مروری بر روزنامه های چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه؛
روزنامه های امروز در گزارش های خود به موضوع انتخابات و کشمکش میان نامزدهای انتخاباتی پرداخته اند. در همین حال، موضوع چرخش سیاست های حماس و همچنین روز آزادی مطبوعات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۴۱۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 03 May 2017

روزنامه های امروز در گزارش های خود به موضوع انتخابات و کشمکش میان نامزدهای انتخاباتی پرداخته اند. در همین حال، موضوع چرخش سیاست های حماس و همچنین روز آزادی مطبوعات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است..

به گزارش «تابناک»، کشمکش انتخاباتی میان جناح های مختف ادامه دارد.

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوري حماس از ايران؟

روزنامه کیهان در گزارش اصلی خود با تیتر «هزینه‌های دولت یازدهم بیشتر از 5 دولت قبل بوده است»، به نقد از عملکرد دولت پرداخته است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «گاهی به عملکرد 4 ساله دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که خرج‌کرد این دولت در 4 سال نه‌تنها از مصرف 8 ساله دولت قبل بیشتر بوده بلکه در برخی شاخص‌ها به ‌اندازه 5 دولت قبل هزینه کرده است.

فقط در یک فقره، مجموع منابع ریالی درآمدهای ارزی در این چهار سال بیش از 1000 هزار میلیارد تومان بوده است که دو برابر درآمد 500 هزار میلیارد تومانی دولت دهم بوده است.در نمونه دیگر، جمع هزینه‌های جاری در «دولت روحانی»، بیش از 642 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در هیچ دولتی در جمهوری اسلامی ایران سابقه ندارد. برای اینکه بزرگی این عدد بیشتر نمایان شود، کافی است بدانید، در مجموع 5 دولت قبل از دولت یازدهم، یعنی دولت‌های ششم تا دهم، مجموع هزینه‌های جاری کمتر از این رقم بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، از سال 72 تا 91 یعنی طی 20 سال حدود 640 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری شده است.همچنین در دولت یازدهم نرخ رشد هزینه‌های جاری بیش از 2 برابر شده و به 133 درصد رسیده است، این در حالی است که نرخ رشد هزینه‌های جاری در دولت نهم 47/6 درصد بوده و در دولت دهم به 52/7 درصد رسیده است.»

همچنین حسین شریعتمداری در یادداشتی در این روزنامه به نقد ادعای اینکه برجام سایه جنگ را از کشور برداشته پرداخته و آن را دروغ انگاشته است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «خطاب به کسانی که ادعا می‌کنند برجام سایه جنگ را از سر ملت دور کرده است باید گفت؛ وقتی آنچه آمریکا و متحدانش در پی آن بوده‌اند، بی‌چون و چرا به آنها تحویل داده‌اید، دیگر چه نیازی به حمله نظامی دارند؟! ماجرای شما شبیه داستان کسی است که با افتخار می‌گفت؛ همیشه در همه دعواها و منازعات، بنده حرف آخر را می‌زنم! پرسیدند؛ حرف آخرت چیست که طرف مقابل را وادار می‌کند دست از نزاع بردارد و به نفع تو کنار بکشد؟! طرف پاسخ داد؛ می‌گویم؛ بله قربان! حق با شماست، بنده اشتباه می‌کنم! بفرمائید هر چه دلتان می‌خواهد انجام بدهید!

حالا خودتان قضاوت کنید؛

- وقتی آن همه امتیاز نقد را یکجا و بی‌چون و چرا تحویل حریف می‌دهید و در مقابل، فقط یک مشت وعده نسیه می‌گیرید که حریف همان وعده‌های نسیه را هم یکی پس از دیگری انکار می‌کند و به قول خودتان دبه درمی‌آورد، و شما کمترین واکنشی نشان نمی‌دهید! آیا برای حریف پیام ضعف و زبونی نفرستاد‌ه‌اید؟!

- و یا در حالی که آمریکا روی فشار اقتصادی به کشورمان اصرار می‌ورزد و با تحریم‌های پی در پی به مقابله با ایران اسلامی آمده است، ادعا می‌کنید «خزانه خالی است»! حریف را به ادامه فشار اقتصادی تشویق نکرده و پیام نداده‌اید که «خوش به نشان آمده است»!

- و یا هنگامی که می‌فرمائید؛ آمریکا می‌تواند با یک بمب و ظرف 5دقیقه تمام تأسیسات نظامی ما را ویران کند و از کار بیندازد! آیا مفهومی غیر از این دارد که دستهایتان را در مقابل آمریکا به نشانه تسلیم بالا برده‌اید!

- و یا وقتی با صدای بلند اعلام می‌کنید که دنیای امروز، دنیای مذاکره است و نه موشک، آیا غیر از این است که به حریف پیغام می‌دهید؛ نگران موشک‌های ما نباش، همه را از بین می‌بریم!

طرح از روزنامه اعتماد

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوري حماس از ايران؟

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بلاي وعده‌هاي نجومي» نوشت: «مي‌توانيد يا دل‌تان مي‌خواهد؟»؛ اين پرسشی است كه سخنگوي دولت يازدهم از كانديداهايي مي‌پرسد كه با وعده سه برابر كردن يارانه‌ها پا به عرصه رقابت‌هاي رياست‌جمهوري گذاشته‌اند. وعده‌هايي نجومي كه نوبخت به همه كانديداهاي رقيب مي‌گويد: «دل ما هم مي‌خواهد اما منابع كشور اجازه چنين كاري نمي‌دهد.» محمدباقر نوبخت در جلسه هفتگي خود با اصحاب رسانه به تفصيل به مهم‌ترين شعارهاي انتخاباتي رقباي رييس دولت يازدهم پرداخت. او افزايش سه برابري يارانه‌ها را تنها به شرطي امكان‌پذير دانست كه قيمت حامل‌هاي انرژي را شش برابر زياد كنيم. موضوعي كه البته سخنگوي دولت طبق آمار و مستند به احكام ديوان محاسبات آن را اعلام كرد و گفت: «كل فروش شركت پالايش و پخش ٣٦ هزار و ٨٠٠ ميليارد تومان است اما همه را كه نمي‌تواند بين مردم تقسيم كند. سهم سازمان از شركت پالايش و پخش ٢٣ هزار و ٩٠٠ ميليارد تومان است. سهم شركت گاز در اين محاسبه ١٥ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان و شركت برق ١٦ هزار و ٧٠٠ ميليارد تومان است كه در مجموع ٦٩ هزار ميليارد تومان مي‌شود كه سهم شركت برق براي سرمايه‌گذاري در بخش خود در نظر گرفته شده و از اين محاسبات كنار رفت. بنابراين با احتساب كسورات قانوني ٣٦ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان باقي مي‌ماند كه سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌تواند آن را در اختيار داشته باشد. در سال ١٣٩٥، ٤١ هزار ميليارد تومان يارانه نقدي پرداخت شد و علاوه بر آن ٤٨٠ ميليارد تومان به موضوع سبد امنيت غذايي و ٥٠٠ ميليارد تومان به موضوع سلامت اختصاص داده شد. پس كل پولي كه در اختيار دارد٣٦ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان اما پرداختي آن ٤٢ هزار ميليارد تومان است و مابه‌التفاوت آن را از خزانه برداشتيم. وي در ادامه گفت: من به صداقت و شرافت كساني كه طرح افزايش يارانه را مطرح مي‌كنند، شك ندارم اما اين حرف بسيار قابل‌تامل است و اميدوارم منظورشان افزايش يارانه اقشار كم درآمد باشد كه البته آن هم ٣ تا٤ برابر افزايش يافته است و علي‌البركه‌الله هم براي آن گفته شد يعني آنها كه مستمري مي‌گرفتند يارانه‌شان هم افزايش يافته است. حالا بايد پرسيد كه منظور از افزايش يارانه افراد كم‌درآمد چيست و اينكه منظور اين است يارانه همه افراد افزوده شود؟»

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوري حماس از ايران؟

پرویز سروری در گفت و گو با روزنامه جوان با عنوان «مجرمان حبس دیده را هم تأیید صلاحیت کردند» به موضوع رد صلاحیت های گسترده در انتخابات پرداخته است. سروری در این گفت و گو می گوید: «يكي از دوستان ما را كه قانون تدريس مي‌كند، با استناد به بند دال ماده ٢٦ قانون رد صلاحيت كردند؛ آن هم به بهانه ابراز نكردن وفاداري به قانون اساسي.

رئيس ستاد انتخاباتي ليست خدمت ادامه داد: خيلي از دوستان ما را با اين بهانه رد كردند. با اين اوضاع چگونه ليست خود را اعلام كنيم؟

سروري گفت: افرادي كه در ليست قبل، در سطوح بالاي آرا قرار داشتند، اين دوره رد شدند. البته ما به قانون پايبنديم، اما آنها مي‌خواهند با اين بي‌عدالتي ليست ما را تا آخر باز بگذارند تا كار انتخاباتي صورت نگيرد.وي تصريح كرد: بايد پرسيد كه چرا مجلس و رئيس مجلس ورود نمي‌كنند؟ در حالي كه اين هيئت هيچ مصداقي هم براي اين بهانه يعني « ابراز نكردن وفاداري به قانون» ارائه نمي‌كنند.

رئيس ستاد انتخاباتي ليست خدمت اضافه كرد: كساني كه تا ديروز همه نهادهاي كشور را متهم مي‌كردند امروز نشان دادند كه تماميت‌خواه هستند. سروري افزود: اين اقدامات موجب سلب اعتماد مردم از كساني است كه قانون را براي منافع خود بكار مي‌گيرند و اين براي نمايندگان مجلس زيبنده نيست.رئيس ستاد انتخاباتي ليست خدمت خاطر نشان كرد: متأسفانه برخي افراد تأييد صلاحيت شده‌اند كه محكوميت مؤثر دارند و بعضاً ماه‌ها و سال‌ها در زندان بودند، اما دوستان ما كه افراد موجه و بعضاً از رزمندگان دفاع مقدس هستند، رد صلاحيت شدند.»

روز آزادی مطبوعات

ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوري حماس از ايران؟

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «پرواز آزادي با قلم» نوشت: «روزها گذشتند و تقويم ها گفتند كه بار ديگر به روز سوم مه رسيديم؛ روزي كه در تقويم‌ها به نام ركن چهارم دموكراسي و به پاس تاثيرگذاري‌‌شان، روز جهاني آزادي مطب وعات نام گرفته است. مناسبتي كه در لابه‌لاي برگه‌هاي تقويم جا خوش كرده است تا يادآوري كند، حرمت و تاثيرگذاري آنچه را كه از آن با عنوان گذرگاه رسيدن به آزادي ياد مي‌كنند.

مطبوعات ايران نيز در اين سال‌ها با تمام افتان و خيزان حالي‌اش، همپاي ساير همنوعانش در سراسر دنيا سرپا مانده تا از ياد برده نشود، لحن خوش آزادي ميان لهجه روزمرگي ميل به آزادي.به مناسبت روزجهاني آزادي مطبوعات بر آن شديم تا با يادداشت‌هايي از روزنامه‌نگاران نسل ديروز و امروز اين عرصه، مقام آزادي كلمه را پاس بداريم.»

دوري حماس از ايران؟

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دوري حماس از ايران؟» نوشت: «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در اساسنامه تازه خود، بند مربوط به نابودی اسرائیل را حذف کرد و مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. اين موضوع مي‌تواند روابط ايران و حماس را دگرگون كند؛ روابطي كه خالد قدومی، نماینده «جنبش مقاومت اسلامي فلسطين» در ایران، در مصاحبه قبلي خود با روزنامه «شرق» (آذر ٩٥)، آن را «راهبردي» مي‌‌خواند و تأكيد داشت كه مقامات تصميم‌گيرنده در جمهوري اسلامي ايران مواضع منطقه‌اي حماس را درك مي‌كنند. حال بايد ديد ايران اين موضع‌گيري جديد را نيز همان‌طور‌كه حماس مي‌خواهد، درك مي‌كند يا خير. نماينده حماس در ايران كه فاصله‌گرفتن اين جنبش از ايران و نزديكي‌شان به قطر و عربستان را رد مي‌كرد، تأكيد داشت كه با درنظرگرفتن منافع فلسطين، تلاش مي‌كنند تا روابط منطقه‌اي خود را متوازن نگاه دارند. آنها اين بار در راستاي تأمين منافع و توازن روابط منطقه‌اي خود، از وجه‌اشتراك‌شان با ايران؛ يعني دشمني با اسرائيل گذشته‌ و با يك چرخش اساسي در مواضع خود، مرزهاي ١٩٦٧ را به رسميت شناخته‌اند. مرزهای ۱۹۶۷، شامل سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه می‌شود؛ سرزميني كه در جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد. سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز که اکنون کرانه باختری رود اردن را در کنترل دارد، پیش‌تر این مرزها را به رسمیت شناخته بود.»

طرح از روزنامه شهروند
 
ادامه کشمکش انتخاباتی میان جناح های سیاسی/ دوري حماس از ايران؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار