معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان:
تابناک: معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان گفت: تمرکز شهرداری اصفهان روی شهر اصفهان است و جای کارگروهی برای تحقق شهر الکترونیک در اصفهان خالی است.
کد خبر: ۴۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 31 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدجواد امیدی پیش از ظهر امروز در هفتمین سلسله گفت‌و‌گوی تخصصی شهر اندیشی مرکز پژوهش‌های کاربردی و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر
با موضوع نقش شورا و شهرداری در تحقق شهر الکترونیک در شهر اصفهان اظهار کرد: شهر الکترونیکی شهری است که زیر‌ساخت‌ها و بستر‌های الکترونیکی مناسب در آن وجود داشته باشد و این موضوع به رفاه مردم در زمینه‌های مختلف زندگی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه شهر الکترونیکی فضای مناسبی است که به لحاظ زیر‌ساخت‌ها و نرم‌افزار‌ها بتواند امکانات ارتباطی را در اختیار مردم قرار بدهد، اضافه کرد: شهرداری الکترونیک نیز باید تمام فعالیت‌های خود را در این بستر انجام بدهد.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مزیت‌های شهر الکترونیک مشخص است، تصریح کرد: سرعت در انجام کار‌ها، عدم اتلاف وقت، کاهش حمل و نقل و ترافیک، سهولت پاسخ‌دهی مسئولان، صرفه‌جویی در وقت، دسترسی به اطلاعات و موارد دیگر از مزایای ناشی از شهر الکترونیک است.

وی با تاکید بر اینکه شهر الکترونیک در صورتی که درست پیاده‌سازی شود و درست مورد استفاده قرار بگیرد، معایبی ندارد، ادامه داد: رسوخ ابزار‌های الکترونیکی در زندگی مردم مدل زندگی مردم را تغییر می‌دهد و به دنبال این موضوع روابط اجتماعی مردم به روابط پشت صفحه اینترنت محدود می‌شود.

امیدی با اشاره به اینکه در صورتی که شهر الکترونیک براساس اهداف و برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده برای آن تقویت شود، اهمیت دارد، تاکید کرد: در بحث شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیک باید تمایز قائل شویم.

وی با بیان اینکه شهرداری الکترونیک باید ارتباط با مردم را تسهیل کند، افزود: شهر الکترونیک الزاما ارتباط با شهرداری نیست و زمانی که شهر الکترونیک در زندگی مردم رسوخ پیدا کند، زندگی مردم را تسهیل می‌کند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه برای تحقق شهر الکترونیک تنها نباید بار را روی دوش شهرداری یا دولت گذاشت، گفت: شهرداری می‌تواند در این حوزه فرهنگ‌سازی کند و شهرداری باید سرویس‌ها و خدمات خود را پیاده‌سازی کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید به شکل‌گیری و توسعه سرویس‌های کسب و کار ICT کمک کند، اظهار کرد: بخش خصوصی باید قوی باشد و حمایت از کسب و کار‌های بخش خصوصی در حوزه ICT ضرورت دارد.

امیدی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند در این حوزه ایفای نقش کند، ادامه داد: شهرداری باید به حوزه استفاده از صنعت ICT در زمینه ارائه خدمات و امکانات بهتر به مردم توجه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مخابرات نیز باید بستر‌های ارتباطی را فراهم کند، تصریح کرد: ما در این زمینه یکی، دو نسل از دنیا عقب هستیم و با توجه به این موضوع پهنای باند و سرعت اینترنت باید افزایش پیدا کند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه دولت و مخابرات باید بستر‌های لازم را فراهم کنند، اضافه کرد: امنیت مهم است که باید به آن توجه شود و همچنین فضایی باید وجود داشته باشد که از بخش خصوصی حمایت شود.

وی با بیان اینکه اگر اعتباری حدود پنج میلیارد تومان وجود داشته باشد، تا پایان سال 50 شرکت ICT را تحویل می‌دهیم، تاکید کرد: به یک شرکت ICT 74 میلیون تومان وام پرداخت کرده‌ایم که در حال حاضر این شرکت 20 میلیارد تومان ارزش دارد.

امیدی با تاکید بر اینکه حمایت‌ها باید در بخش‌های مختلف باشد، افزود: فناوری اطلاعات ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و با استفاده از فناوری‌های روز در بحث سلامت می‌توانیم نتیجه بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح گام نخست در راستای تحقق شهر الکترونیک است، گفت: همچنین اختصاص منابع برای اجرای این طرح امری مهم و ضروری است و باید به بحث استقرار شهر الکترونیک به عنوان یک پروژه بزرگ نگاه شود.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه شهرداری و استانداری باید مسئولیت‌های خود را در راستای تحقق شهر الکترونیک بدانند و موازی‌کاری در این مسیر نباید وجود داشته باشد، اظهار کرد: استانداری به این موضوع به میزان بسیاری می‌تواند کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی باید وظایف خود را انجام بدهند، ادامه داد: همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای استقرار IT در شهر بسیار مهم است و در حال حاضر نیز برنامه‌های کلان در کشور برای استقرار IT وجود دارد.

امیدی با اشاره به اینکه مأموریت‌ها و مسئولیت‌های هر دستگاهی باید مشخص شود و زیر‌ساخت‌های مورد نیاز نیز باید برای استقرار IT در شهر فراهم باشد، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع به همکاری استانداری و شهرداری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه زیر‌ساخت‌های مورد نیاز باید توسط مخابرات فراهم شود، اضافه کرد: در گذشته محوریت کار‌گروه فناوری اطلاعات استانداری اصفهان با شهرداری نبوده است.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: تمرکز شهرداری اصفهان روی شهر اصفهان است و جای کارگروهی برای تحقق شهر الکترونیک در اصفهان خالی است.

وی با تاکید بر اینکه استانداری و شهرداری باید با همکاری با یکدیگر در راستای تحقق شهر الکترونیک در اصفهان تلاش کنند، افزود: نفوذ IT و ICT در زندگی مردم به بحث گسترش ارتباطات کمک می‌کند و سرعت گسترش اطلاعات کمک می‌کند که مردم از فضای اطراف خود آگاه باشند.

امیدی با اشاره به اینکه مردم باید از وضعیت جامعه و حکومت خود آگاه باشند و مشارکت دادن مردم در امور جامعه امری مهم و ضروری است، گفت: فناوری اطلاعات ابزار مهمی است که اطلاعات به سرعت منتشر می‌شود و آگاهی عمومی بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات باید در میان مردم نهادینه شود، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی استفاده از این ابزار یکی از موارد ضروری در جامعه است و شورای شهر باید از شهرداری در این زمینه حمایت کند و نظارت‌های لازم را نیز در این زمینه داشته باشد.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه تحقق شهر الکترونیک به ایجاد اشتغال می‌تواند کمک کند، ادامه داد: ساماندهی بحث اینترنت سبب تقویت بحث گردشگری و سلامت و بهداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید ابزار‌های تحقق شهر الکترونیک را فراهم کنند، تصریح کرد: اینترنت هزینه ایجاد اشتغال را کاهش می‌دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار