امیر توحید فاضل مدیر مسئول تابناک البرز
کد خبر: ۴۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 03 June 2015
کارگزاران جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر درگیر یکی از مهمترین وقایع تاریخ ایران بوده و هستند.
پرونده فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به طور قطع یکی از مهمترین، پیچیده‌ترین و حساس‌ترین پرونده‌ها و موضوعاتی است که ملت و دولت ایران با آن مرتبط بوده‌اند.
متاسفانه در دولت گذشته و به واسطه رفتارها، گفتارها و عملکرد غیر مسئولانه و غیر دیپلماتیک برخی از مقامات ارشد دولت و بیان مطالب غیر ضروری و غیر مفید که در روابط دیپلماتیک کشور اثر منفی می‌گذاشت، موجب شد که تعاملات بین‌الملی دولت و ملت ایران به شدت آسیب ببیند.
در این دوران از ملت و دولت ایران چهره‌ای غیر واقعی ترسیم شد و افکار عمومی جهان از ایرانیان به عنوان افرادی عهدشکن و غیر منطقی و دولتی که به عهد و پیمان‌های بین‌المللی پایبند نیست، یاد می‌کردند که به طور قطع با اصول اخلاقی، فرهنگی و تربیتی و اخلاق سیاسی ملت و دولت ایران تناقض آشکار و جدی داشت.
غربی‌ها که بخشی مهمی از این چهره غیر واقعی را در رسانه‌های خود ترسیم کرده بودند، برای تضعیف ملت ایران دست به هر توطئه‌ای زده و تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه، غیر قانونی و غیرانسانی بسیار را به ملت ایران تحمیل کرده و در رسانه‌های خود با اشاره به رفتار و گفتار دولت گذشته اینگونه نشان می‌دادند که نظام مقدس جمهوری اسلامی علاقه‌ای به حل مشکلات نداشته، پای میز مذاکره نمی‌نشیند و علاقه‌ای برای رهایی مردم خود از تحریم‌های اقتصادی گسترده ندارد.
در چنین شرایطی دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید از مردم رای اعتماد گرفت و طبیعی است که باید بخش مهمی از توان خود را برای تغییر دیدگاه افکار عمومی جهان و دفاع از حقانیت ایران متمرکز می‌کرد.
آگاهان به مسائل سیاسی و بین‌المللی به خوبی می‌دانستند مذاکرات به دلیل رفتار غیر دیپلماتیک دولت گذشته و زیاده‌خواهی و زورگویی اعضای 5 + 1 به ویژه آمریکایی‌ها به سمتی رفته بود که بازگردادن آن به مسیر منطقی، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.
با این وجود دولت یازدهم خطرات و تهمت‌ها را به جان خرید و با استفاده از رهنمودهای مقام عظمای ولایت، حمایت و همدلی مردم، افراد دلسوز اسلام و انقلاب و کاردان و متخصص، برای دفاع از حقوق ایران اسلامی وارد مذاکره با 5 + 1 شد.
خوشبختانه  مذاکرات اخیر در مرحله نخست به توافق‌هایی منجر شد و مردم ایران نیز رضایت خود را نشان دادند.
دست‌یابی به این توافقات اولیه حاصل مذاکرات طولانی، سخت و ایستادگی قهرمانانه تیم مذاکره کننده و رعایت رهنمودهای مقام عظمای ولایت در مذاکرات بود.
به طور قطع دولت ایران از پشتوانه قوی و محکم حمایت ولایت و ملت برخوردار نبود، همچون گذشته مذاکرات راه به جایی نمی برد، اما اینبار نمایندگان 6 قدرت جهانی می‌دانستند که با نمایندگان ملت ایران روبه‌رو هستند و تیم مذاکره کننده بیش از 70 میلیون نفر حمایت کننده جدی و قاطع دارد.
متاسفانه بعد از توافقات اولیه شاهد بودیم که غربی‌ها و به ویژه سران کاخ سفید، از گذشته درس نگرفته و به دنبال پیمودن همان بی‌راهه‌های گذشته هستند.
در مرحله نخست، آنچه مشخص و اثبات شد، این بود که حاصل مذاکرات و چانه‌زنی‌ها هر چه باشد، 2 دستاورد مهم و اصلی برای ملت و دولت ایران داشته است.
دستاورد نخست این است که تمام مردم ایران، چه آنهایی که در داخل کشور بوده و چه افرادی که به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند و از گرایش‌ها و جناح‌های مختلف به تیم مذاکره کننده اعتماد کرده و می‌دانستند که این تیم و دولت تدبیر و امید، از تمام توان خود برای دفاع از حقوق ملت و ایران استفاده می‌کند.
مردم ما به این درک رسیدند که دولت و دستگاه سیاست خارجی به دنبال منافع شخصی و گروهی نیست. تیم مذاکره کننده هر تهمتی را به جان می‌خرد، اما حاضر نیست که منافع کشور را به حراج بگذارد.
دستاورد دیگر مذاکرات اخیر این بود که حسن نیت و منطق ایران به جهانیان اثبات شد.
پیش از این غربی‌ها تلاش می‌کردند که مشکلات را به گردن ایران انداخته و با توجه به رویکرد دولت گذشته، به مردم ایران این پیام را بدهند که دولت و مسئولان شما، نمی‌خواهند مشکلات اقتصادی شما حل شود.
با رویکرد دولت فعلی ، امروز هم مردم به دولت و تیم مذاکره کننده اعتماد کرده و هم افکار عمومی جهان درک کرده‌اند که تیم مذاکره کننده ایران و به طور کلی مردم و دولت و مسئولان ارشد نظام ما، اهل منطق و تعامل با جهان هستند.
بنابراین دستاورد بزرگ این مذاکرات، فارغ از هر نتیجه‌ای که داشته باشد، این است که جهانیان دولت و ملت ایران را افرادی به دنبال صلح و اهل تعامل شناخته و چهره غیر واقعی گذشته، پاک شده است.
متاسفانه همانطور که پیش از این نیز پیش بینی می‌شد، دولت آمریکا و سران کاخ سفید به دنبال جبران اشتباهات گذشته و اعتمادسازی با ملت ایران نیستند.
به همین دلیل شاهد هستیم که پس از قرائت بیانیه مشترک در لوزان سویس، آمریکایی‌ها اظهاراتی را بیان می‌کنند که در متن توافقات نیست و به عبارتی همان ساز گذشته را کوک کرده‌اند.
این اظهارات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بار دیگر به دنبال بدعهدی و زیرپا گذاشتن توافقات و عهد و پیمان‌ها هستند.
تحلیل رفتار و گفتار سران کاخ سفید طی سال‌های اخیر ثابت می‌کند که آمریکایی‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به ملت ایران و ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کرده و خوشبختانه تاکنون به هدف شوم خود نرسیده‌اند.
این بار نیز می خواهند با بدعهدی و نقض پیمان‌، مردم ما را در تنگنا قرار داده و بر طبل پوشالی تحریم‌ها بکوبند.
خوشبختانه با هوشیاری مقام عظمای ولایت و درایت رئیس جمهوری، تاکید شده است که هر اقدامی از طرف ایران، منوط به لغو یکباره تحریم‌ها است و اگر آمریکایی‌ها و به طور کلی 5 + 1 تحریم‌ها علیه ملت ایران را لغو نکنند، هیچ اقدامی از سوی ایران انجام نمی‌شود.
جهان امروز در نقطه‌ حساسی قرار داشته و قدرت‌های بزرگ از یک سو و مقتدرترین حکومت مستقل جهان از سوی دیگر پای یک میز نشسته و مذاکره کرده‌اند.
ایران حسن نیت خود را نشان داده و با جهانیان اتمام حجت کرده است. افکار عمومی جهان نیز به خوبی حسن نیت ایران را درک کرده و از مواضع منطقی ما مطلع شده‌اند.
حال نوبت آمریکایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها است که به تعهدات خود پایبند باشند.
دولت و ملت آمریکا نیز باید بدانند که امروز عدم نتیجه دادن مذاکرات به پای آنها گذاشته می شود و باید دست از این رفتار بردارند و بدانند که تجربه گذشته در حال تکرار است.
چرا که مردم ما خود را برای شرایط به مراتب بدتر از تحریم‌ها آماده کرده و با اینگونه حربه‌ها و فریب‌کاری‌ها نمی توانند رهبری، ملت و دولت ایران را وادار به عقب‌نشینی و دست برداشتن از حقوق مسلم خود کنند.
شادکامی و خوشحالی ملت ایران پس از توافقات اولیه مذاکرات لوزان، تنها در تایید تیم مذاکره کننده و دولت انجام شد و ارتباطی به غربی‌ها نداشته و اگر 5 + 1 به تعهدات خود پایبند نباشند، مردم ما با همان شور و حرارت از ایستادگی در برابر زورگویی غربی‌ها حمایت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار