را از نقاط ضعف وی در دوران مدیریتی اش دانست.

خواهرخواندگی اصفهان با بسیاری از شهرهای آسیایی و اروپایی را می توان در کارنامه سقائیان نژاد به عنوان نکات مثبت از آن یاد کرد. امری که سبب شد اصفهان به سبب این عقد خواهرخواندگی، صنعت گردشگری خود را رونق داده و از مزایای حضور هیئت های خارجی برای معرفی اصفهان به جهان استفاده کند.

سقائیان نژاد به دلیل دید سیاسی که به برخی امور داشت و نیز تجربه حضور او در برخی تشکل های سیاسی کشور، رابطه تنگاتنگی را نیز با برخی رسانه های همسو با جریان فکری خود برقرار کرد.

رسانه هایی همچون هفته نامه جام اصفهان، روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا را به طور مستقیم می توان از جمله رسانه های مورد نظر سقائیان نژاد دانست که در پوشش کامل اقدامات و برنامه های شهرداری اصفهان در این سالها با وی همفکر و عقیده بودند و کمتر رویه ای انتقادی نسبت به عملکرد شهرداری را در پیش می گرفتند به طوریکه انتقاد از مجموعه مدیریت شهری در این رسانه از خط قرمزهای آنها به شمار می رفت.

البته ارگان شهرداری اصفهان هر از گاهی با برخی رسانه هایی که رسما تریبون مدیریت شهری نبودند نیز مراودات خوبی را برقرار می کرد و آنها در بسیاری از مباحث که مسئله مورد مناقشه شهرداری و شورای شهر به ویژه شورای چهارم بود، صفحات روزنامه و خروجی خبرگزاری خود را به دفاع از عملکرد شهرداری و انعکاس نظرات مدیران شهری اختصاص می دادند.


بسیاری از صاحب نظران بر این اعتقاد بودند که رسانه هایی که به طور مستقیم از بودجه شهر تغذیه می شوند باید به مشکلات شهر بپردازند نه به تعریف و تمجید از عملکرد شخص یا گروهی خاص!.

در همین راستا بود که شورای چهارم در بودجه سال 94 شهرداری اصفهان، ردیف بودجه رسانه های شهرداری اعم از روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا را صفر کرد.

دیدارهای شهردار با مردم مناطق مختلف شهر برای بررسی مشکلات هر منطقه را می توان گام های مثبتی دانست که سقائیان نژاد در کسوت شهردار اصفهان برداشت و از نزدیک پای حرف های مردم نشست گرچه باید خروجی این جلسات و نتیجه طرح مشکلات را نیز بررسی کرد.

همسویی 10 ساله شورای شهر با سقائیان نژاد که اغلب اعضای آن از طیف سیاسی نزدیک به وی بودند، سبب شد تا کوچکترین انتقاد شورای چهارم اصفهان به سقائیان نژاد به منزله تقابل و تلاش برای تخریب تعبیر شود.

همین نقطه آغاز کدورت های شورای چهارم با سقائیان نژاد بود. کدورت هایی که شورایی ها آن را ناشی از یک صدایی شورا در دوره های قبل می دانستند اما سقائیان نژاد معتقد بود، بحث های مطرح شده در شان سوال از یک شهردار نیست یا برخی از آنها هیچ ربطی به حوزه مدیریتی وی ندارد.

بالاخره این تقابل های فکری و دیدگاهی در نحوه اداره شهر، کار را به استیضاح شهردار 12 ساله اصفهان کشاند و وی امروز با حضور در شورای شهر با وجود اینکه توضیحاتی را در خصوص موضوع استیضاح بیان کرد، نتوانست سوال کنندگان را قانع کند.

14 عضو شورا به رفتن وی از شهرداری اصفهان آری و هفت نفر نیز که در میان آنها همفکران قدیمی سقائیان نژاد هم حضور داشتند به ماندن وی رای دادند که در نهایت برابر قانون، سقائیان نژاد برکنار شد.

شاید برکناری گزینه ای بود که سقائیان نژاد تا قبل از اینکه امروز پایش را به شورای شهر بگذارد، فکرش را هم نمی کرد و در تصورش نمیگنجید، بعد از 12 سال مجبور شود تا میز مدیریتی خود را به فرد دیگری بسپارد و از ساختمان سنگی دروازه دولت خداحافظی کند.

وی البته در زمان رای گیری شورای شهر در مورد ماندن یا رفتنش حضور نداشت اما شاید وقتی سقائیان نژاد سوار خودروی خود شد تا شهرداری را برای همیشه ترک کند، 12 سال خوب و بد کارهای خود در راس مدیریت شهر را مرور می کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
تحلیل منصفانه و زیبایی بود
بهاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
فردی مثبت و با دوربینی بهاری بود.
بزودی تابناک یادش بخیر میگوید و نفر بعد را به باد انتقاد منصفانه! میگیرد.
نصری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :