بررسی روزنامه های اصفهان در روز شنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی انفعال استاندار در استیضاح شهردار و جراحی کوچک در قیمت ها پرداختند.
کد خبر: ۴۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 30 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی انفعال استاندار در استیضاح شهردار و جراحی کوچک در قیمت ها پرداختند.


http://img7.irna.ir/1394/13940309/2865346/2865346-4343302.jpg
سردبیر روزنامه نصف جهان، از روزنامه های نزدیک به شهرداری از انفعال استاندار در استیضاح شهردار نوشت: ظاهراً قرار نیست اصفهان آرام بگیرد. جدل های ابداعی شورای شهر اصفهان به گونه ای است که هر از چند گاهی، تمرکز مدیریتی را از این شهر سلب نموده و هر بار بیش از گذشته اصفهان را به سمت حاشیه سوق می دهد. این بار نیز موضوع رئیس دفتر شهردار اصفهان و همچنین سوژه همیشه چالش برانگیز مترو، بهانه اتفاقاتی شده که فضا را به سمت نیم سایه ها سوق می دهد.

هفته گذشته شهردار اصفهان در اتفاقی قابل توجه، گروهی از کارشناسان مختلف را به شورا برد تا در زمینه این دو موضوع توضیح دهد. اتفاقی که به قول استاندار اصفهان تابوی سئوال از شهردار را شکست. اما این پایان ماجرا نبوده و حال تیم 11 نفری مخالفان شهردار که دو سال است در شورای شهر اصفهان مستقر شده اند، قصد دارند تا این مسیر را به استیضاح «دکتر سقائیان نژاد» بکشانند. این اتفاق را می توان از لابه لای

خبر «همراز نیوز» به عنوان سایت خبری نزدیک به گروه پایداری شورای شهر نتیجه گرفت. چنانکه

می نویسد:« سئوال کنندگان از شهردار اصفهان طی نامه ای به هیئت رئیسه شورای شهر اعلام کردند که از پاسخ های شهردار اصفهان قانع نشدند.» این سایت که ظاهراً از ارتباط نزدیک با یکی از اعضای شورای شهر به این خبر دست یافته است، در ادامه به ساز و کار قانونی استیضاح شهردار اصفهان اشاره نموده و با خرسندی ادامه می دهد:«اعضای شورای شهر اصفهان که در زمینه استفاده عنوان مدیرکلی برای مدیر دفتر شهردار اصفهان از وی سئوال پرسیده بودند، طی نامه ای مراتب عدم قانع شدنشان از پاسخ سید مرتضی سقائیان نژاد

شهردار اصفهان را اعلام کردند... حال مردی که 12 سال است کلید یکی از زیباترین شهرهای دنیا را در دست دارد باید استیضاح را نیز در کارنامه کاری خود تجربه نماید...»

... ادامه از صفحه اول

امروز اصفهان امروز ما با مشکلات و مصائب

بی شماری دست به گریبان بوده و در زمینه های متعدد از جمله خشکسالی، محیط زیست، سلامت، رفاه و آرامش مردم، تنگناهای اقتصادی، ورزش، فرهنگ و حمل و نقل عمومی، نیازمند همدلی و همگرایی تمام دست اندرکاران آن است. اما اینکه صرفاً بخاطر استفاده از یک عنوان رایج در اغلب کلانشهرهای کشور، گروهی بخواهند این شهر را به حاشیه رانده و آینده زندگی اجتماعی شهروندان را با

دست اندازهای بعدی مواجه نموده و کار را به استیضاح شهردار بکشانند، اندکی خنده آور و بیشتر تعجب برانگیز است. مگر آنکه موضوعی پنهان در پشت پرده این اقدام وجود داشته باشد که رصد تمام وقایع، چیزی به جز جنگ و

جدل های سیاسی را متصور نمی سازد. ولی آیا این درست است که رسیدگی به تمام مشکلات مردم را رها کرده و صرفاً بخاطر اختلافات سیاسی، یک شهر را به چالش و حاشیه بکشانند؟

حجت الاسلام والمسلمین سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است:«توقع ما از شورای شهر اصفهان این است که به دور از هرگونه اختلافات، خود را در محضر خدا ببینند و بدانند که تاریخ در آینده درباره تمام مسائل قضاوت خواهد کرد. بجاست که به جای پرداختن به اینگونه مسائل به رفع مشکلات اصفهان بپردازند و برای کلانشهر اصفهان که به ده‌ها مشکل دچار است و این مشکلات سال‌ها گریبان اصفهان را گرفته، فکری بکنند.» ولی آیا گوش شنوایی برای این مطالب وجود دارد؟

اگر به عقب برگشته و شعارهای انتخاباتی همین اعضای شورای شهر اصفهان را بررسی کنیم، به سادگی متوجه خواهیم شد که آنان با وعده هایی بزرگ تر، که قول پیگیری آن را به مردم داده بودند از آنان رأی اعتماد گرفتند. ولی معلوم نیست اهمیت تفاوت انشائی یک اتیکت ساده میان عنوان «مدیر دفتر» و «مدیر کل» با کدامین شعارهای مطرح شده منطبق است؟

آیا بهتر نبود اعضای شورای شهر اصفهان انرژی خود را صرف پرداختن به موضوعات مورد علاقه مردم مانند گردش مداوم آب در زاینده رود، دفاع از کیان ورزش استان، توسعه فعالیت های فرهنگی برای جوانان شهر، چگونگی مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، افزایش سطح خدمات رسانی در حوزه درمانی، تسهیل تردد در خیابان ها و رفع مشکلات ترافیکی نمایند؟ نه اینکه بخواهند در زمینه ویراستاری یک عنوان برای رئیس دفتر شهردار، وقت و انرژی و تمرکز بخش اعظمی از حوزه مدیریت شهری را گرفتار خود نمایند. حال اگر از این پس به یک نفر به جای اینکه «مدیر کل» بگویند، او را «مدیر دفتر» صدا بزنند، آیا تمام مشکلات فوق الذکر حل می شود؟

چنین موضوع پیش پا افتاده ای حتی نباید در مقام سئوال از شهردار قرار می گرفت و شأن شورا و شهرداری را پایین

می آورد، دیگر چه برسد به اینکه بخواهند به واسطه آن، کار را به استیضاح شهردار و برکناری او بکشانند! آیا این موضوع نشان نمی دهد که اعضای شورای شهر اصفهان به قدری با مشکلات مردم بیگانه هستند و با رأی دهندگان خود بیگانه شده اند که از مشکلات زندگی آنان بی خبر مانده و به فقر سوژه برای تداوم فعالیت خود گرفتار شده اند؟

متأسفانه در مواجهه با چنین موضوعی، استاندار اصفهان نیز موضع انفعالی گرفته و در برابر پرسش خبرنگاران پیرامون چرایی وقوع این جریانات با ابراز خرسندی از شکسته شدن تابوی سئوال از شهردار

می گوید:«حق قانونی شورای شهر سئوال کردن است و این روند کاملاً قانونی و درست بود که اتفاق افتاد و نمونه آن را نیز در شهرهای دیگر داشتیم.» غافل از آنکه اگر این تابو شکنی ها به سنت شکنی و خلیفه کشی ها

بیانجامد، پایه های صدارت تمام ارکان مدیریتی استان را متزلزل نموده و به زودی باید شاهد تغییرات در عالی ترین مسند اجرایی استان نیز باشیم.

البته تغییر و رفت و آمد افراد در مناصب مدیریتی چیز مهمی نیست و به هر حال هر فردی مجبور است در زمانی خاص، میز صدارتش را به دیگری تحویل دهد. ولی آیا کارشناسانه نبودن این روند و تکیه آن، منحصراً بر مبنای فعل و انفعالات و تمایلات و ائتلاف های نانوشته سیاسی، روند خدمتگزاری به مردم و رسیدگی به مشکلات مختلف اصفهان را با اختلال مواجه نمی سازد؟

در این میان علل اتخاذ موضع کاملاً انفعالی از سوی استاندار اصفهان نسبت به مدیریت شهرها مشخص نیست. ولی اگر این امر مبتنی بر خمیر مایه سایر فعل و انفعالات و عزل و نصب های مدیران بسیاری از ادارات و سازمان ها باشد که اغلب تحت فشار و یا منفعل بودن «دکتر زرگرپور» شکل گرفت، باید در اقتدار استاندار به عنوان عالی ترین فرد

فصل الخطاب ارکان مختلف اصفهان به دیده تردید نگریست. چنانکه از زمان حضور وی در رأس امور اجرایی اصفهان و به سبب بی تفاوتی نسبت به ایجاد تعامل با شوراهای شهری و حمایت از شهرداران شهرهای کوچک و بزرگ استان، مدیریت شهرهای مختلف حال و روز خوشی را سپری نکرده و تعداد فراوان عزل و نصب ها و استیضاح و استعفاهای شهرداران مختلف در طول چند سال گذشته مؤید همین موضوع است.

به هر حال از هفته گذشته روند استیضاح شهردار اصفهان نیز کلید خورده و باید منتظر نتایج این اتفاق بود. استیضاحی که صرفاً بخاطر استفاده از یک عنوان برای یک فرد شکل گرفته است. احتمالاً بعد از آن هم باید در انتظار استیضاح مجدد شهردار اصفهان برای موارد مرتبط با متروی اصفهان بود. مترویی که مدیر عامل آن را استاندار اصفهان تعیین کرده و قاعدتاً باید خود او پاسخگوی حواشی آن باشد. اگر این موضوعات در روند برکناری شهردار اصفهان به نتیجه نرسد، باید باز هم منتظر استیضاحی دیگر در زمینه ای دیگر بود و این روند قاعدتاً تا برکناری شهردار اصفهان ادامه خواهد داشت. در آن زمان مخالفین فطری «سقائیان نژاد» به غایت آمال و آرزوهای خود دست می یابند و لبخند پیروزی تا بناگوش آنها گسترش می یابد. ولی باید دید این قبیل افراد در آن زمان، آیا در حوزه رسیدگی به درد و مشکلات مردم، حرفی برای گفتن دارند؟

http://img7.irna.ir/1394/13940309/2865346/2865346-4343306.jpg

روزنامه نسل فردا
در سرمقاله خود نوشت: سیاست‌گذاری در خصوص تک‌نرخی شدن بنزین اقدامی است که قانون برای دولت تعیین کزده و پای مجلس هم به نوعی درمیان است البته نمی‌توان نادیده گرفت حال که کلیات تغییر در قیمت حامل‌های انرژی را دولت مصوب کرده و از سویی دولت مجاب شده بر اساس قانونگذاری مجلس طی هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری 48 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کند، بنابراین می‌توان متوجه شد دولت برای جبران کسری هدفمندی ناچار به اجرای فاز سوم شده است اما با افزایش قیمت بنزین به هزار تومان که در سناریوی تازه دولت برای تغییر قیمت حامل‌های انرژی رقم خورده است همچنان بین قیمت داخلی بنزین و قیمت فوب شکافی قرار دارد که افزایش اندک بهای بنزین را امری اجتناب ناپذیر می کند.شاید علت تاخیر در اجرای این سیاست بیش از همه به تبعات تورمی اجرای آن و همچنین عدم امکان پیش بینی واکنش های اجتماعی پس از یکسان سازی قیمت بنزین مربوط می شود.حال که دولت ناچار است برای جذب منابع و جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها مدیریت لازم را برای بازدهی مطلوب سیاستگذاری های خود داشته باشد،باید توجه کند که تورم یارانه ها بسیار جدی تر از افزایش قیمت‌حامل های انرژی است.لذا تا زمانی که قیمت‌های حامل های انرژی به نرخ های واقعی نزدیک نشوند. لذا تا زمانی که قیمت‌های حامل های انرژی به نرخ های واقعی نزدیک نشوند،نمی توان آینده‌ای روشن برای نسل‌های آینده متصور بود،زیرا نسل‌های بعدی به دلیل تقسیم های نادرست امروز و بهر ه برداری بیش از حد منابع طبیعی با برهوتی مواجه می شوند که ساماندهی چنین وضعیتی وظیفه سیاست‌گذاران حاضر است.
عناوین دیگر روزنامه های اصفهان:
http://img7.irna.ir/1394/13940309/2865346/2865346-4343305.jpg
http://img7.irna.ir/1394/13940309/2865346/2865346-4343304.jpg

 

http://img7.irna.ir/1394/13940309/2865346/2865346-4343303.jpg


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار