بسته دانشگاه های تابناک اصفهان
تابناک: دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.
کد خبر: ۴۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 06 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان،دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.
استان اصفهان یکی از استان هایی است که در زمینه دانشگاه فعال بوده و این نهاد های آکادمیک هم از لحاظ کمی و کیفی گستره خوبی در این استان دارند، با توجه به این مسائل شنبه ها قصد داریم به بررسی اخبار و اتفاقات دانشگاهی استان بپردازیم.

-------------------------------

**حکایت پول هایی که به اسم فرهنگ از پیام نوری ها گرفته شده است**

-------------------------------

با توجه به کاهش بودجه فرهنگی دانشگاه پیام نور، دانشجویان این دانشگاه تاأکید دارند بدانند:

پول هایی که از دانشجویان گرفته شده کجا رفته است؟

بودجه فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان بر خلاف اعلام معاون فرهنگی دانشگاه با کاهش بیست درصدی همراه بوده است.

به گزارش تابناک اصفهان، با برگزاری جلسات تفهیم بودجه بالاخره رقم بودجه استان ها، مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور هم مشخص شد و اعداد و ارقام، خبر از کاهش بیست درصدی بودجه فرهنگی دانشگاه پیام نور اصفهان دارد. در حالی که نجفی برزگر،معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور در روز های اخیر از افزایش بیست درصدی بودجه فرهنگی این دانشگاه خبر داده است.

مسئله آنجا حساس تر می شود که از سال گذشته با اخد مبلغ ۳۵ هزار تومان از دانشجویان مراکز و واحد های مختلف پیام نور رقمی حدود ۳۰ میلیارد تومان در اختیار معاونت فرهنگی دانشگاه قرار گرفته که طبق بخشنامه سازمان امور دانشجویان به طور مشخص نیمی از آن باید صرف مسائل فرهنگی و حدود ۸ میلیارد صرف موارد ورزشی و باقیمانده آن صرف خدمات مشاوره ای شود.

این در حالی است که مرکز اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پیام نور با وجود ۱۵ هزار دانشجو و پرداخت مجموعا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به دانشگاه،عدد بودجه فرهنگی آن حدود ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده در صورتی که بودجه سال گذشته فرهنگی مرکز اصفهان در حدود ۱۷۰ میلیون تومان بود. حتی جمع بودجه فرهنگی،ورزشی و مشاوره ای سال ۹۴ مرکز اصفهان از عدد ۱۵۰ میلیون بالاتر نمی رود و در حدود ۱۴۳ میلیون اعلام شده است.

اگر به طور ساده بودجه فرهنگی مرکز اصفهان بدون در نظر گرفتن سرانه فرهنگی دانشجویان که از سوی وزارت علوم پرداخت می شود را محاسبه کنیم، عددی در حدود ۲۶۰ میلیون باید رقم بودجه فرهنگی امسال مرکز باشد. تازه این رقم بدون محاسبه سرانه دانشجویی است!

ناگفته روشن است که تکلیف ۳۰ میلیارد تومان هزینه گرفته شده از دانشجو توسط دانشگاه پیام نور در هاله ای ابهام قرار دارد.

البته یوسفی، رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان در گفتگو با ایمنا کاهش بودجه فرهنگی دانشگاه پیام‌نور را تائید کرده است.

رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان گفت: بودجه فرهنگی تقریبا حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و این موضوع را تایید می کنم.

دکتر مهدی یوسفی، رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با کاهش بودجه فرهنگی این دانشگاه گفت: با توجه به کاهش منابع مالی هم از سوی دولت و هم از سوی دانشگاه و با توجه به اینکه بودجه فرهنگی بصورت سرانه برای هر دانشجو اختصاص می یابد، بودجه فرهنگی تقریبا حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و این موضوع را تایید می کنم.

وی همچنین پیرامون دریافت مبلغ ۳۵ هزار تومان از دانشجویان به عنوان فعالیت فرهنگی اظهار داشت: با توجه به اینکه بودجه بندی دانشگاه پیام نور به صورت متمرکز انجام می شود و بودجه بین سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور ، استانها ، واحد ها و مراکز تقسیم می شود، ممکن است این افزایش مقداری اش به فعالیت هایی که بصورت ملی برگزار می شود اختصاص یابد بخشی هم به استانها تخصیص داده شود.

یوسفی تاکید کرد: این که بودجه فرهنگی استانی کاهش یافته است صحیح است منتها از انجایی که ما کاهش تعداد دانشجو را داشتیم و بودجه فرهنگی بصورت سرانه تخصیص می یابد، بودجه فرهنگی نیز طبیعتا کاهش داشته است.

رییس دانشگاه پیام نور اصفهان در ادامه گفت: افزایش شهریه نیز برای فعالیت های فرهنگی کل دانشجویان دانشگاه پیام نور کشور بوده است نه استان چون برخی از این برنامه ها بصورت متمرکز برگزار می شود و کاهش بودجه فرهنگی استان ارتباط چندانی با شهریه ی فعالیت های فرهنگی ندارد.

وی تاکید کرد: این کاهش بودجه فقط مربوط به استان اصفهان نبوده و در تمام استان ها این کاهش را شاهد بوده ایم.

پس از تأیید این خبر که نخستین بار توسط نشریه مثبت صفر (نشریه انجمن اسلامی این دانشگاه) و در اعتراض مسئول انجمن اسلامی پیام به کاهش بودجه فرهنگی، کم کم صدای دیگر نهاد ها نیز درآمد. به طور مثال محمد شمسی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور واحد اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کاهش بودجه فرهنگی این واحد گفت: چیزی که ما متوجه شده ایم این است که بودجه ی فرهنگی دانشگاه پیام نور نسبت به سال پیش حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این در حالی است که حدود ۳۵ هزار تومان به شهریه ها اضافه شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور واحد اصفهان بیان داشت: که با یک حساب سر انگشتی و با توجه به این که دانشگاه پیام نور اصفهان حدود ۱۵۰۰۰ نفر دانشجو دارد مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان هزینه فرهنگی از دانشجویان اخذ شده است.

شمسی ادامه داد: این در حالی است که هیچ اقدام جدیدی در راستای برنامه ها و امور فرهنگی صورت نگرفته است بلکه شاهد کاهش ۲۰ درصدی بودجه فرهنگی بوده ایم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اصفهان گفت: سوالی که ما از مسئولین داریم این است که آیا این کاهش ۲۰ درصدی بودجه فرهنگی را تایید می کنند یا خیر و اگر تایید می کنند این مسئله را روشن کنند که این مبلغی که به عنوان هزینه ی فرهنگی از دانشجویان اخذ شده است به کجا رفته و در کجا قرار است هزینه شود.

با توجه به این مسائل تابناک سعی در گزارش های بعدی خود به بررسی این مسئله می پردازد.

*****

-------------------------------

**طرح تولید ماژول‌های صنعتی در جشنواره شیخ بهایی اول شد**

-------------------------------

محمد صادقي دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد لنجان موفق به كسب تنديس زرين يازدهمين جشنواره ملي فن آفريني شيخ بهايي شد.

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد لنجان، محمد صادقی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت و بهره‌وری سیستم‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان و یکی از اعضای مؤثر شرکت پارسیان پیشرو صنعت پلیمر، با ارايه طرح تولید ماژول‌های صنعتی اولترافیلتراسیون در بخش فن آفرینان در حال رشد موفق به کسب رتبه اول یازدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی شد.

صادقی با اشاره به مشارکت صمیمانه دکتر مرتضی صادقی و مهندس سمیه خطی در این طرح اظهار كرد: طرح تولید مدوله‌ای صنعتی اولترافیلتراسیون برای تصفیه آب و پساب برای اولین بار در کشور توسط شرکت پارسیان پیشرو صنعت پلیمر به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

وي افزود: سالانه نزدیک به هفت میلیون دلار واردات این مدول ها است که متأسفانه با توجه به تحریم‌ها، بیشتر این واردات از محصولات بی‌کیفیت چینی است.

برنده تنديس زرين يازدهمين جشنواره فن آفريني شيخ بهايي ادامه داد: با تولید و تجاری‌سازی این مدول ها علاوه بر تأمین نیاز داخل می‌توانیم به کشورهای همسایه و حتی اروپا صادرات داشته باشیم. با توجه به کم‌آبی و قرار گرفتن کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک و نیاز به بازگرداندن پساب‌های آلوده به چرخه صنعت و کشاورزی این نوع مدول ها بسیار کارآمد خواهد بود.

همچنين محسن امینی ريیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز یکی از اهداف آرمانی سند چشم‌انداز کشور را احراز جایگاه اول علم و فناوری در منطقه دانست و گفت: تحقق اهداف چشم‌انداز در ابعاد مختلف علمی، پژوهشی و فناوری مستلزم سیاست‌گذاری صحیح و عزم جهاد علمی است كه مهم‌ترین رکن برای نیل به اهداف دانشگاه‌ها می‌باشد، لذا رسیدن به چنین قله‌ای الزاماتی را در حوزه‌های گوناگون می‌طلبد که یکی از آنها توجه و قدردانی از دانشجویان محقق و کارآفرینی است که نقش مؤثری بر پویایی علمی در محیط دانشگاه داشته و در جهت رشد و بالندگی علمی کشور تأثیر بسزایی دارد.

جشنواره ملی شیخ بهایی که مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در دو بخش مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای برگزار شد که بخش مسابقه‌ای شامل طراحان کسب و کار بخش آزاد و بخش دانشجویی، فن آفرینان (شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران کارآفرین) و بخش غیر مسابقه‌ای شامل بورس فناوری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه بود.

-------------------------------

**کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها در دستور کار دانشگاه اصفهان**

-------------------------------

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: می‌خواهیم پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی خود را در راستای رفع مشکلات صنعت و جامعه تعریف کنیم.

امیرحسین نوارچیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان با بیان اینکه آیین‌نامه‌ای برای بهبود فعالیت دانشگاه و ارتباط آن با صنعت تدوین شده است، اظهار کرد: این آیین‌نامه توسط هیئت رییسه به تصویب رسید تا ساختارهای بهتری برای رابطه دانشگاه با صنعت ایجاد شود.

وی افزود: در سال گذشته گروه‌های پژوهشی دانشگاه را منسجم‌تر و آیین‌نامه‌هایی برای حمایت و قرار گرفتن آنها در ساختار پژوهشی دانشگاه تصویب کردیم.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با اشاره به محتوای آیین‌نامه‌های تصویب شده، ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه‌ها، گروه‌های پژوهشی می‌توانند در سطح کشور جلسات و بازدیدهای تخصصی داشته باشند، همچنین ساختار نیروی انسانی، نحوه تعامل آنها با دفتر ارتباط با صنعت و نحوه حمایت مالی دانشگاه از آنها نیز طبق این آیین‌نامه‌ها مشخص شده است.

نوارچیان با بیان اینکه 39 گروه پژوهشی در دانشگاه اصفهان فعال هستند، اضافه کرد: دانشگاه اصفهان نقش یک دانشگاه مادر را در استان و منطقه ایفا می‌کند و می‌تواند با واحدهای پژوهشی خود در حوزه‌های گوناگون با صنایع جلسه برگزار کنند و با آنها وارد طرح‌های پژوهشی شوند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات دانشگاه اصفهان در سال گذشته تشکیل گروه‌های پژوهشی مشترک با صنایع گوناگون استان بود. به عنوان نمونه یک واحد پژوهشی مشترک را با شرکت الکترو اپتیک اصفهان ایجاد کردیم که کارهای ابتدایی آن انجام شده است و به دنبال واحد پژوهشی هستیم که در دو حوزه اپتیک کوانتومی و مدارات مجتمع نوری به فعالیت بپردازد.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با اشاره به پتانسیل‌های علمی دانشگاه، افزود: اساتید گروه فیزیک و مهندسی برق می‌توانند از اقداماتی که در صنعت الکترو اپتیک اصفهان در حال رخ دادن است پشتیبانی علمی‌کنند.

نوارچیان اضافه کرد: آیین‌نامه بالاسری دانشگاه را بازنگری و بر اساس منافع دانشگاه و اعضای هیئت‌علمی آن را بازبینی کردیم. از هر طرح پژوهشی دانشگاه یک مبلغ بالاسری بر می‌دارد و تغییر در آن موجب شد تا منافع دانشگاه و هیئت‌علمی بیشتر در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه پسادکتری صنعتی در دانشگاه اصفهان گفت: این آیین‌نامه به طور کلی از طرف وزارتخانه ارسال شده، اما دانشگاه اصفهان زودتر این آیین‌نامه را به تصویب هیئت رییسه رسانده که بر اساس آن کلیه واحدهای پژوهشی دانشگاه می‌توانند در قالب یک طرح پژوهشی، یک پژوهشگر را در قالب طرح پسا دکتری یا پست داک بپذیرند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح لازم است که یک طرح پژوهشی با یک صنعت داشته باشیم و پژوهشگر نیز در راستای همان طرح پژوهشی مشغول به کار شود و طی یک دوره یک ساله یک کار پژوهشی با بهترین کیفیت انجام گیرد، چراکه یک نفر استاد میزبان نیز که عضو هیئت‌علمی دانشگاه است با دانشجوی پسادکتری همکاری می‌کند.

نوارچیان اضافه کرد: سال گذشته چهار یا پنج نفر متقاضی پسادکتری داشتیم که در سال جدید بر اساس قرارداد پژوهشی کار خود را آغاز می‌کنند.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط با صنعت در دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: جلسات شورای ارتباط با صنعت به طور مداوم در دانشگاه برگزار می‌شود و هر بار یک مهمان از صنایع برای ارتباط و تعامل بیشتر با صنایع دعوت می‌شود، البته علاوه بر این جلسات گوناگونی نیز با مدیران و صاحبان صنایع استان اصفهان داریم.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سال جاری سعی دانشگاه بر اجرایی کردن آیین‌نامه‌های تصویب شده است، اظهار کرد: می‌خواهیم واحدهای پژوهشی که به عنوان بازوهای دفتر ارتباط با صنعت هستند، فعالانه کار کنند.

نوارچیان با بیان اینکه کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها در دستور کار دانشگاه اصفهان است، گفت: در سال جاری می‌خواهیم پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی خود را در راستای رفع مشکلات صنعت و جامعه تعریف کنیم. البته اقداماتی در سال‌های گذشته در این مورد انجام شده و تشویق‌هایی برای اساتیدی که پایان‌نامه‌های دانشجویان خود را در راستای رفع مشکلات صنعت و جامعه می‌برند در نظر گرفته بودیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :