در جلسه کارگروه آرد و نان استان مطرح شد:
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت نان در سلامت مردم، گفت: باید بر کیفیت تولید نان دقت و نظارت بیشتری شده و با کوچک‌ترین موضوعی که در سلامت نان مشکل ایجاد می‌کند برخورد شود.
کد خبر: ۴۲۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 10 May 2017
دکتر اسماعیل جبارزاده در نشست کارگروه سامان‌دهی گندم، آرد و نان استان،‌ با اشاره به اینکه نان، نعمتی است که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند، افزود: وقتی که دامنه شمول یک ماده غذایی تا این حد گسترده است باید در تولید آن دقت و نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم استفاده از نان سالم در سلامت مردم و کاهش بیماری‌های گوارشی، گفت: در طول یک سال گذشته کارهای خوبی در جهت فرهنگ‌سازی استفاده از نان کامل و سالم انجام شده و باید به سمتی حرکت کنیم که همه نانوایی‌ها به تدریج از آرد کامل برای پخت نان استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه افزایش میزان سبوس در آرد به نفع سلامت مردم است، گفت: البته الزام کارخانجات آردسازی و نانوایی‌ها به تولید و استفاده از آرد کامل به سرعت امکان‌پذیر نیست و این کار باید به صورت تدریجی و توسط کارخانه‌ها و نانوایی‌های داوطلب صورت گیرد تا در نهایت فرهنگ استفاده از آرد کامل جا بیفتد.

وی همچنین بر برخورد با نانوایی‌های غیرمجاز تأکید کرد و گفت: به نانوایی‌هایی که فاقد پروانه کسب هستند اما ضوابط و مقررات اتحادیه نانوایان را رعایت کرده‌اند بر اساس ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز داده شود.

جبارزاده همچنین بر صدور مجوز ایجاد سیلو متناسب با نیاز استان تأکید کرد و گفت: ما به عنوان مسئول اجرایی موظفیم مجوزهای سرمایه‌گذاری را به‌نحوی صادر کنیم که موجب اتلاف سرمایه بخش خصوصی نشود؛ لذا در صدور مجوز ایجاد سیلو باید نیاز مناطق مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی استفاده از نمک سالم و استاندارد در پخت نان را مورد تأکید قرار داد و گفت: به‌عنوان دستگاه حاکمیتی موظفیم که تغذیه سالم مردم را تأمین کنیم و بر این اساس تولید نمک استاندارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا نانوایی‌ها در تهیه نمک سالم مشکلی نداشته باشند.

وی به موضوع اختلاط گندم نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید از راهکارهای علمی و تجربه‌های موفق دنیا استفاده کنیم و همچنین از اختلاط گندم مناطق مختلف در سیلوها اجتناب شده و طرح اختلاط گندم به عهده کارخانجات آردسازی گذاشته شود.

جبارزاده همچنین فرهنگ‌سازی برای کاهش دورریز نان و اسراف در مصرف این ماده غذایی و افزایش بار علمی کارگروه آرد و نان استان با تشکیل کمیته‌ای علمی را مورد تأکید قرار داد.

قائم‌مقام سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی نیز در این جلسه از تشکیل یک هزار و 500 پرونده تخلف نانوایی‌ها در استان خبر داد و گفت: معاونت بازرسی و نظارت بر قیمت کالا سازمان صنعت، معدن وتجارت و اتحادیه‌های مربوطه نسبت به بازرسی و نظارت بر کیفیت و کمیت نان‌های تولیدی اقدام و متخلفان را به اداره تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنند.

غلامعلی راستی، شناسه‌دار کردن واحدهای نانوایی که قبلاً فاقد پروانه کسب بودند و تعیین به‌موقع سهمیه نانوایان از طریق سامانه برای چهار هزار و 173 واحد نانوایی یارانه‌ای را از اقدامات انجام یافته در خصوص واحدهای نانوایی عنوان کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :