کارشناس مسائل شهری:
تابناک: کارشناس مسائل شهری گفت: جذب منابع مالی بین‌المللی و نیز ایجاد بستر برای سرمایه گذاری خارجی، فرصت های شغلی شهرها را چندین برابر می‌کند.
کد خبر: ۴۲۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 12 May 2017

سید مرتضی حسام نژاد در گفت و گو با خبرنگار تابناک اصفهان، با اشاره به اینکه منابع مالی مورد نیاز شهرها را می توان از طریق مشارکت های عمومی داخلی و جذب سرمایه های داخلی و سرمایه گذاری خارجی تامین کرد، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از شهرهای دنیا به سوی استفاده از منابع بین المللی برای توسعه شهرها و اجرای طرح های عمرانی پیش رفته اند که نمونه پیشرفته این موضوع را می توان در کشورهای ترکیه و انگلیس مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای ایران در مسیر جذب سرمایه های بین المللی مانند آنچه از سوی صندوق جهانی و منابع مالی سازمان ملل، تاکنون عملکرد چندان مثبت و رو به جلویی نداشته اند، گفت: سرمایه گذاری خارجی در شهرها از طریق مشارکت انتفاعی (جوینت ونچر) یا فاینانس قابلیت جذب دارد که شهری مانند اصفهان، ظرفیت های جذب بالایی در این راستا دارد.

این کارشناس مسائل شهری گفت: به طور مثال در کشوری مانند اسپانیا "ویزای طلایی" برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است اما در کشور ما هنوز مسیرهای قانونی در این راستا طی نشده است.

وی با بیان اینکه در چنین کشورهایی برای اعتماد سازی سرمایه گذاران خارجی، تسهیلاتی در حوزه اقامت تدوین شده است، تصریح کرد: ما باید برای افزایش فرصت های شغلی از طریق جذب سرمایه گذار خارجی، این تسهیلات را تدوین و اجرایی کنیم.

حسام نژاد با تاکید بر اینکه با توجه به پتانسیل های فرهنگی شهر اصفهان، می توان از توان رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای خارجی برای جذب سرمایه گذاری استفاده کنیم، افزود: خواهرخوانده های شهر اصفهان فرصت مناسبی برای جذب مشارکت های خارجی در پروژه های شهر است که اگر اراده مدیریتی برای این بخش وجود نداشته باشد، بسترهای موجود هم پاسخ گوی جذب سرمایه گذار نخواهد بود.

وی بیان داشت: همانطور که با عزم جهادی توانستیم حجم قراردادهای مشارکتی در شهر اصفهان را نسبت به 10 سال گذشته 2.4 برابر کنیم و از این راه 21 هزار فرصت شغلی در شهر ایجاد شد قطعا با حضور سرمای ه گذار خارجی در کنار داخلی، این فرصت ها به چندین برابر آمار موجود افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه شورای شهر می تواند بسترهای قانونی برای حضور سرمایه گذار خارجی را با استفاده از رایزنی با نهادهای بالادستی، فراهم کند، افزود: اگر مسئولان ما به این باور برسند که حضور سرمایه گذار خارجی یک فرصت برای حل معضلات اقتصادی شهرهاست، در این صورت تسهیل امور هم با طی کردن بوروکراسی کمتری صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه شهرهای ما می توانند از اعتبارات سازمان ملل هم برای توسعه استفاده کنند، افزود: شهر استانبول ترکیه توانسته با منابع مالی سازمان ملل، پروژه سنگفرش ها را اجرایی و به رشد فرصت های شغلی از طریق جذب گردشگر از این راه، اقدام کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار