رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد بافندگان فرش دستبافت استان بیمه هستند گفت: بافندگان فرش دستباف نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.
کد خبر: ۴۳۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 31 May 2017
محمدحسن کامیابی‌مسک در گفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند اظهار داشت: در خراسان جنوبی به دلیل مشکلات خاص اعم از خشکسالی، کم آبی و بیکاری میزان تولیدات فرش دستبافت بر خلاف استان‌های دیگر پایین نیامده است چون مردم استان مجبورند برای گذراندن چرخه زندگی به این شغل ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بازار فرش با رکود مواجه هستیم افزود: عمدتاً تولید فرش استان برای صادرات است چون مصرف داخلی بسیار کم است و در سال‌های اخیر میزان صادرات نیز کم شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: حدود 60 درصد تولیدات صادر شده و 40 درصد دیگر صادر نمی‌شود چراکه مصرف داخلی بسیار کم است و هر ساله مقداری از فرش دست‌بافت روی دست بافندگان استان می‌ماند.

کامیابی‌مسک یادآور شد: در حقیقت میزان تولید استان از تقاضای بازارها بیشتر است و چون عرضه بیشتر از تقاضا است قیمت فرش مدام کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در این راستا از دولت درخواست داریم که به تولیدکنندگان این منطقه نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا در این صورت از خالی شدن روستاها جلوگیری شود و به بافندگان این منطقه کمک شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مواد اولیه و هزینه حمل و نقل افزایش یافته و در حال حاضر رکود حکم فرماست که برای تحول در فرش دستباف استان 4 طرح را در دولت گذشته اعلام کردیم و این طرح‌ها تصویب شد و در سفر روحانی به استان این طرح‌ها دوباره مطرح و تصویب شد اما بودجه‌ای برای آن تخصیص پیدا نکرد.

کامیابی‌مسک با بیان اینکه اگر برای این طرح‌ها بودجه‌ای تخصیص یابد سبب ارتقای کیفیت فرش دستباف استان می‌شود یادآور شد: با اجرایی شدن این طرح‌ها دست واسطه‌ها از فرش دستباف استان قطع شده و با قطع دست واسطه‌ها قیمت واقعی به خود بافندگان فرش دستباف می‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند از طریق دادن تسهیلات به بافندگان و یا بیمه تأمین اجتماعی به بافندگان استان کمک کند اظهار داشت: سال گذشته 150 هزارمتر مربع فرش دستباف به ارزش تقریبی 50 میلیارد تومان در خراسان جنوبی تولید شد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی  از صادرات حدود 90 هزار متر مربعی فرش دستباف استان در سال گذشته خبر داد و گفت: ارزش این میزان صادرات در سال گذشته بیش از 10 میلیون دلار بوده است.

کامیابی‌مسک تصریح کرد: صادرات فرش دستباف استان عمدتاً به کشورهای آلمان، امارات، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی بوده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار