با مشارکت خانواده معظم شهید عقیل ملکان انجام شد
فرماندار شهرستان طالقان به خبرنگاران گفته است: این ضریح بسیار زیبا، کار هنرمندان اصفهانی بوده و بخش اعظمی از هزینه ساخت این ضریح را خانواده شهید عقیل ملکان پرداخت نموده‌اند.
کد خبر: ۴۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶ 01 June 2015
به گزارش تابناک – البرز: استان البرز دارای چندین امامزاده واجب‌التعظیم بوده که در میان آنها امامزاده هارون (ع) از شان و جایگاه والایی برخوردار است.
سال‌ها است که مردم شهرستان طالقان به این مکان مقدس پناه آورده و از برکات معنوی آن بهره‌مند می‌شوند.
در همین راستا با تلاش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز، ضریح جدید آستان مقدس امامزاده هارون (ع) ظهر امروز رونمایی شد.
در حاشیه این مراسم مصطفی فراهانی فرماندار جدید شهرستان طالقان به خبرنگاران گفته است: این ضریح بسیار زیبا، کار هنرمندان اصفهانی بوده و بخش اعظمی از هزینه ساخت این ضریح را خانواده شهید عقیل ملکان پرداخت نموده‌اند.
این امامزاده برادر بزرگوار امام هشتم حضرت امام رضا (ع) است و به دلیل نسبت با شهید طوس، مردم ارادت ویژه‌ای به امامزاده هارون (ع) دارند.
این ضریح متبرک با تلاش کارکنان و متخصصان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز نصب شده است.
لازم به توضیح است، در شرق ده جوستان از توابع شهرستان طالقان، محلی بنام تکیه امامزاده قرار دارد.
این محل پیکر مطهر امامزاده هارون (ع) را در آغوش گرفته و به همین دلیل به نام امامزاده تکیه شهرت یافته است.
امامزاده هارون (ع) امامزاده‌ای است صحیح‌النسب و جلیل القدر، به طوری که در کتاب های انساب نام ایشان و محل دفن ایشان در طالقان ثبت و نوشته شده است.
آن بزرگوار بلاواسطه فرزند حضرت امام همام موسی الکاظم علیه السلام است. ایشان برادر حضرت ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا علیه السلام و احمد بن موسی (ع)  شاه چراغ در شیراز و علاالدین حسین بن موسی (ع) در شیراز و حمزه بن موسی (ع) در ری و خواهر ایشان حضرت فاطمه معصومه علیها سلام هستند.
در زمان سلاطین صفویه، شاه طهماسب اول و شاه عباس اول بقیعه این امامزاده را تعمیر کردند.
سنگ مرمر سفیدی که اینک روی دیوار راهرو درب ورودی به این امامزاده نصب است از زمان صفویه بوده که با خط زیبا حکاکی شده و گواه این مدعیست که صورت وقفیات و تاریخ تعمیر این بقیعه متبرکه را بیان می‌دارد.
در گذشته مقبره امامزاده هارون(ع) دو لنگه درب ورود به صحن خاتم کاری شده ذیقیمت داشت که گویا در زمان قاجاریه ساخته و نصب شده بود. اما بعدها این درب‌های قیمتی و نفیس به احتمال فراوان به سرقت رفته و اینک به جای آن درب چوبی ساده‌ای نصب شده است.
در اسناد تاریخی درباره این امامزاده جلیل‌القدر آمده است: امامزاده هارون (ع) در بیست وسوم ماه رجب سال ۱۶۰ هجری قمری در شهر مدینه چشم به دنیا گشود.
ایشان فرزند امام موسی بن جعفر (ع) و ششمین فرزند از اولاد ایشان است. نام مادر او ام ولد بود. وی مدت ۲۰ سال از عمر با برکت خود را در مدینه سپری کرد و پس از هجرت امام علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه به سمت خراسان، او نیز همانند دیگر خاندان بنی هاشم به جهت اشاعه مذهب تشیع، محیط ناامن مدینه را به مقصد ایران ترک نمود.
امامزاده هارون ابتدا به شیراز و از آنجا به اهواز و قم مهاجرت کرد.
در سال ۱۸۴ قمری یکی از علمای قزوین به نام شیخ حسن معروف به (ابو محمد) از طرف جمعی از شیعیان ساکن آن دیار وی را به قزوین دعوت نمود.
با آمدن ایشان به قزوین عمال و مامورین حکومت عباسی و کارگزاران مامون قصد دستگیری و شهادت ایشان را کردند. این نقشه‌ای که از طرف مامون برای عموم سادات و امامزادگانی که به ایران مهاجرت کرده بودند، طرح ریزی شده بود و موجب شد تا امام زاده هارون (ع) قزوین را ترک نموده و در قریه در شمال شهرستان طالقان از توابع استان البرز مخفی شوند.
اما سر انجام این امامزاده واجب التعظیم در ۲۱ ربیع الثانی سال ۲۱۱ هجری قمری و در سن ۵۱ سالگی به شهادت رسیدند.
آیت الله مرعشی نجفی در مشاجرات سادات آورده‌اند، یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) امامزاده هارون (ع) است که در اطراف قزوین که فعلاٌ آن منطقه را اسم طالقان می شناسند مدفون است. از ایشان فرزندی به نام احمد و از او دو فرزند به نام محمد و موسی باقی مانده و از این دو بزرگوار ساداتی در عالم از جمله در ایران وعراق ومصر و ماورالنهر و بخارا بلاد هند منتشر هستند.
بارگاه امامزاده هارون (ع) یکی از ذخایر معنوی ارزشمند استان البرز بوده و هر ساله دل‌های هزاران عاشق اهل بیت (ع) را به خود جلب می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار