به گزارش تابناک : به نقل از پدال اگرچه دو کمپانی تویوتا و دایملر 1.5 میلیارد دلار از طریق سهام تسلا به جیب زدند اما مزیتهای این معاملات دوطرفه بوده است. تویوتا با کمک تسلا قادر بود کارهای ضروری برای عرضه سریعتر راو 4 به بازار را انجام دهد و از سویی تسلا نیز از یک ورشکستگی فرار کرد. دایملر نیز از تسلا برای ساخت خودروهای اسمارت فورتو ED و مرسدس بنز B کلاس الکتریک استفاده کرد.
در ادامهی این همکاریها مرسدس شروع به معامله با کمپانیهای الکتریکی وطنی کرد و تویوتا نیز به سوی خودروهای سلول سوختی منحرف شد. خوشبختانه تویوتا امروز در حال لذت بردن از موفقیت پریوس پرایم پلاگین هیبریدی است.
اگرچه تویوتا ظاهراً کل سهام خود در تسلا را در سال 2016 فروخته اما این موضوع را تنها همین هفته پیش به رسانهها اعلام کرده است. تویوتا در مارس 2016 حدود 2.3 میلیون سهم از تسلا را در اختیار داشته است (با قیمت حدود 480 میلیون دلار در آن زمان).
مشخص نیست قیمت فروش نهایی چقدر بوده اما اضافه کردن 500 میلیون دلار به حدود 700 میلیون دلار به دست آمده در دو سال قبل نشان میدهد تویوتا حدود 1.2 میلیارد دلار از سرمایهگذاری 50 میلیون دلاری خود به دست آورده است.
چرا تویوتا تا این مدت طولانی سهام تسلا را نگه داشته است؟ شاید این تفکر وجود داشته که هنوز چیزی در حال توسعه بوده و یا اینکه سهام تسلا را دوست داشتهاند. سخنگوی تویوتا گفته است: "همکاری توسعهای ما با تسلا کمی قبلتر پایان یافته است و از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی دیده نشده و ما تصمیم گرفتیم تا میزان سهام باقیمانده را بفروشیم.”
تویوتا در سال 2016 با پیشبرد بخش خودروهای الکتریکی قدمی روبهجلو برداشت و تعهد خود با حرکت بیشتر بهسوی خودروهای الکتریکی در آیندهای نزدیک را نشان داد. البته این کمپانی بهطور کامل از تکنولوژی سلول سوختی دست نکشیده است.