مدیر کل بیمه سلامت استان همدان گفت: در حال حاضر یک‌میلیون و 120 هزار نفر از جمعیت استان زیر پوشش اداره کل بیمه سلامت قرار دارند.
کد خبر: ۴۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 31 May 2015

این روزها مردم و به ویژه بیماران با ثبت نام در بیمه سلامت همگانی به دنبال روزنه‌ امید برای کاهش هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌ها هستند.

به گزارش فارس؛ با اجرای طرح بیمه سلامت از ابتدای خرداد 93 هدف کاهش هزینه‌های درمان و آسیب‌های ناشی از آن به ویژه در بیماری‌های مزمن، بستری در بیمارستان و اعمال جراحی بوده است.

این طرح که در همدان همزمان با سراسر کشور آغاز شد با استقبال خوبی مواجه شده طوری که تعداد ثبت نام به تعداد قابل توجهی می‌رسد.

در واقع از آنجا که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری رفتار کرامت‌آمیز با بیماران بوده؛ باید همواره در راستای این هدف گام‌های مؤثری در جامعه برداشت.

شاید اجرای این طرح بتواند از دغدغه‌های مردم بکاهد اما باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجم را در دستور کار قرار داد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

امروز که در آستانه یک سالگی اجرای طرح قرار گرفته‌ایم به سراغ مردم رفتیم تا میزان رضایتمندی آنها را از اجرای آن سئوال کنیم.

خانم رحیمی با بیان اینکه اجرای طرح در کاهش هزینه‌های درمانم مؤثر بوده، خواستار کارایی این دفترچه در مراکز درمانی خصوصی نیز شد.

آقای حمیدی که مراحل ثبت نام را می‌گذراند، عنوان کرد: امیدوارم ثبت نام و دریافت دفترچه با سرعت بالایی پیش رود تا کمتر فشار ناشی از هزینه‌های درمان را تحمل کنم؛ ما انتظار داریم امور بیمه تکمیلی نیز با آن پیش رود.

سعید فرجی به اقدامات اجرایی طرح بیمه همگانی سلامت در استان پرداخت و اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، سازمان بیمه سلامت ایران پوشش کامل نیازهای پایه درمان را برای همه افراد در نظر گرفت تا شاهد کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان باشد.

وی با اشاره به شعار سازمان بیمه سلامت که برگرفته از بیانات رهبری است، افزود: ایشان فرمودند «ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده‌ای مریض شد، بیش از رنج مریض‌داری، رنج دیگری نداشته باشد» که هدف ما نیز همین است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان به بیان اجرای طرح بیمه سلامت همگانی پرداخت و گفت: طبق قانون و بر اساس طرح بیمه همگانی سلامت باید همه مردم ایران که فاقد هر گونه دفترچه درمانی هستند زیر پوشش بیمه پایه قرار گیرند.

وی با اشاره به اجرای این طرح از ابتدای خرداد 93 در کشور، عنوان کرد: طی مدت یک سال، بیش از 9 میلیون نفر در کشور بیمه سلامت همگانی دریافت کرده‌اند.

فرجی با بیان اینکه با اجرای طرح در استان بیش از 225 هزار نفر که هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای نداشتند در سامانه بیمه سلامت همگانی ثبت نام و زیر پوشش قرار گرفتند، گفت: از این تعداد 215 هزار نفر تاکنون دفترچه درمانی خود را دریافت کرده و مابقی با وجود تأیید اطلاعات، برای تکمیل پرونده و دریافت دفترچه خود مراجعه نکرده‌اند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تفاوتی بین خدمات قابل ارائه به بیمه‌شدگان طرح بیمه سلامت همگانی با سایر صندوق‌ها وجود دارد؟، تصریح کرد: کیفیت خدمات و هزینه‌های بیمه‌شدگان طرح بیمه سلامت همگانی با دیگر صندوق‌های بیمه ای تفاوت ندارد.

مدیرکل بیمه سلامت همدان خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت مبلغ فرانشیز در بیمارستانهای دولتی ـ دانشگاهی 10 درصد بوده که با اجرای طرح به 6 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تنها در صندوق روستاییان، بیمهشدگانی که سیستم ارجاع را رعایت کرده بودند پنج درصد هزینه را می‌پرداختند که آن هم به سه درصد کاهش یافت.

فرجی با اشاره به تعداد بیمه‌شدگان در استان از ابتدای اجرای طرح تاکنون، گفت: بیش از 215 هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

وی گفت: با احتساب جمعیت زیر پوشش سایر صندوق‌ها 140 هزار نفر در صندوق کارکنان دولت، 7 هزار نفر در صندوق بیمه ایرانیان، 66 هزار نفر در صندوق سایر اقشار، 692 هزار نفر در صندوق روستاییان ثبت نام کرده‌اند.

مدیر کل بیمه سلامت استان همدان یادآور شد: در حال حاضر یک‌میلیون و 120 هزار نفر از جمعیت استان زیر پوشش اداره کل بیمه سلامت قرار دارند.

وی با اشاره به تعداد مؤسسات تشخیصی درمانی و پزشکان استان به منظور ارائه خدمات به بیمه‌شدگان طرف قرارداد سازمان، افزود: در حال حاضر از 909 پزشک موسسه تشخیصی درمانی و بیمارستان استان، 791 مؤسسه طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت استان همدان هستند که به بیمه‌شدگان سازمان خدمات ارائه می‌دهند.

فرجی ادامه داد: 136 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و 50 مرکز بهداشتی درمانی شهری با 200 پزشک و 167 ماما در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

وی با اشاره به نظارت سازمان بیمه سلامت بر کیفیت ارائه خدمات تشخیصی ـ درمانی، بیان کرد: بر اساس مقررات سازمان، برنامه منظم نظارت و پایش عملکرد پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد تدوین و اجرایی شده است.

مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت 93 بیش از یکهزار و 560 مورد از مؤسسات بازدید صورت گرفته است، افزود: با بیش از 90 مورد اقدام خلاف ضوابط و مقررات مشاهده شده، برخورد قانونی انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین از مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی بیش از یک‌هزار و 500 مورد بازدید شده است.

مدیر کل بیمه سلامت همدان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه‌های پرداختی توسط بیماران بستری‌شده در بیمارستان نیز نظارت می‌شود، گفت: این بیماران می‌توانند پس از پرداخت هزینه‌های بیمارستانی، با تکمیل فرم خوداظهاری میزان هزینه پرداخت شده خود را به اطلاع همکاران ناظر در بیمارستان برسانند که تاکنون چند مورد از این خوداظهاری‌ها منجر به عودت اضافه پرداختی‌ها شده است.

وی اضافه کرد: در اداره رسیدگی به اسناد پزشکی اداره کل نیز اسناد تشخیصی ـ درمانی بیمارستان‌ها، پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد مورد رسیدگی قرار گرفته و سپس هزینه خدمات ارائه شده توسط اداره کل پرداخت می‌شود.

فرجی از رسیدگی به 4 میلیون سند به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال از ابتدای اردیبهشت 93 تاکنون خبر داد و افزود: مطالبات پزشکان، آزمایشگاه‌ها و مراکز پاراکلینیک تا پایان دی ماه و داروخانه‌ها تا پایان بهمن ماه پرداخت شده است.

وی افزود: مطالبات بیمارستان‌های خصوصی تا پایان آذر ماه پرداخت شده به طوری که 90 درصد مطالبات آذرماه 93 بیمارستان‌های دولتی را پرداخت کردیم.

مدیر کل بیمه سلامت استان همدان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه ارتباطی بین طرح بیمه همگانی سلامت و طرح تحول نظام سلامت است، بیان کرد: با اجرای طرح بیمه همگانی سلامت علاوه بر پوشش کامل بیمه پایه، میزان پرداختی بیمه‌شدگان بستری‌شده در بیمارستان‌های دولتی ـ دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها برای انجام برخی اقدامات تشخیصی ـ درمانی و خرید پروتز به مراکز خارج از بیمارستان منتقل می‌شدند که این امر موجب شده بود پرداختی از جیب بیماران به بیش از 10 درصد برسد، عنوان کرد: با اجرای طرح در گام اول پرداختی از جیب مردم به 10 درصد و در گام بعدی به 6 درصد کاهش پیدا کرد.

فرجی افزود: در واقع این دو طرح بیمه همگانی سلامت و طرح تحول نظام سلامت با هدف تکمیل پوشش بیمه پایه درمان، ارتقای کیفیت خدمات درمان و ارتقای نظام سلامت کشور به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در آینده، افزود: سال آینده یکی از برنامه‌ها تکمیل پوشش آن دسته از افرادی است که تاکنون به هر دلیلی دفترچه بیمه درمانی دریافت نکرده‌اند و یا به دلیل اتمام اعتبار و یا ضوابط قانونی بیمه‌های آنها در سایر صندوق‌ها ابطال می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به دیگر برنامه‌های این اداره، گفت: گسترش کیفی نظارت بر درمان بیمه‌شدگان بستری در بیمارستان‌های دولتی ـ دانشگاهی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه آشناسازی مردم با حقوق و وظایف در قبال بیمه پایه درمان و توانمندسازی بیمه‌شدگان در برنامه اداره کل قراردارد، افزود: در نظر داریم در صورت تأمین بودجه، پرداخت به مؤسسات و مراکز طرف قرارداد را سریعتر انجام دهیم تا در نهایت بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و ارزشمند شدن دفترچه‌های درمان را داشته باشیم.

فرجی به برنامه‌های آینده سازمان بیمه سلامت ایران در راستای الکترونیکی کردن پرونده درمان بیمه‌شدگان اشاره کرد و گفت: تبدیل دفترچه‌ها به کارت هوشمند با همکاری وزارت بهداشت از برنامه‌هاست.

شاید اگر به جای درمان به پیشگیری و به ویژه به شعار کنونی وزارت بهداشت مبنی بر سلامت غذایی از مزرعه تا سفره عمل می‌کردیم با این ارقام بزرگ هزینه درمان مواجه نبودیم و دردهای مزمن و صعب‌العلاج خانواده‌های ما را آزار نمی‌داد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار