نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: مردم نتیجه عملی برداشته شدن تحریم‌ها را احساس نکردند و سفر این همه هیأت‌های اقتصادی از خارج، کوچکترین گشایشی را در اقتصاد کشور به وجود نیاورد.
کد خبر: ۴۱۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ 02 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی و حیدرعلی عابدی دو تن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز برای حضور در یک مناظره اقتصادی در دفتر خبرگزاری فارس استان اصفهان حاضر شدند.

این مناظره به صورت زنده از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام برای علاقه‌مندان قابل مشاهده بود. که متن مشروح آن در ادامه آمده است:

موسوی لارگانی:

* در مباحث اقتصادی دولت یازدهم در مواردی مثل کنترل نرخ ارز و کنترل قیمت طلا موفق عمل کرده است.

* در بحث تورم نیز براساس مرکز آمار و بانک مرکزی دولت یازدهم موفق عمل کرده که البته آمار تورم با آنچه که در سفره مردم احساس می‌شود متفاوت است.

* قیمت بسیاری از اقلام مصرفی مردم تا چندین برابر افزایش یافته و در مقابل درآمد مردم افزایش پیدا نکرده است؛ آمار بانک مرکزی در خصوص تورم چندان برای مردم و در سفره آنان محسوس نیست.

* بنا به گفته دولت، تورم از 45 درصد به 8 درصد رسیده و رشد اقتصادی از منفی 6.8 به مثبت 8 رسیده است که رشد 14.8 درصدی نسبت به دولت قبلی را نشان می‌دهد اما در حال حاضر با یک نظرسنجی از مردم می‌توان به این نتیجه رسید که قدرت خرید مردم در دولت گذشته بالاتر بوده و زندگی آسوده‌تری داشته‌اند.

* عده‌ای از مردم بسیار پایین‌تر از خط فقر و فقط با پول یارانه‌ زندگی می‌کنند، در حقیقت آن‌ها زندگی نمی‌کنند بلکه فقط تلاش می‌کنند تا زنده بمانند؛ کسی که درآمدش از 1.5 میلیون تومان کمتر باشد زیر خط فقر است که 30 میلیون نفر از مردم کشور ما جزو این گروه هستند، همچنین 30 میلیون دیگر درآمدی که بتواند کفاف زندگی‌ آن‌ها را بدهد، ندارند.

* آماری که از تورم توسط دولت اعلام می‌شود با حقیقت زندگی و سفره مردم بسیار متفاوت است و مردم حق دارند آمار تورم دولتی را باور نکنند؛ اکثریت مردم تورم همراه با رونق را به رکود بدون تورم ترجیح می‌دهند.

* قدرت خرید مردم از سال 92 تاکنون افزایش پیدا نکرده است؛ قرار بود مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزایش پیدا کند نه اینکه یارانه‌ همه اقشار جامعه به صورت مساوی افزایش یابد.

* در موضوع قطع یارانه‌ها، دولت یازدهم اعلام کرد که 10 میلیون نفر استحقاق گرفتن یارانه را ندارند ولی بعد از تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی قرار شد یارانه کسانی که بالای 3.5 میلیون درآمد دارند قطع شود که نهایتاً دولت در این طرح اعلام کرد که ما نمی‌توانیم یارانه این افراد را قطع کنیم و در حقیقت دولت یازدهم قانون مصوب مجلس را زیر پا گذاشت.

* رئیس جمهور از سال 93 تاکنون اعلام کرده که رکود را پشت سر گذاشته‌ایم و این در حالی است که رکود، اقتصاد کشور را فلج کرده و سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند.

* جلوی واردات بی‌رویه باید گرفته شود چراکه رهبر معظم انقلاب این امر را حرام شرعی اعلام کردند اما همچنان واردات کالا در کشور بیداد می‌کند؛ کمر بسیاری از سرمایه‌گذاران با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا شکسته شده که اگر جلوی قاچاق کالا گرفته شود حداقل 1.5 میلیون شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

* آمار رشد اقتصادی که توسط بانک‌ها ارائه شده را به هیچ عنوان قبول ندارم؛ بعد از برجام هیچ یک از بانک‌های بزرگ جهانی حاضر به همکاری با ایران نشده‌اند.

* در همین استان اصفهان در بحث طرح رونق اقتصادی و حمایت از صنایع آمارهایی داده می‌شود که انسان تعجب می‌کند، اگر واقعاً 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی اختصاص داده شده چرا این همه رکود در کشور وجود دارد؟

* این ایراد به وزیر صنعت وارد است که چرا واردات و صادرات با تعرفه ترجیحی صورت می‌گیرد؟ کلیه کارخانجات تولید لوازم خانگی به همین دلیل رو به تعطیلی است اما همچنان لوازم خانگی از ترکیه وارد کشور می‌شود.

* از یک طرف می‌گویند پول فروش نفت در دولت قبل کجا رفته و از طرف دیگر می‌گویند اگر تحریم باشیم نمی‌توانیم نفت کشور را به فروش برسانیم! چرا الآن نمی‌گویند پول نفت کجا رفته؟ اگر اسم تعطیلی این همه بنگاه اقتصادی و اخراج کارگران رکود اقتصادی نیست پس چیست؟

* هم دولت قبلی و هم دولت فعلی در اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها خلاف کرده‌اند، دولت پیشین قرار بود یارانه را نسبت به دهک‌های مختلف جامعه متفاوت توزیع کند که این کار را نکرد و دولت فعلی نیز همان رویه را ادامه داد.

* دولت یازدهم نباید یارانه را مثل یک چوب به سر مردم بزند چراکه این حق واقعی مردم و از جیب آن‌هاست.

* افزایش قیمت انرژی از سال 89 تا کنون 15 برابر افزایش پیدا کرده، در صورتی که یارانه‌ها همچنان همان 45 هزار تومان است؛ هر دولتی روی کار می‌آید باید یارانه را نسبت به نرخ انرژی افزایش دهد.

* وقتی دولتمردان می‌گویند باید مدیر را هم به کشور وارد کنیم دیگر هیچ امیدی به آنان نیست چراکه آن‌ها هیچ اعتقادی به تکیه بر توانمندی‌های داخلی ندارند.

* آیا اولویت اقتصادی کشور خرید هواپیما بوده است؟ به دلیل وجود ذخایر خدادادی و امکاناتی که در کشور است قطعاً توانمندی ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها نفر وجود دارد ولی متاسفانه دولت هیچ انگیزه‌ای برای تولیدکننده‌های داخلی به وجود نیاورده و سپرده‌گذاری پول در بانک سود چندین برابر بدون ریسک اقتصادی دارد، در نتیجه سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را در تولید نمی‌گذارد.

* 38 سال است که آمریکا کشور ما را تهدید نظامی می‌کند و همواره گفته که همه گزینه‌ها روی میز است، اما هیچ غلطی نتوانسته بکند؛ حضور یکپارچه مردم در راهپیمایی‌ها و انتخابات آمریکا را وادار به عقب‌نشینی کرده است.

* دولت در برجام اصطلاحاً از هول حلیم در دیگ افتاد، ایران در برجام به همه تعهدات خود عمل کرد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، تحریم‌ها افزایش یافت و وضع اقتصادی بدتر از گذشته شد؛ این موضوع باید برای مردم مشخص شود که برجام تاکنون چه نتیجه‌ای برای مردم داشته است.

* مردم نتیجه عملی برداشته شدن تحریم‌ها را احساس نکرد‌ه‌اند؛ سفر این همه هیأت‌های اقتصادی به کشور ما، کوچکترین گشایش در اقتصاد را به وجود نیاورد؛ قرار بود در برجام امتیازاتی بدهیم و در مقابل آن امتیازاتی را دریافت کنیم ولی این اتفاق نیفتاد.

حیدرعلی عابدی:

* در بحث اقتصادی باید کلان‌نگری کرد و خردنگری باعث رکود اقتصادی و ورشکستگی کارخانجات است.

* دولت یازدهم در کنترل نرخ ارز و تورم بسیار خوب عمل کرده ولی برخی امور در دست دولت نیست، دولت بعدی باید تلاش کند تا علی‌رغم کنترل تورم قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

* آمار تورمی کنونی نشان‌دهنده این نیست که مردم فقط در خرید گوشت و نان و اقلامی مصرفی نظیر آن کاهش قیمت را احساس کنند، بلکه در خرید دیگر لوازم کاهش نرخ تورم خود را نشان می‌دهد.

* باید به مردم واقعیات را بگوییم تورم کاهش پیدا کرده‌ و دولت یازدهم از طرق دیگری هزینه‌های زندگی مردم را کاهش داده است؛ برای آنکه از رکود اقتصادی خارج شویم باید با کنترل تورم و کنترل نقدینگی برنامه‌های کوتاه‌مدت تدوین کرد.

* نباید یک سرمایه‌دار را برای برگشت یک چک به زندان انداخت، چراکه دیگر سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت تا چرخه تولید را به حرکت در آورد؛ برای خروج از رکود اقتصادی نباید شعار داد بلکه در کنار توسعه اقتصادی باید به قشر محروم توجه کرد.

* ملاک قدرت خرید مردم قیمت نان نیست؛ وقتی از سال 93 تا کنون قیمت نان بالا نرفته، نانوایان چگونه باید هزینه‌های خود را تأمین کنند، دولت آینده باید برای قشر آسیب‌پذیر برنامه داشته باشد.

* دولت به تنهایی نمی‌تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد و بدنه جامعه هم باید در این خصوص کمک کنند؛ قاچاق پدیده عجیبی است که در همه جا ریشه دوانده ولی در هر صورت دولت توانسته قاچاق را تا 40 درصد کنترل کند.

* در سال 93 کشور ما تحریم کامل بود ولی پس از برجام شاهد تعلیق 15 قطعنامه بین‌المللی بودیم؛ در 10 ماهه اول سال 95 اعلام شد که کشور 785 میلیون یورو گشایش سوئیفت داشته و ایران می‌تواند وارد بازار جهانی شود.

* در دولت یازدهم همه‌روزه و به صورت همزمان در چندین استان کشور افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های جدید صورت می‌گیرد بنابراین همه این موارد به علاوه افزایش فروش نفت یعنی پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی.

* دولت در جلوگیری از قاچاق کالا قدم‌های خوبی برداشته ولی این میزان کافی نیست؛ تا موضوع اشتغال حل نشود وضع اقتصادی مردم بهبود نخواهد یافت چراکه بسیاری از گره‌های اقتصادی کشور به دلیل بیکاری است.

* تنها راه کنونی دولت برای برون‌رفت از رکود توجه به سرمایه‌گذاری خارجی است و لازمه آن امنیت و ثبات سیاسی در کشور است؛ اقتصاد کلان کشور بستگی به ما دارد تا تابلوی ناامنی از کشور نشان ندهیم.

* اگر به جایی برسیم که سهم بودجه عمرانی بیشتر از سهم بودجه جاری کشور شود آن موقع است که می‌توانیم به قشر محروم کمک کنیم؛ در حال حاضر هیچ منبعی برای افزایش یارانه و دیگر اقدامات وجود ندارد، امیدوارم دولت آینده بتواند روی اشتغال و تولید داخل توفیقاتی داشته باشد.

* بازگشت یک سرمایه‌گذار ورشکسته به شرایط اولیه خود کار آسانی نیست و نیاز به زمان دارد، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که صنایع به سرعت به حالت اولیه خود بازگردند.

* در انتخابات ریاست جمهوری هر کاندیدایی که وعده افزایش یارانه را می‌دهد در حقیقت خلاف قانون عمل کرده چراکه این افزایش باید توسط مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گیرد.

* دولت به هیچ عنوان نمی‌تواند از درآمد مطلع شود بنابراین نمی‌توان متوجه شد که چه کسانی بالاتر از 3.5 میلیون حقوق می‌گیرند.

* اگر قرار باشد بر این اساس یارانه دهک‌های جامعه حذف شود قطعاً کارمندان دولتی به دلیل شفاف بودن درآمدشان متضرر می‌شوند چراکه شاغلان در مشاغل آزاد به هیچ عنوان میزان درآمد خود را اعلام نمی‌کنند.

* ارزش پول ایران از دولت قبلی کاهش یافته و در این دولت ارزش پول کشور کاهش پیدا نکرده است؛ باید توجه داشت که اگر برجام رخ نداده بود وضعیت تورم در کشور بدتر از حالت فعلی می‌شد.

* رونق در صنعت هواپیمایی باعث به وجود آمدن تسهیلات شغلی و مسافرتی است که اگر به صنعت هواپیمایی کشور توجه شود، قسمتی از درآمد ارزی نیز تأمین خواهد شد؛ اگر فرودگاه‌های کشور توسعه پیدا کند اشتغال زیادی به وجود می‌آید چراکه کشور برای صنعت هوایی و مسافرتی موقعیت بسیار مساعدی دارد.

*هیچ یک از ما معتقد به صلح با استکبار جهانی نبوده و آمریکا را قابل اعتماد نمی‌دانیم ولی هیچ دلیلی ندارد اگر آمریکا خوی جنگ‌طلبانه داشته باشد ما نیز خوی آمریکا را تحریک کنیم.

* مصلحت کشور در دولت یازدهم تصویب برجام بود و این در حالی است که در دولت قبل نیز مذاکرات زیادی با گروه 5+1 صورت گرفته بود؛ تحریم‌های آمریکا را می‌توان دور زد ولی تحریم‌های بین‌المللی فلج‌کننده است و در حال حاضر تحریم‌های بین‌المللی رفع شده است.

* موضوع «سایه جنگ» را قبول ندارم و بدون شک پس از جنگ تحمیلی تاکنون هیچ کسی نمی‌تواند ایران را از نظر نظامی تهدید کند؛ رفع تحریم‌ها بسیاری از مسائل کشور را حل کرد و این حل مسائل نتیجه برجام بود.

* صف متحد اروپا و آمریکا در دشمنی با ایران توسط برجام شکسته شد و در حال حاضر فقط آمریکا با کشور ما دشمنی دارد؛ نباید مباحث برجام را خرج مسائل سیاسی و جناحی داخلی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار