معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: ۴ هزار و ۸۴۰ مشاوره ژنتیک در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۲۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 16 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از تسنیم،فرحناز محمدی  با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک در استان کرمانشاه اظهار داشت: 4 هزار و 840  مشاوره ژنتیک در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه صورت گرفته است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه از فعالیت 4 مرکز مشاوره ژنتیک در استان خبر داد و گفت: این مراکز شامل دو مرکز غیردولتی در شهر کرمانشاه و یک مرکز در شهرستان کنگاور و یک مرکز دولتی نیز در شهر کرمانشاه هستند.

محمدی مشاوره ژنتیک را گامی مؤثر در پیشگیری از معلولیت دانست و افزود: خدمات مشاوره ژنتیک شامل تمامی افراد در شرف ازدواج، مادران باردار و مادرانی که قصد بارداری دارند می‌شود.

 وی با بیان اینکه ازدواج فامیلی، سن بالای 35 سال مادر باردار و سابقه بیماری ارثی در خانواده نیازمند مشاوره ژنتیک هستند، بیان کرد: ابتلای یک یا چند نفر از اعضای خانواده به عقب ماندگی ذهنی بیماری متابولیک، بیماری عصبی-عضلانی پیش رونده، کوتاهی قد و اختلال رشد نیز از دیگر موارد نیازمند مشاوره ژنتیک نام برد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: خانواده با سابقه نازایی، سقط مکرر و مرده‌زایی، شکل و قیافه غیرطبیعی کودک، ابتلا به بیماری عفونی مانند سرخجه و آبله مرغان در دوران بارداری به ویژه سه ماهه نخست، تماس با اشعه یا مواد شیمیایی زیان‌آور از دیگر موارد نیازمند مشاوره ژنتیک است.

محمدی با بیان اینکه افراد در مشاوره ژنتیک با متخصصان مشاوره می‌کنند، بیان کرد: پس از رسم شجره خانوادگی و معاینات و بررسی‌های لازم اقدامات لازم شناسایی و انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشاوره ژنتیک فرآیندی است که با کمک به افراد مبتلا یا خانواده‌های در معرض خطر برای اطلاع از فرآیند کل بیماری شامل تشخیص، پیش آگهی، درمان و احتمال بروز مجدد آن در بستگان آگاهی لازم را می‌دهد، گفت: با انجام این مشاوره‌ها افراد با توجه به شرایط خود بهترین تصمیم را اتخاذ خواهند کرد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار کرد: مشاوره ژنتیک برای بار نخست با استفاده از خدمات یارانه‌ای است و انجام آزمایشات ژنتیک برای خانواده‌های بی‌بضاعت و دارای معلول با کمکهای بهزیستی انجام می‌ گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار