مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: در استان بوشهر به ازای هر 100 نفر 2 متر فضای کتابخانه‌ای موجود است و به ازای هر عضو 17 کتاب در ماه به امانت رفته است.
کد خبر: ۴۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵ 02 June 2015
تابناک بوشهر: سید علی هاشمی ظهر امروز در نشست روسای کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با تشکر از فرمانداران استان بوشهر در تخصیص اعتباراتی که در سال 93 به توسعه، احداث، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی اختصاص دادند، میزان جذب این اعتبارات را از طریق رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها بررسی کرد.

وی با اشاره به اهمیت و نوع سازه‌های کتابخانه‌ای خیرساز گفت: هر ساختمانی که برای کتابخانه احداث خواهد شد باید با نظر مشورتی اداره کل کتابخانه‌های استان باشد و بخش‌های موردنیاز یک کتابخانه باید در آن گنجانده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر با بررسی عملکرد ادارات شهرستان در دو ماه اول سال عنوان کرد: در برخی از شهرستان شاهد تحولات رو به رشدی در جذب، امانت دهی و فعالیت‌های فرهنگی بوده‌ایم.

هاشمی با اشاره به آمار جدیدی که به‌تازگی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چهار شاخص اصلی عضویت، امانت‌دهی، فضا و منابع به تفکیک استان‌ها اعلام‌شده است، گفت: در استان بوشهر به ازای هر 100 نفر بوشهری 3 نفر عضو کتابخانه هستند و به ازای هر 100 نفر77 جلد کتاب در کتابخانه‌ها وجود دارد.

وی عنوان کرد: در استان بوشهر  به ازای هر 100 نفر 2 متر فضای کتابخانه‌ای موجود است و به ازای هر عضو 17 کتاب در ماه به امانت رفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر همچنین از شهردارانی که با پرداخت سهم نیم درصد اهتمام ویژه‌ای در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی داشته‌اند تشکر کرد.

وی با اشاره به قانون سهم نیم درصد شهرداری‌ها برای کتابخانه‌ها گفت: در ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور آمده است شهرداری‌ها مکلفند همه‌ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به‌منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند و در صورت امتناع هر یک از شهرداری‌ها از پرداخت نیم درصد مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سرجمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداری‌ها (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و یا درآمد موضوع مواد(38) و (39) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از سهم همان شهر کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه‌های عمومی همان شهر اقدام کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر  با گرامیداشت ایام شعبانیه و همچنین بیست و ششمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد بیان داشت: کتابخانه‌های عمومی در این راستا برنامه‌های متنوع فرهنگی نظیر مسابقات مکتوب و آنلاین و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب را در دستور کار خود دارند.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به اعلام قبلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص خرید منابع جدید برای کتابخانه‌های عمومی به‌جای صرف هزینه حضور در بیست ‌و ‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، لیستی از تازه‌های نشر که در مدت برگزاری نمایشگاه از سوی کارشناسان اداره کل منابع نهاد رصد شده بود، از روز سه‌شنبه پنجم خرداد با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و با استفاده از نرم‌افزار «سامان» برای انتخاب در اختیار کتابداران سراسر کشور قرارگرفته است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار